gardeshban.ir

بخش‌هایی از تپه هشت هزار ساله و ثبت ملی «پوئینک» واقع در شهرستان قرچک استان تهران به‌ صورت مخفیانه و بی‌سروصدا طی چند روز اخیر تخریب شده است.
کد خبر: ۱۶۶۸۰
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۸-1398 June 06
گردشبان (gardeshban.ir) :

پوئینَک روستایی است در شهرستان قرچک استان تهران که امروزه به عنوان محله‌ای از شهر قرچک نیز به‌ شمار می‌آید. در پوئینک تپه‌ای باستانی قرار دارد به نام «تپه میل پوئینک» که دیرینگی آن را برخی قرن ۴ و ۵ هجری برآورد کرده‌اند.

تپه باستانی پوئینک در مسیر احداث کنارگذر جنوبی (کمربندی) شهرستان قرچک قرار دارد. عملیات احداث کنارگذر جنوبی قرچک از سال ۸۳ در دستور کار مدیریت شهری قرچک قرار گرفت که به دلیل واقع شدن تپه باستانی پوئینک در مسیر این پروژه که قرار است به شهرستان ورامین متصل شود تکمیل این پروژه با توقف مواجه شد.

این تثه که در سال ۱۳۸۶ ثبت ملی شده است در سال ۱۳۹۶ مجوز کاوش آن صادر و عملیات آغاز شد.

در پوئینک باغ شازده میرزا (یکی از یاران میرزا کوچک خان) نیز وجود دارد که به علت کناره‌گیری از مخالفت با رضاشاه پهلوی این باغ را به وی بخشیدند.

حالا خبر رسیده است بخش‌هایی از تپه هشت هزار ساله و ثبت ملی «پوئینک» به‌ صورت مخفیانه و بی‌سروصدا طی چند روز اخیر تخریب شده است.

ایرنا در این زمینه نوشته است: طی ماه‌های اخیر زمزمه‌های احتمال تخریب این تپه تاریخی به بهانه احداث کمربندی شنیده می‌شد و حالا عکس‌های جدیدی از این تپه نشان می‌دهد که تخریب به صورت هدفمند و با استفاده از تجهیزات انجام شده است. البته هنوز احراز نشده است که تخریب بخشی از این تپه با موضوع احداث کمربندی ارتباط مستقیم دارد یا خیر اما تخریب این اثر ثبت ملی در حالی اتفاق افتاده که هنوز واکنشی از سوی مسئولان مشاهده نشده است.

عکس‌های جدید این تپه باستانی نشان می‌هد که بخشی از ضلع جنوبی تپه اخیرا تخریب شده است.

تخریب هدفمند و مخفیانه تپه ۸ هزار ساله تهران با تجهیزات لازم + تصاویر

تخریب هدفمند و مخفیانه تپه ۸ هزار ساله تهران با تجهیزات لازم + تصاویر

ایرنا



مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار