gardeshban.ir

آتش‌سوزی در کمین بازارهای تاریخی است. در این میان همچنان شاهد نابسامانی سیم‌ها و کابل‌های برق در بازارهای تاریخی مانند بازار ملایر هستیم.
کد خبر: ۱۶۷۰۴
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۸-1398 June 07
گردشبان (gardeshban.ir) :
این روزها بازارهای تاریخی از بازار ثبت جهانی تبریز گرفته تا بازار قم و... یکی پس از دیگری دچار حریق می‌شوند. در بیشتر مواقع نیز اتصالات برقی دلیل وقوع آتش سوزی است. در این میان وقوع آتش سوزی در سایر بازارهای تاریخی در شهرهای مختلف نیز دور از ذهن نیست.

بازار ملایر از جاذبه‌های شهر ملایر است که در سال ۱۳۵۵ در فهرست آثار ملی و تاریخی ایران به ثبت رسیده. این بازار از یک بازار اصلی و دو بازار فرعی تشکیل شده و چند سرا و تیمچه نیز در اطراف آن قرار دارد. هرچند وسعت و طول این بازار به اندازه بازارهای معروف و بزرگ در سایر شهرهای کشور نیست اما از ساختاری سنتی و کهن برخوردار است. پوشش سقف تمام قسمت‌های بازار، دارای طاق‌های ضربی و گنبدی آجری است و نورگیرهایی در سرتاسر آن و در دو طرف حجره‌ها تعبیه شده است.


بازار ملایر نیز مانند سایر بازارهای تجاری در بخش مرکزی و تجاری شهر ملایر قرار دارد و قدمت ساخت آن به دوره قاجار می‌رسد. حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ مغازه و حجره در اطراف این بازار قرار دارد.

شاید بتوان از نابسامانی سیم‌های برق به عنوان یکی دیگر از ویژگی‌های مشترک بازار ملایر با سایر بازارها مانند بازار تبریز و بازار زنجان و... نام برد، چنانکه از گوشه و کنار بازار ملایر سیم‌ها و کابل‌های برق آویزان هستند و این مهم بدون در نظر گرفتن نکات ایمنی در هر بخش از بازار دیده می‌شود.

ابراهیم جلیلی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر دراین خصوص به ایلنا گفت: هرچند متولی بخش کالبدی و مرمت آن میراث‌فرهنگی است اما سایر دستگاه‌ها مانند شهرداری و آتش نشانی نیز در ساماندهی وضعیت این بازار تاریخی دخیل هستند. در این میان، طرح ساماندهی و مرمت بازار ملایر تهیه و ارائه شده است. در این طرح نقاط کلیدی مد نظر قرار گرفته. سیستم برق کشی، ایجاد امنتیت و اطفاء حریق و سیستم لوله کشی مرمت مدنظر قرار گرفته. دستگاه‌های ذیربط و فرمانداری نیز قرار است به صورت تخصصی ورود کنند.

به گفته او، آتش نشانی چند نقطه را برای نصب شیر اطفا حریق در نظر گرفته و تاکنون ۶ شیر نصب شده است. شهرداری نیز در حوزه امنیت و سدمعبر ورود کرده و درصدد جمع آوری آن برآمده. میراث‌فرهنگی نیز بام سازی فضاهای عمومی به متراژ ۸۵۰ متر را در دست دارد و شرکت برق نیز اعتبارات لازم برای ساماندهی سیم‌ها و کابل‌ها را کسب کرده.  با این وجود نیاز است تا این مهم بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر با اشاره به آنکه ۶۳ درصد ملایر اوقافی است، گفت: ۴۱۱ مغازه در بازار ملایر فعال است و تازگی هیات امنای بازار ملایر نیز شکل گرفته. در این میان اوقاف از یک سو و کسبه از دیگر سو می‌توانند به حوزه مرمت و احیا بازار ورود کنند. ساماندهی بخش‌هایی از بازار به کسبه مربوط می‌شود. مرمت بازار ملایر یک کار همگانی است و همه باید به این مهم ورود کنند.

به گفته جلیلی، در حوزه ساماندهی کابل‌های برق اداره برق باید ورود کند و خودشان باید پاسخگو باشند. کسبه نیز در این خصوص مسئول هستند و باید در حوزه امنیت و چیدمان و انبار کردن البسه نکات لازم را رعایت کنند. میراث‌فرهنگی در حوزه مرمت بر اساس اعتباری که دارد،‌ طی سال جاری حدود ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار صرف کرده است. مابقی مرمت‌ها نیازمند همکاری و تعامل اصناف، کسبه و سایر بخش‌هاست.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار