gardeshban.ir

با توجه بیشتر به طبیعت و حیات وحش و مشخص شدن اهمیت سفر برای جوامع امروزی، باید دقیق تر به این مساله نگاه کرد و از خود پرسید که فواید طبیعت گردی و سفر به درون طبیعت برای ما انسان ها چیست؟
کد خبر: ۱۶۷۵۶
تاریخ انتشار : شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۸-1398 June 09
گردشبان (gardeshban.ir) :
با توجه بیشتر به طبیعت و حیات وحش و مشخص شدن اهمیت سفر برای جوامع امروزی، باید دقیق تر به این مساله نگاه کرد و از خود پرسید که فواید طبیعت گردی و سفر به درون طبیعت برای ما انسان ها چیست؟ و چرا این همه آژانس گردشگری مختلف وجود دارد که تور طبیعت گردی برگزار می کنند؟ آیا اگر زندگی دنیای امروز و مشغله های روزانه شما را کلافه نماید، به طبیعت پناه نمی برید؟ مردمی که در شهرهای بزرگ زندگی می کنند، برای آرامش روحی، تفکری خلاق و در مجموع آرام شدن روان آدمی مشتاق طبیعت گردی و سفر به درون حیات وحش هستند. 


برای طبیعت گردی یک روزه چه نکاتی را باید بدانید؟!

آثار زندگی مدرن و سر و صدای شهری و دنیای دیجیتال تاثیرات بسیار منفی بر توانایی هایی از جمله دقت و تجه شما می گذارد. بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفته است از فواید طبیعت گردی و سفر به درون طبیعت، اصلاح دقت و تمرکز شما است. با گذراندن زمانی در طبیعت، تاثیرات منفی زندگی مدرن و تکنولوژی را از خود دور کنید و دوباره توانایی هایتان را بالا ببرید. تحقیقات نشان داده است که حتی مشاهده عکس های طبیعت می تواند چنین تاثیر مثبتی را بر روی روان آدمی و البته قدرت و دقت انسان داشته باشد. این مزایا حتی به شدت برای کودکان و بچه ها لازم است. باید کاری نمود که ارتباط کودکان را با طبیعت بیشتر کرد. این کار قدرت توجه و دقت کودکان را بالا برده و مهارت های آن ها را بالا می برد.

فواید طبیعت گردی

بسیاری از هنرمندان هنگامی که احساس می کنند قوه خلاقیت آن ها خشکیده است، زمانی را درون طبیعت سپری می کنند. هم اکنون در میان فواید طبیعت گردی و سفر به طبیعت، این موضوع اثبات شده است که طبیعت باعث افزایش خلاقیت می شود. بر طبق یک مطالعه در دانشگاه کانزاس، در مورد این موضوع اثبات شد که با سفر به درون طبیعت خلاقیت افراد حدود ۵۰ درصد افزایش می یابد. این مطالعات بر این نکته تاکید می کنند که فواید طبیعت گردی و سفر به درون طبیعت، پس از چند روز زندگی در طبیعت افزایش می یابد. دقیقا در همان زمانی که شما برای سفر به درون طبیعت و با شرکت در تورهای طبیعت گردی، وقت و زمان می گذارید.

طبیعت گردی و افزایش خلاقیت

عجیب است، نه؟ اما دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که نگاه کردن به جاذبه های طبیعی و زیبایی های درون طبیعت تنها برای صفحات اینستاگرامی شما مناسب نیستند بلکه این مناظر حس شگفتی توام با احترام را برای شما به ارمغان می آورند. دانشمندان و محققان دانشگاه استنفورد این جنبه از طبیعت را مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که از فواید طبیعت گردی و سفر به درون طبیعت، افزایش صمیمیت، افزایش علاقه مندی برای کمک به دیگران و رضایت بیشتر در زندگی است. تمام این احساس ها از نگاه کردن به شگفتی های درون طبیعت نشات می گیرند.

احترام و شگفتی به طبیعت

مفهوم آگاهی و ذهنیت ممکن است در لحظه کمی سخت به دست آید، اما این مفهوم از مفاهیم عمیق و بسیار قدیمی در تاریخ بشر است  که با حضور در طبیعت بالاتر می رود. آگاهی شما نسبت به محیط اطرافتان ارتباط مستقیم با حواس پنج گانه تان دارد. ذهن شما با هدف قرار دادن صداها، بوییدن، تغییر نور و سایر جزئیات در محیط زندگی شما، تمرکز ذهنی و آگاهی شما را بالا برده و حتی تمرین خوبی برای بیشتر شدن حس شوخ طبعی و راحتی شما خواهد بود.

تشویق ذهن شما برای آگاهی

در حقیقت از میان فواید طبیعت گردی و سفر به درون طبیعت، ان چه که همه ما به دنبال آن هستیم، نو شدن و احساس تازگی است. احساسی که حتی پس از بازگشت از سفر و زندگی در جوامع شهری از بین نمی رود. این مطالعه توسط محققان دانشگاه روچستر انجام گرفته و نشان دهنده یک پیوند مستقیم بین زمان ماندن در طبیعت و افزایش انرژی و احساس زندگی کردن است. حتی زمانی که به خاطر مزایای ورزش وارد طبیعت می شوید نیز این احساس را خواهید داشت و نتایج بهتری پیدا می کنید.

هوا در محیط های طبیعی سالم تر است

بر طبق  EPA، آمریکایی ها حدود ۹۰ درصد از زمان خود را در داخل خانه می گذرانند. جایی که غلظت بعضی از آلاینده ها می تواند دو تا پنج برابر، بیشتر از غلظت معمول در فضای باز باشد. این تحقیق هر چند در کشوری دیگر انجام شده است اما نشان دهنده یک موضوع بسیار مهم و یکی از فواید طبیعت گردی و نیاز به رفتن به درون طبیعت است. اگر در شهرهای آلوده زندگی می کنید یا با آلودگی های بسیاری به مثابه موقعیت شغلی خود روبرو هستید، زمانی را برای ورود به طبیعت خالی کنید. برای مدتی به یک چشم انداز و منظره ای طبیعی بروید و کیفیت نسبی هوا را در آنجا حس کنید. زمانی که شش های شما پر از هوای سالم می شود تازه می توانید تفاوت شادابی درون طبیعت را با شادابی که در شهرها دارید، مقایسه کنید.

باور کنید، نور خورشید برای شما خوب است!

تبلیغات بسیاری در زمینه نورهای فرابنفش و uv خورشید و مضررات آن انجام می شود و بسیار شنیده اید که نور خورشید باعث مشکلات سلامتی و پوستی بسیاری شده است. با این حال نور خورشید برای سلامتی بدن شما لازم و ضروری است. در حقیقت مزایای اشعه های uv خورشید می تواند بسیار بیشتر از آسیب های آن باشد. مطالعات سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض نور خورشید  به اندازه کافی مبتلا شدن به  برخی از اختلالات عضلانی-اسکلتی، بیماری های خود ایمنی و برخی از انواع سرطان ها را کاهش می دهد. خود را در طبیعت آزاد و رها کنید و از مزایای نور خورشید حداکثر استفاده را ببرید. تنها در سفر بعدی خود به درون طبیعت مراقب باشید که آفتاب سوخته نشوید.

سفر به طبیعت احوالات شما را خوب می کند

طبق گزارش USDA، محققان دانشگاه دوک به این نتیجه رسیده اند که راه رفتن و پیاده روی منظم روزانه اثری به مراتب بیشتر از قرص زولوفت برای کاهش علائم افسردگی دارد. در کاهش علائم افسردگی، تنها پیاده روی دخیل نیست بلکه می توان آن را از فواید طبیعت گردی نیز دانست. براساس مطالعات و تحقیقی که در دانشگاه دوک انجام شده نشان می دهد که اثرات افسردگی با سه بار پیاده روی منظم در هفته از بین می رود. در ادامه این تحقیقات، دانشگاه روچستر نشان می دهد که اگر این پیاده روی درون طبیعت و حتی یک پارک انجام شود، اثری چندین برابر خواهد داشت. همانطور که این تحقیقات نشان می دهد، تنها ورزش کردن با دوستانتان نیست که باعث احساس شادابی و نشاط در شما می شود، بلکه پیاده روی در طبیعت حتی اگر تنها باشید نیز می تواند چنین احساسی را در شما زنده نگه دارد. بنابراین در طبیعت غوطه ور شوید! بنابراین در تور های طبیعت گردی ثبت نام کنید و به دل طبیعت بروید.

طبیعت گردی حتی می تواند به مشکلات شدید عاطفی کمک کند

به نظر می رسد که سربازانی که دچار اختلالات روانی و استرس های پس از جنگ می شوند، با بودن در محیط بیرون و در حیات وحش احساس بهتری خواهند داشت. در نتیجه از فواید طبیعت گردی کمک به چنین افراد را می توان نام برد. بودن در میان طبیعت و زندگی در مناطق حیات وحش به کهنه سربازان و کسانی که از استرس های ناشی از جنگ عذاب می کشند، فرصت بهبود داده و آن ها را برای برگشتن به زندگی عادی و جامعه دوباره آماده می کند. طبیعت به این افراد اجازه می دهد تا مهارت های فراموش شده خود را بازیابند و اختلالات روحیشان رفع شود.

سفر به طبیعت، راهی آسان برای شروع ورزش و تناسب اندام

هیچ راهی بهتر از سفر به طبیعت، برای شروع یک رژیم ورزشی پیدا نمی کنید. با سفری به یک کحیط طبیعی و کوه ها و دشت ها موقعیتی در جلوی روی شما قرار می گیرد که مجبور می شوید از پستی هاو بلندی های بسیاری عبور کنید. مجبور می شوید وسایل مورد نظر خود را حمل کنید، از صخره ها بالا بروید و پرش کنید. برای گذشتن و عبور در طبیعت باید دست به فعالیت هایی بزنید که هیچ گاه در محیط شهری انجام نمی دهید. به جای اینکه روزی ۳ ساعت در باشگاه را به ورزش بپردازید، برای یک هفته یک کوله پشتی با وزنی بین ۴ تا ۶ کیلوگرم را روزانه با خود حمل کنید. با این روش حتی کم کردن وزن بدن نیز بسیار راحت تر اتفاق می افتد. زمانی که شما در طول یک روز برای ۱۲ ساعت راه می روید و در اطراف می گردید، حجم رژیم غذایی شما نیز کمتر می شود. چرا که بدن شروع به سوختن کالری های اضافه می نماید و کمتر احساس گشنگی خواهید داشت.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار