gardeshban.ir

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان اعلام کرد: غار چشمه باد رودبار به عنوان یک اثر ارزشمند استان در فهرست آثار طبیعی ملی ایران قرار گرفت.
کد خبر: ۱۶۷۸۲
تاریخ انتشار : شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۸-1398 June 09
گردشبان (gardeshban.ir) :

ولی جهانی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان اظهار کرد: قدمت غار مربوط به دوره سوم زمین شناسی ( ۲۴۵ میلیون سال تا ۶۵ میلیون سال پیش) است؛ طول شناسایی شده غار ۷۰۰ متر و یکی از بزرگترین و طویل ترین غارهای رودخانه‌ای استان گیلان است.

وی با بیان اینکه در داخل غار رودخانه چشمه باد جریان دارد، گفت: این غار از جنس سنگ آهکی و به صورت طبقاتی و افقی و بر اثر نفوذ آب‌های اسیدی در لایه‌های آهکی و ترکیب آب‌های سطحی و باران با مواد در سطح یا درون کانی‌ها یا گازها شکل گرفته؛ رنگ رسوبات بیشتر سفید، شیری و زرد، رنگ خالص تشکیلات آهکی است و نمای بیرونی دارای شکل هندسی نامنظم به ارتفاع ۱.۵ متر و طول دو متر است. 

وی ادامه داد: دور تا دور غار با تخته سنگ های بزرگ محصور گشته و از نمای درونی بیشتر بشکل نیم دایره نزدیک می‌شود و در فصول سرد سال قندیل های یخ در محل ورودی غار مشاهده می شود؛ داخل غار دارای راهروها و دالان‌هایی و حاوی انواع استالاگمیت، سنگ چکه‌ها و آویزهای جوان، استالاگتیت به شکل پرده های چین دار و مخروطی، سودا (نی های کربنات سدیم)، تیغه ها و ستون های کالسیتی، پرده ها و اشکال کارستی گوناگون است.

غار چشمه باد در ارتفاع یک هزار و ۴۰۰ متری از سطح آب‌های آزاد در شهرستان رودبار، بخش مرکزی، دهستان کلشتر، در فاصله تقریبا ۷۰۰ متری شرق روستا هلوچال، در منطقه جنگلی یوزربین واقع در دامنه رشته کوه آسمانسرا قرار دارد. یک هزار و ۸۰ اثر از گیلان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
 
ایرنا




مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار