gardeshban.ir

در این روز‌ها که رسماً چله‌ی تابستان است، گردشگران به دنبال روستا‌هایی می‌گردند، که تا جای ممکن کوهستانی و خوش‌آب‌و‌هوا و دارای طبیعتی سرسبز باشند. اگر آبشار و چشمه‌ای هم در کار باشد که دیگر محشر است!
کد خبر: ۱۶۷۹۶
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۸-1398 June 10
گردشبان (gardeshban.ir) :
در دل جنگل‌های هیرکانی، روستایی هست که آنچه همه خوبان دارند، یک‌جا دارد! روستای پاقلعه گلستان ، روستایی کوهستانی و تاریخی است و از آب‌و‌هوایی بی‌نظیر در تابستان‌ها برخوردار است. مادر طبیعت،‌ لطف بی‌دریغی به این روستا داشته و از کوه و جنگل و چشمه و آبشار چیزی برایش کم نگذاشته است. همراه ما باشید تا با هم، گشتی در این روستای فوق‌العاده بزنیم.

روستای پاقلعه از توابع شهرستان رامیان است و در شرق استان گلستان قرار دارد. این روستا از شمال شرقی به پل آرام، از جنوب و غرب به ارتفاعات قلعه موران و از شمال غربی به منطقه‌ی تفریحی جامه‌شوران محدود می‌شود. ارتفاع روستا از سطح دریا ۱۲۰۰ متر بوده و با داشتن اقلیم کوهستانی، دارای زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل است. پس در دسته‌ی روستا‌های ییلاقی قرار می‌گیرد. پاقلعه پیش از هر‌چیز، یک روستای تاریخی و دارای قدمتی شگفت‌انگیز است. حتی نام آن نیز ریشه در تاریخ دارد. اما ببینیم داستان آن چه بوده است.

نام‌گذاری روستای پاقلعه گلستان

در سه کیلومتری غرب روستای پاقلعه، بلندی‌هایی با بیش از دو‌هزار متر ارتفاع وجود دارد که بر روی آن‌ یک قلعه‌ی تاریخی جا خوش کرده است. این قلعه که ماران نام دارد در زمان تیرداد اشکانی ساخته شده و بنا به شنیده‌ها پایتخت ییلاقی اشکانیان بوده است. قلعه را با نام‌های موران و میران نیز می‌شناسند و احتمالاً از آثار باقی‌مانده از شهر تاریخی تمیشه باشد. دیواره‌ی شمالی این قلعه ۲۱۵ متر طول دارد و گفته می‌شود که بلندترین دیواره‌ی طبیعی استان گلستان است. پس علت نامگذاری روستای پاقلعه، استقرار روستا در پایین قلعه‌ی ماران است.

فرهنگ و بافت روستایی در پاقلعه

اهالی روستای پاقلعه به گویش استرابادی تکلم می کنند. اهالی این روستا طی دهه‌های گذشته به بخش‌هایی از شهرهای رامیان و آزاد‌شهر مهاجرت کرده‌اند. اقتصاد روستا بر پایه‌ی فعالیت های زراعی، دامداری، باغداری و صنایع دستی استوار است. محصولات عمده‌ی زراعی شامل گندم، جو، خیار، گوجه فرنگی و لوبیاست. مهمترین محصولات باغی روستا نیز گردو، آلو ترش، به و ازگیل میباشد. مردم روستا به ویژه زنان در کنار فعالیتهای زراعی به تولید انواع صنایع دستی مانند قالی، قالیچه، گلیم، نمد، چادر شب و دستمال نیز می‌پردازند.

خانه‌های روستایی در پاقلعه ، در یک یا دو طبقه ساخته شده و با سقف شیروانی و دیوارهای گل‌اندود دیده می‌شود. مصالح به کار‌رفته در ساخت بناهای قدیمی خشت و گل و چوب است. از طرفی بناهای جدید از مصالح متفاوت‌تری چون سیمان، آجر، گچ، تیرآهن، ورق گالوانیزه ساخته شده‌اند.

طبیعت شگفت‌انگیز روستای پاقلعه گلستان

پاقلعه در میان جنگل‌های هیرکانی قرار گرفته و پوشش گیاهی آن کم‌نظیر و منحصر‌به‌فرد است. ارتفاعات غربی و جنوبی روستا با جنگل‌های انبوهی از درختان سوزنی برگ و ذخیره‌گاه جنگلی، یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی منطقه‌ی هیرکانی را دارد. دو جنگل زیبا و بکر پشمکی و سرگل به روستای پاقلعه منظره‌ای زیبا و رؤیایی بخشیده است. می‌توانید ساعت‌ها در این منطقه‌ی حفاظت‌شده از قطع درختان قدم بزنید و حال‌و‌هوایی تازه کنید.

اما یکی از شگفت‌انگیز‌ترین جلوه‌های طبیعی روستا، تشکیل جنگلی از ابر‌هاست. از آنجایی که این روستا هم‌جوار با دو منطقه‌ی کم فشار و پر فشار است، جابه جایی باد و تشکیل ابر در اثر این همجواری‌ها از جمله پدیده های منطقه است. تصور کنید انبوهی از ابر‌ها از آسمان به زمین آمده و می‌توانید روی اقیانوسی از ابر قدم بزنید.

آبشارهای پشمکی

علاوه بر جنگل‌های شگفت‌انگیز و جنگل ابر در روستای پاقلعه،‌ طبیعت آبی فوق‌العاده‌‌ای نیز در اطراف این روستا وجود دارد. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به چشمه های پر از آب سرگل، چشمه پشمکی و انجیر‌چشمه اشاره کرد که صفای بی‌بدیلی به طبیعت اطراف این روستا داده‌اند. به علاوه، چند مجموعه آبشار زیبا از قبیل مجموعه آبشارهای پشمکی، مجموعه آبشارهای سرخه کمر، مجموعه آبشارهای جوزک و مجموعه آبشارهای سید کلاته، طبیعت آبی این منطقه را تکمیل کرده‌اند. به علاوه عمیق‌ترین چشمه‌ی آب‌سرد جهان نیز در نزدیکی این روستا قرار دارد. چشمه‌ی گل رامیان یک استخر طبیعی است که آب سرد از زمین آن می جوشد. گفته می شود عمق این شاهکار طبیعی حدود ۸۰ متر است.

ارتفاعات قلعه‌ی میران

در اطراف روستای پاقلعه، چاه‌هایی موسوم به گندم سوخته وجود دارد که در گذشته، مکانی برای ذخیره‌ی آذوقه‌ی مردم قلعه به شمار می‌رفته است. از دیگر جاذبه‌های اطراف روستا، می‌توان به منطقه‌ی تفریحی جامه‌شوران، ذخیره‌گاه سرو زربین، سایت پروازی پاراگلایدر و اشاره کرد. در این روستا و اطرافش هر جاذبه‌‌ی طبیعی که به دنبالش می‌گردید را پیدا خواهید کرد.


دسترسی به روستای پاقلعه گلستان

برای دسترسی به این روستا می توانید از طریق شهرهای گرگان و رامیان که جادهای مناسب و آسفالته دارند به روستا بروید. این روستا در ۱۰ کیلومتری جنوب غربی شهرستان رامیان و ۷۰ کیلومتری گرگان واقع است.


پاقلعه گلستان،روستایی کوهستانی با آب‌و‌هوایی بی‌نظیر/تصاویر

پاقلعه گلستان،روستایی کوهستانی با آب‌و‌هوایی بی‌نظیر/تصاویر

پاقلعه گلستان،روستایی کوهستانی با آب‌و‌هوایی بی‌نظیر/تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار