gardeshban.ir

ترابزون، شهر معروف کنار دریای سیاه، یکی از زیباترین مقاصد گردشگری در ترکیه است که با طبیعت چشم‌نواز و روح‌انگیزش، سفری به‌یادماندنی برایتان خواهد ساخت.
کد خبر: ۱۶۸۰۹
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۸-1398 June 10
گردشبان (gardeshban.ir) :
 یکی از معروف‌ترین و زیباترین جاذبه‌های طبیعی این منطقه، دریاچه اوزون گل ترابزون است. دریاچه‌ای وسیع و زیبا در میان کوه‌های سرسبز و در آغوش مهی دوست‌داشتنی که این منطقه را به سوئیس ترکیه مشهور کرده است. با ما  همراه باشید تا دریاچه اوزون گل ترابزون و هر آنچه در این سفر لذت‌بخش در انتظارتان هست را به شما معرفی کنیم:


دریاچه اوزون گل ترابزون کجاست؟

اوزون گل به معنای دریاچه طولانی است. دریاچه اوزون گل در کنار روستایی به همین نام یکی از زیباترین و خوش‌آب‌وهواترین مناطق تفریحی در کنار دریای سیاه است. این دریاچه با طول ۱۰۰۰ متر، عرض ۵۰۰ متر و عمق ۱۵ متر، در میان کوه‌های هالیزدن و زیارت واقع شده است. کوه‌های اطراف دریاچه، با پوشش گیاهی متنوع و سبزش، کنام انواع پرندگان و جانوران زیبا و دوست‌داشتنی است و دریاچه هم پر از ماهی‌های رنگارنگ به خصوص قزل‌آلاست. قصه به وجود آمدن این دریاچه به زمانی در قرن هفدهم برمی‌گردد که بر اثر رانش زمین، مسیر جلوی رودخانه بسته می‌شود و دریاچه مانند سدی طبیعی آب رودخانه را در دل خود ذخیره می‌کند تا یکی از زیباترین چهره‌های طبیعت را برایمان به تصویر بکشد.

موقعیت دریاچه اورون گل ترابزون 

روستای اوزون گل طبیعتی چهار فصل دارد و سطح آب دریاچه اوزون گل ترابزون در فصول مختلف متغیر است. در اطراف دریاچه هم انواع امکانات برای گشت و گذاری دلنشین و اقامتی دلچسب وجود دارد. همین که چشمتان به دریاچه و طبیعت زیبای اطرافش بیفتد احساس می‌کنید که مسیر را اشتباهی نیامده‌اید و همین که در این طبیعت دل‌انگیز بنشینید و نفس بکشید برایتان کافی خواهد بود ولی این تنها بخشی از لذت سفر به دریاچه اوزون گل است. با ما همراه باشید تا تفریحاتی که در کنار دریاچه در انتظارتان هست به شما معرفی کنیم:

قایق‌سواری

وقتی حرف از دریاچه می‌شود، انگار اولین تفریحی که به ذهن اکثر ما خطور می‌کند قایق‌سواری است. قایق‌سواری بر روی دریاچه آبی و آرام اوزون گل هم لذتی وصف‌ناپذیر دارد. حسابش را بکنید که در هوای خوش دریاچه، سوار یک قایق پدالی ساده شوید و به دل دریاچه‌ بروید. از آنجا تماشای هر چیزی زیباست: چهره زیبای هم سفرانتان، کوه‌های سرسبز و پرشکوه اطراف یا حتی آبی آسمان. گرچه حتی اگر چشم‌هایتان را هم ببنیدید و فقط در میان دریاچه‌ای به این زیبایی و لطافت نفس بکشید هم لذت خواهید برد. پس فرصت را از دست ندهید، به اسکله دریاچه بروید و قایقی اجاره کنید و دل به دریاچه بزنید.

پیاده‌روی

حق دارید که بخواهید در هوای دل‌انگیز دریاچه اوزون گل ترابزون قدم بزنید و ضمن دیدن از زیبایی‌های اطراف کمی ریه‌هایتان را از هوای تازه پر کنید. در اطراف دریاچه مسیر پیاده‌روی زیبایی طراحی کرده‌اند تا در آن قدم بزنید، لذت ببرید و اگر هم خواستید عکاسی کنید. در این مسیر تعدادی دوربین دوچشمی هم تعبیه کرده‌اند تا بتوانید از آن برای دیدن زیبایی‌های طبیعت اطراف استفاده کنید.

دوچرخه‌سواری

عشق دوچرخه‌ها هم از گشت و گذار در این فضای رویایی بی‌نصیب نمی‌مانند. در اطراف دریاچه می‌توانید با هزینه‌ای اندک دوچرخه کرایه کنید، دور دریاچه را دوچرخه‌سواری کنید و لذت ببرید. حتی بسیاری از دوچرخه‌سواران حرفه‌ای مسیر ترابزون تا اوزون گل را با دوچرخه می‌آیند و از زیبایی‌های مسیر لذت می‌برند.

کوهنوردی

کوهنوردها و طبیعت‌گردها هم امکان ندارد کوه‌های زیبا و سرسبز اطراف دریاچه اوزون گل ترابزون و روستا را ببینند و دلشان برای یک کوهنوردی درست و حسابی نرود. اگر اهل کوهنوردی هستید لباس و کفش مناسب به همراه داشته باشید تا بتوانید چند ساعتی را مهمان کوه‌های اطراف روستا باشید و در طبیعت سرسبز بگردید. کشف جویبارهای کوچک فصلی و آبگیرهای زیبای کوهستانی حسابی روحتان را جلا خواهد داد. ضمن اینکه می‌توانید عکس‌های نابی هم از خودتان و طبیعت به یادگار ببرید. حواستان باشد ارتفاع زیاد منطقه و به خصوص کوه‌ها موجب ارتفاع‌زدگی در شما نشود. کوهنوردی در این منطقه برای بیماران قلبی یا افراد با فشار خون بالا توصیه نمی‌شود.

چتربازی

اگر اهل تفریحات لاکچری و گران‌قیمت هستید هم در اطراف دریاچه اوزون گل ترابزون امکانات برایتان فراهم است. می‌توانید بر فراز دریاچه آبی و طبیعت سبز اطرافش به پرواز درآیید، منظره نفس‌گیر این منطقه را مانند پرندگان ببینید و در عین حال از هیجان لذت ببرید.

گشت و گذار در روستا

روستای اوزون گل هم درست مثل دریاچه‌اش ناب و دوست‌داشتنی است. مردم محلی با صمیمیمت تمام به شما خوش‌آمد می‌گویند و از اگر بتوانید با آن‌ها هم زبان شوید برایتان حرف‌های بسیار دارند. قدم زدن در روستا با خانه‌های چوبی زیبا و کوچه‌های خوش‌رنگ‌وآبش حتما تجربه‌ای دل‌انگیز خواهد بود. در روستا انواع امکانات اقامتی، از خانه‌های چوبی روستایی بگیر تا هتل‌های لوکس، فروشگاه‌های مختلف خصوصا فروشگاه‌های سوغات و صنایع دستی ترابزون و رستوران‌های خوب هم فراوان است. از فروشگاه‌های سوغات می‌توانید ظروف زیبای مسی، چای مشهور ترابزون و کلی یادگاری کوچک و بزرگ دیگر تهیه کنید.

شکم‌گردی

در اطراف دریاچه برای آن‌ها که به هر کجا سفر می‌کنند اول به فکر خوردنی‌های خوشمزه هستند هم امکانات فراوان است. در رستوران‌های اطراف دریاچه و روستا می‌توانید بهترین غذاهای محلی این منطقه را نوش جان کنید. قزل‌آلاهای کبابی دریاچه اوزون گل ترابزون هم که دیگر شهره عام و خاص است: ماهی خوشمزه‌ای که تازه تازه از دریاچه گرفته‌اند، با ادویه مخصوص حسابی طعم‌دارش کرده‌اند و به خوبی کباب شده است. دور دریاچه چرخ‌دستی‌های خوراکی هم وجود دارد که به شما بلال کبابی و بلوط بوداده می‌فروشند. به نظر من که خوردن بلال کبابی در یک عصر دل‌انگیز روی یکی از نیمکت‌های خوشگل دریاچه لذتی دارد که نمی‌توان با هیچ‌چیز دیگر مقایسه کرد.

بازدید از مسجد اوزون گل

درست در حاشیه دریاچه، می‌توانید مسجدی بسیار زیبا و سفید را ببینید که چهره زیبایش در ترکیب با آن طبیعت بی‌مانند حسی معنوی به شما منتقل می‌کند. مسجدی به سبک عثمانی با دو مناره بلند و گنبدی دیدنی که نباید دیدن و عکاسی از آن را از دست بدهید. اگر به زمانی برای استراحت و راز و نیاز احتیاج دارید به این مسجد بروید و ضمن دیدن از زیبایی‌هایش، دقایقی پر از معنویت را تجربه کنید.

بازدید از پل اوزون گل

اگر از آن دست افرادید که در هر کجا به دنبال دیدن از نمادهای باشکوه قدرت و هنر انسان در طبیعت‌اند، علاوه بر گشت و گذار در روستای زیبا و دیدن از مسجد خوش‌منظره در کنار دریاچه اوزون گل ترابزون، بهتر است سری هم به پل این روستا بزنید. این پل چوبی و دیدنی بر روی رودخانه این روستا قرار دارد و جان می‌دهد برای اینکه رویش قدم بزنید و از طبیعت عکاسی کنید.

شهربازی

هر کجای دنیا که بروید، اگر با کودکان سفر می‌کنید، قطعا می‌دانید که جذاب‌ترین جای دنیا برایشان، شهربازی است. در اطراف دریاچه اوزون گل ترابزون هم یک شهربازی جمع و جور قرار دارد که می‌تواند دقایقی شاد برای کودکانتان و حتی خود شما بسازد.

اقامت در کنار دریاچه

آلاچیق‌هایی در اطراف دریاچه در نظر گرفته‌ شده است تا اگر خواستید پیک نیک بر پا کنید و در کنار خانواده لذت ببرید. انواع امکانات اقامتی هم در کنار دریاچه و در روستا برایتان فراهم است که طیف گسترده‌ای از قیمت‌ها را پوشش می‌دهد. می‌توانید در خانه‌های چوبی محلی اقامت کنید و لذت برتر احساس زندگی در کنار روستاییان را لمس کنید. تعدادی از هتل‌ها هم با اتاق‌هایی با منظره دریاچه قطعا پیشنهاد خوبی برای شب‌مانی در این منطقه‌اند. دیدن از دریاچه مه‌گرفته در صبحی روح‌انگیز تجربه‌ای نیست که به راحتی بتوان از دست داد. حواستان باشد که اگر قصد ماندن در کنار دریاچه اوزون گل ترابزون را دارید هتل مورد نظرتان را رزرو کنید تا اتاق‌هایش پر نباشد.

بهترین زمان سفر

بهترین زمان برای سفر به دریاچه اوزون گل ترابزون، ماه‌های ابتدایی تابستان است. این دریاچه در ارتفاعی حدود ۱۱۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و طبیعتا هوایش در اکثر فصل‌ها خنک است. در زمستان‌ها برف روی کوه‌های اطراف دریاچه را می‌پوشاند اما وجود دریای سیاه در همین نزدیکی، اجازه نمی‌دهد سرمای هوا استخوان‌سوز شود. به طور کلی هر فصلی برای خود زیبایی‌های منحصربه‌فردی دارد اما در بهار و پاییز که باراش باران در منطقه افزایش می‌یابد ممکن است استراحت در کنار دریاچه و همین طور مسیر دسترسی کمی مشکل شود. یادتان باشد در هر فصلی که به دریاچه سفر می‌کنید لباس گرم به همراه داشته باشید.

مسیر دسترسی

فاصله روستای اوزون گل تا شهر ترابزون چیزی حدود ۱۰۰ کیلومتر است یعنی مسیری دو ساعته تا اوزون گل در پیش دارید. اگر با تور به ترابزون سفر می‌کنید، مطمئن شوید که دیدن از دریاچه اوزوزن گل ترابزون در برنامه تورتان باشد. اگر نه تورهایی در شهر ترابزون وجود دارد که شما را با هزینه‌هایی مناسب برای نیم یا یک روز میهمان این دریاچه زیبا می‌کند. با ماشین شخصی یا کرایه اتومبیل هم می‌توانید به دریاچه برسید. پارکینگ هم به آسانی در منطقه پیدا می‌شود. تجربه رانندگی تا دریاچه به گفته بسیاری لذت‌بخش و خاطره‌انگیز است.






مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار