gardeshban.ir

اقشار مختلف عمانی که به شهرهای مختلف ایران سفر کرده اند، در رسانه‌های مختلف این کشور و فضا مجازی، به انتشار گزارش و سفرنامه‌های خود پرداختند.
کد خبر: ۱۶۸۶۰
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸-1398 June 11
گردشبان (gardeshban.ir) :
با شروع فصل تابستان و تسهیل سفر به جمهوری اسلامی ایران، شهروندان عمانی یکی از کشورهای مورد علاقه‌ای که بازدید می‌کنند، ایران است و نکته متمایز آن نسبت به دیگر کشورها، انتشار گزارش‌هایی از اماکن مذهبی، گردشگری و تاریخی کشورمان است.

خانم فایزه محمد البلوشی، روزنامه نگار و نویسنده عمانی طی چند شماره به انتشار مقاله در روزنامه «الرویه» و سایت اطلاع رسانی «شوون عمانیه» درباره سفرش به شهرهای یزد و شیراز پرداخته است، و در کنار بیان زیبایی‌های شهری و فرهنگی این دو شهر، به معرفی برجسته‌ترین مکان‌های گردشگری و ادبا ایران پرداخته است.


این نویسنده گزارش خود را «روزهایی با حافظ و زردتشت» نام نهاده است، و می نویسد: وقتی دو سال قبل برای همایش گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و عرب به تهران و مشهد دعوت شدم، با زیبایی‌ها و زندگی مردم ایران آشنا شدم و از آن زمان برای سفر به دیگر شهرهای ایران مانند شیراز، اصفهان و یزد علاقه دارم تا اینکه امسال فرصتی شد تا به دو شهر شیراز و یزد سفر کنم.

در ادامه این سلسله مقالات که در چهار شماره منتشر شد، نویسنده با اشعاری از حافظ شیرازی و سعدی شیرازی به زبان عربی آغاز کرده و به بیان بیان زندگی شهری به همراه نکات تاریخی پرداخته است.

در مقاله‌ای که محمد بن علی الاسماعیلی در مجله فصلی فرهنگی، هنری و اجتماعی «الثقافیه» وابسته به مرکز عالی فرهنگ و علوم سلطان قابوس در هشت صفحه با عنوان «طهران.. الارض المبسوطه» (تهران دامنه وسعت یافته) چاپ شده نویسنده در این مقاله به بررسی مشاهدات خود از سفرش به پایتخت جمهوری اسلامی ایران پرداخته و شهروند ایرانی را الگویی قابل پژوهش دانسته است.

الاسماعیلی در این مقاله با اشاره به گذشته تاریخی روابط ایران و عمان و وجود درگیری‌های سرزمینی، تاکید دارد که دوکشور امروزه بهترین رابطه سیاسی دارند و حجم سفر عمانی‌ها به ایران نشانگر تحکیم پیوند تاریخی و جغرافیایی میان دو کشور است. وی با انتشار بخشی از گفت‌وگوهای خود با مردم تهران و با درج مشاهدات خود از پایتخت کشور، تحریم‌ها علیه ایران را مورد اشاره قرار داده و می نویسد: در تهران اقوام مختلف با جمعیتی میلیونی در کنار همدیگر زندگی می‌کنند و همه جا این شهر نیروی ایرانی مشغول به کار است.

این نویسنده همچنین به گپ‌وگفت خود با متصدیان و کتابفروشی‌های خیابان انقلاب پرداخته و در پایان می‌نویسد: مردم در این کشور با وجود تحریم‌ها و سختی‌ها امروزه در کنار یکدیگر برای آبادانی کشورشان گام برمیدارند و لازم است این مساله مورد موشکافی دقیقی قرار بگیرد که چطور یک کشور با این حجم از چالش ها و تحریم ها، توانسته پیوند میان سنت و مدرنیته ایجاد کند و پیش به سوی توسعه یافتگی حرکت کند.

همچنین شماری از معلمان عمانی که به عنوان گردشگر به شهرهای شمالی ایران سفر کردند، در یادداشت‌های سلسله‌واری در صفحه مجازی فیس بوک، اقدام به انتشار سفرنامه مفصلی پرداختند و روزانه در صفحات خود، با خاطرات، عکس و فیلم، روایت های شان را از این سفر منتشر کردند.

معرفی جاذبه‌های گردشگری، انتشار عکس از مناطق دیدنی و تاریخی و راهنمایی درباره شیوه صحیح سفر به ایران، از جمله محورهای این سفرنامه است که مورد استقبال مخاطبان عمانی قرار گرفته است.

به گزارش  رایزنی فرهنگی ایران در عمان، دیگر گروهی که به انتشار مقالات خود پرداختند، یک گروه از جوانان عمانی هستند که با عنوان تور بین‌المللی «عمان سرزمین صلح» با خودروی خود در مسیر مسقط تا لندن از ایران عبور کرده و در روزنامه عمان و صفحه اینستاگرام (که مخاطبان چندین هزار نفری دارند) عکس و فیلم از سفر به ایران منتشر کردند و نکته قابل توجه این‌که در صفحه خود فقط تصاویری از تورشان در ایران منتشر کردند.

اسکان نیوز






مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار