gardeshban.ir

همان طور که اطلاع دارید اگر ساعت به وقت محلی در تهران ۱۱ صبح باشد لزوماً در شهرهای دیگر که بر روی کره زمین قرار دارند، ساعت ۱۱ صبح نیست. ممکن است ۱۱ شب یا ۴ صبح یا ساعت دیگری باشد.
کد خبر: ۱۶۹۱۶
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۸-1398 June 13
گردشبان (gardeshban.ir) :
همان طور که اطلاع دارید اگر ساعت به وقت محلی در تهران ۱۱ صبح باشد لزوماً در شهرهای دیگر که بر روی کره زمین قرار دارند، ساعت ۱۱ صبح نیست. ممکن است ۱۱ شب یا ۴ صبح یا ساعت دیگری باشد.

برای مقایسه زمان احتیاج به مبدأیی داریم که با رجوع به آن مقایسه نماییم. این مبدأ خطی است که از گرینویچ در لندن می گذرد. اگر برای گرینویچ ارزش زمانی صفر را در نظر بگیریم در ازای هر ۱۵ درجه طول جغرافیایی که به سمت شرق حرکت کنیم، یک ساعت به صفر اضافه می شود و هر ۱۵ درجه طول جغرافیایی که به سمت غرب حرکت کنیم یک ساعت از صفر کم می شود و در شرق گرینویچ ۱۸۰ درجه طول جغرافیایی و در غرب این خط هم ۱۸۰ درجه طول جغرافیایی وجود دارد. به عبارت دیگر در ناحیه غرب و شرق ۱۲ ساعت اختلاف ساعت با مبداً گرینویچ مصداق پیدا می کند. برای سهولت امر اختلاف ساعت منطقه شرق را با علامت (+) و منطقه غرب را با علامت(-) نشان می دهیم. در حد فاصل ۱۲+ و ۱۲- ، ۲۴ ساعت تفاوت وجود دارد. یعنی در این حد ممکن است نقطه ای ساعت ۱۱ صبح روز سه شنبه و در نقطه ای دیگر در فاصله دور ساعت ۱۱ صبح روز چهارشنبه باشد.

برای یافتن تقدم و تأخر شهرها نسبت به مبداء گرینویچ نقشه جهانی روی جدول مندرج بر اساس ۱۵ درجه جغرافیایی تسطیح شده است و ارزش زمانی هر شهر بدست می آید. اما با توجه به این که در دنیا شهرهای زیادی وجود دارند و محاسبه ارزش زمانی برای هر شهر اشکال ایجاد می کند اغلب برای محاسبه زمان به کشور رجوع می شود.

از GMT به هر نقطه، موافق علامت فاصله زمانی آن نقطه از GMT عمل می کنیم یعنی در مورد نقاط واقع در شرق GMT فاصله زمانی آن شهر را به ساعت مورد نظر اضافه نموده و در مورد نقاط واقع در غرب GMT فاصله زمانی آن شهر را از ساعت مورد نظر کسر می کنیم.

اگر کشوری در محدوده ۱۵ درجه طول جغرافیایی قرار گیرد، برای تمامی شهرهای آن ارزش زمانی واحدی در نظر گرفته می شود.

با داشتن وقت محلی در یک منطقه و داشتن ارزش های زمانی مناطق دیگر می توانید زمان محلی آن مناطق را محاسبه نمایید. برای این کار زمان محلی موجود را به ارزش صفر یعنی گرینویچ انتقال می دهیم. پس از آن به سمت منطقه مورد نظر حرکت می کنیم. توجه داشته باشید که حرکت به سمت GMT  یعنی ارزش صفر، همیشه مخالف علامت + و – شهر مورد نظر است، اما حرکت از مبدأ GMT به هر نقطه موافق علامت آن نقطه است.

محاسبه مدت زمان مسافرت و پرواز

اغلب اتفاق می افتد مسافر به دفتر هواپیمایی مراجعه و مدت زمان مسافرت خود را از مبدأ تا مقصد و یا مدت پرواز خود را سؤال می کند. مسافران باید هنگام خرید بلیط هواپیما و انتخاب زمان مناسب پرواز به اختلاف ساعت کشورهای مختلف توجه کنند.

برای مثال اگر مسافری از تهران عازم لندن است و ساعت حرکت او ۰۷:۰۰ و ساعت ورود به لندن ۱۰:۰۰ باشد، برای پاسخ به مسافر مسلماً نمی توان دو رقم را از هم کسر کرد و عدد ۳ ساعت پاسخ درستی نیست. برای بدست آوردن جواب باید هر دو ساعت را به مبدأ گرینویچ تبدیل و سپس از هم کسر نماییم. با فرض آنکه تهران ۰۳:۳۰+ و لندن ۱+ باشد، ساعت حرکت از تهران به وقت گرینوچ ۳:۳۰ و ساعت ورود به لندن به وقت گرینویچ ۰۹:۰۰ خواهد بود، در نتیجه مدت زمان سفر ۵:۳۰ ساعت خواهد بود.

گاهی اوقات می خواهیم مدت پرواز را به دست آوریم. در اغلب موارد مدت مسافرت و مدت پرواز با هم برابر هستند و این البته در صورتی است که هواپیما از ایستگاه مبدأ تا مقصد در جایی توقف نداشته باشد. اما در صورت توقف هواپیما در ایستگاه های فی مابین برای محاسبه مدت پرواز از مدت مسافرت، مجموعه ساعات توقف در ایستگاه های بین راه کم می نماییم.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار