gardeshban.ir

آیین رونمایی بخشی از 20 هزار سند تاریخی متعلق به مرحوم علیقلی خان هژبرالسلطان فریدنی که شامل اسناد کمیاب محاصره اردبیل نیز هست، امروز در مرکز اسناد و کتابخانه ملی اصفهان برگزار شد.
کد خبر: ۱۶۹۶۴
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۸-1398 June 14
گردشبان (gardeshban.ir) : علیرضا هژبرپور یکی از نوادگان علیقلی خان هژبرالسلطان فریدنی، امروز(چهارشنبه) در آیین رونمایی از سندهای اهدا شده جد خود به مرکز اسناد و کتابخانه ملی اصفهان، گفت: نسب علیقلی خان به آرخ محمد بیک فرزند آرخ میمون آقانلو یکی از حکام اصفهان قبل از دوره صفوی بر می‌گردد.

وی ادامه داد: این فرد، فرزند سومِ پسریِ خانواده بوده که حکومت سیستان بلوچستان، کرمان و رفسنجان، خوانسار و فریدن را در دوره‌های مختلف بر عهده داشته و منشأ خدمات ارزنده‌ای به کشور در زمان خود بوده است. ارسال بیش از 500 گونی گندم برای کمک به مردم اصفهان در زمان قحطی، یکی از کارهای ارزنده مرحوم علیقلی خان هژبرالسطان بوده است.

هژبرپور تصریح کرد: اسناد تاریخی مهمی از این مرحوم وجود دارد که در تاریخ شفاهی کشور مورد اهمیت است. به‌عنوان‌مثال درزمانی که محمدعلی شاه مجلس را به توپ است، ستارخان و باقرخان اردبیل و تبریز را محاصره کردند. در تاریخ، اسنادی دال بر محاصره تبریز وجود دارد ولی در خصوص شرح محاصره اردبیل سند زیادی موجود نیست و در بین اسناد هژبرالسلطان فریدونی اسناد محاصره اردبیل را می‌توان یافت.

نواده هژبرالسلطان فریدنی، بابیان اینکه تاریخ دقیقی از فوت این مرحوم وجود ندارد، گفت: هژبرالسلطان فریدنی در دوره احمدشاه فوت کرده و در تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده ‌شده است.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار