gardeshban.ir

خورشیدگرفتگی پدیده‌ای است که هر چند ماه یک بار به مدت چند دقیقه رخ می‌دهد و هیچ پدیده پیچیده و راز آلودی نیست.
کد خبر: ۱۷۰۱۶
تاریخ انتشار : شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۸-1398 June 16
گردشبان (gardeshban.ir) :
خورشیدگرفتگی پدیده‌ای است که هر چند ماه یک بار به مدت چند دقیقه رخ می‌دهد و هیچ پدیده پیچیده و راز آلودی نیست. بااین‌وجود خورشیدگرفتگی در برخی از کشورها یا شهرها کامل بوده و هوا کاملاً تاریک می‌شود و در برخی دیگر به صورت ناقص رخ داده و در عرض چند دقیقه روشنایی روز به حالت اولیه برمی‌گردد.

در این حال به دلیل تغییر نور در طول روز ممکن است برخی از پدیده‌ها و کارهای روزانه تحت تأثیر قرار گیرد که در این مطلب ما قصد داریم برخی از آنها را مورد بررسی قرار دهیم.

خطرات کلی ناشی از خورشیدگرفتگی

بزرگ‌ترین خطری که ممکن است در پدیده کسوف یا خورشیدگرفتگی رخ دهد، صدمه به چشم‌ها و بینایی افراد است. این مشکل به صورتی است که اگر فرد از عینک‌های مخصوص استفاده نکند ممکن است صدمه دادمی به بینایی وی وارد شده و حتی عینک‌های آفتابی قوی نیز نمی‌توانند از این مشکل جلوگیری کنند.

اما یکی دیگر از مشکلاتی که در طی پدیده خورشیدگرفتگی رخ می‌دهد، شامل مسافران شده و احتمال تصادف در رانندگی را بالا می‌برد. البته در مورد مسافران فقط محدود به رانندگی نشده و حتی ممکن است شامل پرواز و هواپیما نیز شود.

پرواز در حین خورشیدگرفتگی

معمولاً توصیه می‌شود که اگر در حین خورشیدگرفتگی درون کابین هواپیما هستید و به بیرون دید دارید هرگز وسوسه نشوید و به طور مستقیم به خورشید نگاه نکنید. نگاه کردن از داخل هواپیما با توجه به سطح ارتفاع آن می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری داشته باشد. اما خطوط هواپیمایی نیز برای پرواز در کسوف قوانین خاص خود را دارند و عموماً سعی می‌کنند که پرواز خود را چند دقیقه به تأخیر بیاندازند. بنابراین، قبل از پرواز در مورد احتمال خورشیدگرفتگی استعلام گرفته و نحوه مقابله با آن را بررسی می‌کنند. درصورتی‌که هواپیما در حین پرواز باشد گزارش این پدیده به خلبان ارائه شده و از آنها خواسته می‌شود که نکات ایمنی به مانند حالت پرواز در شب رعایت شود.

رانندگی در حین خورشیدگرفتگی

در جاده و در حین مسافرت معمولاً خطرات بزرگی رخ نمی‌دهد اما با توجه به تغییرات نور و کاهش سطح دید مقامات محلی و دولتی عموماً انتظار شدت ترافیک بالایی را می‌کشند و پیش‌بینی لازم را برای آن می‌بینند. در هنگام این پدیده در مورد ترافیک و مشکلات مربوط به آن نگران نباشید و بیشتر نکات ایمنی و سلامت بینایی خود را در نظر داشته باشید. افرادی که در مناطق با پدیده خورشیدگرفتگی کامل زندگی می‌کنند می‌توانند رانندگی معمولی خود را ادامه دهند، و مشکل خاصی ایجاد نمی‌شود. البته بسیاری نیز فعالیت عادی خود را متوقف کرده و با خیال راحت به تماشای پدیده خورشیدگرفتگی مشغول می‌شوند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار