gardeshban.ir

کربلا مهم‌ترین شهر‌های زیارتی عراق و قطب‌های گردشگری مذهبی در جهان است.
کد خبر: ۱۷۰۳۷
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۸-1398 June 17
گردشبان (gardeshban.ir) :
قلب شیعیان و دلباختگان آن حضرت در سراسر جهان برای زیارت مرقد مطهر امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) می‌طپد. این عشق و دلدادگی در طول سال شیعیان و محبان ائمه‌ی اطهار برای زیارت به این شهر می‌کشاند، اما در ایام محرم و صفر، در روز‌های تاسوعا، عاشورا و اربعین حسینی تعداد زائران به اوج خود می‌رسد.

قبل از سفر به کربلای معلی بهتر است اطلاعات کلی در مورد این سفر به‌دست آورید تا آن جا با هیچ مشکلی مواجه نشده و با خیالی آسوده به زیارت و عزاداری بپردازید.

از این رو می‌خواهیم اطلاعات و نکاتی را در مورد این سفر به شما یادآوری کنیم که شاید دانستن آن برای هر زائری لازم باشد:

اطلاعات و نکاتی را در مورد این سفر برای سفر به عتبات عالیات بهتر است به‌شکل کاروان به این کشور سفر کنید چون هم از لحاظ هزینه به‌صرفه‌تر است و هم بیمه و امنیت شما در این کشور تامین می‌شود. در حال حاضر به دو صورت زمینی و هوایی به این سفر معنوی بروید.

یکی دیگر از مزیت‌های سفر گروهی (با تور)، گرفتن ویزا در شهر خود و توسط آژانس‌های مسافرتی است. اگر قصد سفر به این کشور را دارید در شهر خود اقدام به گرفتن ویزا کنید تا در مرز گرفتار کلاهبرداران نشوید.

اقامت در کربلا

کشور عراق جزو کشورهای جهان سوم است و تا چند سال پیش وضعیت هتل‌ها و گردشگری آن اصلا مناسب نبود. بعد از سقوط صدام و ورود زائران شیعه و اغلب ایرانی، وضعیت هتل‌ها کمی بهتر از قبل شد. اگر قصد سفر به کربلا را دارید و می‌خواهید به‌صورت انفرادی به این سفر بروید، به شما توصیه می‌کنیم به‌هیچ وجه در هاستل‌ها (مسافرخانه‌ها) اقامت نکنید چون وضعیت آن‌ها اصلا مناسب نیست. هتل‌ها نیز درجه‌های مختلف دارند و کیفیت و وضعیت آن‌ها روز به روز بهتر می شود. هزینه‌ی هتل‌های متوسط در کربلا از حدود ۴۰ دلار (هر نفر در یک شب) شروع می‌شود و بسته به کیفیت و نزدیکی آن به حرم‌ قیمت‌ها بالا می‌رود.

هزینه خوراک و مواد غذایی

اگر با کاروان‌های سازمان حج و زیارت به این شهر سفر می‌کنید، این تورها تهیه‌ی صبحانه، ناهار و شام شما را خود بر عهده دارند و در هتل‌ها غذاهای با کیفیت به مسافران عرضه می‌کنند. اما اگر قصد دارید به‌صورت انفرادی به این سفر مشرف شوید توصیه می‌شود در رستوران‌های بین راهی غذا نخورید چون به‌دلیل کیفیت پایین و عدم رعایت کامل بهداشت، احتمال مسمومیت بسیار بالا است. در خورد شهر نیز سعی کنید در رستوران‌های معتبر و بهداشتی مانند رستوران «الفردوس»، «النخیل»، «زعفران»، «جبل عامل» و «فست فود الطازج» غذا میل کنید. قیمت متوسط هر وعده‌ی غذایی در کربلا برای هر نفر حدود ۲۰ هزار تومان است.

غذاهای سنتی کربلا

در روز تاسوعا، عاشورا و اربعین حسینی در جای جای کربلا همه نذری پخش می‌کنند و مهم‌ترین آن‌ها قیمه‌ی نجفی است. در این روزها هیچ کس در کربلا گرسنه نمی‌ماند؛ همه‌ی مردم محلی مشغول پخش نذری میان زائران هستند. در هر گوشه‌ی کربلا و بازارهای آن می‌توانید شیرینی «دهینه» نیز پیدا کنید که از شیره‌ی خرما تهیه می‌شود و از مشهورترین شیرینی‌های عراق است؛ شاید طعم آن به مزاج برخی از ایرانی‌ها خوش نیاید اما بعضی‌ها هم این شیرینی را دوست دارند. از دیگر غذاهای سنتی این کشور و شهر کربلا می‌توان به بامیه، البریانی، دولما، کباب، فاضولیا و حققا اشاره کرد.

هزینه حمل و نقل عمومی

هزینه‌ی تاکسی از گاراژ نجف تا حرم حدود ۱۵۰۰ دینار است. مسیرهای مستقیم و کوتاه حدود ۳ دینار است که معادل (حدود) هزار تومان است. هزینه‌ی رفت و آمد در شهر و با تاکسی را می‌توان حدود ۷ هزار تومان تخمین زد. اگر در کربلا یا در دیگر شهرهای عراق سوار تاکسی شدید مراقب باشید تا چیزی در ماشین جا نگذارید، چون در شلوغی شهر و نبود نظارت کافی پیدا کردن وسایلتان تقریبا غیر ممکن می‌شود. به بانوان نیز توصیه می‌شود در حد امکان به تنهایی سوار ماشین نشوند و بهتر است یک آقا همراهی‌شان کند.

توصیه‌هایی برای صرفه جویی در هزینه‌ها

همان‌طور که قبلا هم ذکر شد بهترین روش برای سفر به عتبات عالیات مسافرت با کاروان‌های سازمان حج و زیارت است؛ سفرهای این چنینی به‌صرفه‌تر از سفر انفرادی است چون در طول سفر تمام مسئولیت هتل، بیمه، حمل و نقل و خوراک بر عهده‌ی کاروان بوده و شما می‌توانید به‌راحتی به سفر و زیارت خود بپردازید. اکثر ایرانی‌ها با زبان عربی آشنایی چندانی ندارند و در صورت سفر انفرادی احتمال این که گیر کلاهبرداران بیفتند خیلی زیاد است. ثبت نام در تورهای سازمان حج و زیارت این امکان را به شما می‌دهد که در ایام پیک و اوج شلوغی شهر کربلا، دغدغه‌ی پیدا کردن هتل را نداشته باشید، در غیر این‌ صورت معلوم نیست خودتان بتوانید هتل مناسب با قیمت خوب پیدا کنید یا نه. البته در ایام عزاداری امام حسین (ع) مردم شهر نذری می‌دهند و در هر گوشه‌ی آن می‌توان غذای نذری و ایستگاه صلواتی پیدا کرد که این امر می‌تواند هزینه‌های مربوط به غذا را کاهش دهد.

سوغاتی مهر، تسبیح و پارچه‌ی سبز متبرک


در شهر کربلا بازارهای زیادی وجود ندارد و اغلب جنس‌های آن نامرغوب هستند، پس سعی کنید در این سفر زیارتی وقت خود را در بازارها تلف نکرده و برای عزیزانتان به‌عنوان سوغاتی مهر، تسبیح و پارچه‌ی سبز متبرک به یادگار بیاورید چون در حقیقت سوغاتی اصلی این شهر همین اشیا متبرک و معنوی است؛ اغلب جنس‌های بازار چینی و بی‌کیفیت است، پس با حذف خرید کالاهای نامرغوب هزینه‌های سفر خود را پایین بیاورید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار