gardeshban.ir

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: آثار مربوط به هزاره دوم و سوم قبل از میلاد در گورستان منطقه سادات محمودی از توابع شهرستان دنا کشف شده است.
کد خبر: ۱۷۰۴۷
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۸-1398 June 17
گردشبان (gardeshban.ir) :
 
محمود باقری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در بازدید رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی کشور از عملیات فصل سوم کاوش در سادات محمودی شهرستان دنا با اشاره به این‌که با هماهنگی لازم تیم کاوش نجات بخشی در این روستا مشغول فعالیت است، افزود: سومین فصل از پژوهش‌ها و مطالعات باستان شناختی در مجموعه باستانی گورستان سادات محمودی شهرستان دنا در بعد یک ماه تلاش کارشناسان باستان شناسی کشور دیروز ۱۶ شهریور ماه به پایان رسیده است.

وی با بیان این‌که فصل دوم کاوش نجات بخشی گورستان «ده پائین» سادات محمودی در سال گذشته انجام شده است، اظهارکرد: این پژوهش باستان‌شناسی قبل از شروع به کار سد آبی «خرسان» و برای جلوگیری از نابودی آثار باستانی و تاریخی در این منطقه در چند فصل انجام می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به این‌که آثار کشف شده گورستان مربوط به هزاره دوم و سوم قبل از میلاد بوده است، خاطرنشان کرد: اشیایی که در این گورستان کشف شده ارتباط تجاری مردم این منطقه با شرق کشور را نشان می‌دهد.

باقری تصریح کرد: اشیای کشف شده از گورستان سادات محمودی به موزه باستان شناسی یاسوج، مرکز استان انتقال داده می‌شود.

وی با بیان این‌که اشیا کشف شده در فصل سوم یک دوره جدید از فرهنگ مردم را نشان داده است، بیان کرد: کاوش فصل سوم اطلاعات تاریخی جدیدی را در اختیار باستان شناسان کشور قرار داده است.

همچنین روح‌الله شیرازی، رئیس پژوهشکده باستان شناسی کشور در این بازدید با اشاره به اینکه این عملیات تا کنون در سه فصل در دهستان سادات محمودی صورت گرفته است، گفت: عملیات کاوش در محدوده تاریخی سادات محمودی به منظور نجات بخشی آثار تاریخی قبل از آغاز بکار سد آبی «خرسان» است.

وی با اشاره به یافته‌های باستان شناسی در این منطقه، اظهارکرد: در گورهای تاریخی این منطقه تعدادی اشیا سفالی، ظروف مرمری کشف که به لحاظ تاریخی از اهمیت بالایی برخوردار است.

شیرازی اظهارکرد: با توجه به وسعت گورستان و محوطه های تاریخی در دهستان سادات محمودی مطالعات باستان شناسی در فصل های بعدی انجام می شود.

رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی کشور به همراه مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و معاون میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد از عملیات فصل سوم کاوش در سادات محمودی شهرستان دنا بازدید کردند.
 
ایسنا




پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار