gardeshban.ir

این اثر در تاریخ ۵ اسفند ۱۳۷۶ با شمارهٔ ثبت ۱۸۵۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
کد خبر: ۱۷۰۶۲
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۸-1398 June 18
گردشبان (gardeshban.ir) :
این پل‌ ها بر روی رودخانه‌ ارس در مجاورت دهستان کیوان بخش خدا آفرین و ۸۰ کیلومتری شمال شهرستان کلیبر، به فاصله حدود ۱۰۰ متری از همدیگر قرار دارد. در حال حاضر، یکی از پل‌ ها مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

پل کوچک خدا آفرین بر روی رودخانه‌ ارس/عکس

در خصوص تاریخ ساخت این پل‌ ها، مدرک مستندی دردست نیست. آنچه از منابع تاریخی و مدارک باستان شناسی برمی‌ آید، از روزگار باستان و در دوره‌ های مختلف، پل‌ های متعددی بر رودخانه‌ ارس زده شده که قدیمترین آنها متعلق به اوایل هزاره اول قبل از میلاد است؛ اما از پلی با نام خدا آفرین، اولین بار در حدود سال ۷۴۰ ﻫ . ق در کتاب «نزهه‌القلوب» حمدالله مستوفی یاد می‌شود: «زنگیان چند پاره دیه است و اکنون داخل مردانقم، پل خدا آفرین بر آب ارس، در آن حدود است. 

بکربن عبدالله ساخت در سنه خمس و عشر هجری (سال ۱۵ هجری)». هر چند در درستی مطلب فوق تردید وجود دارد، اما این امر مسلم است که خیلی قبل از سال ۷۴۰ ﻫ . ق پلی با نام خدا آفرین بر روی رودخانه‌ ارس برپا بوده است. به نظر می‌ رسد که این پل بارها ویران و بازسازی شده است.

پل‌ هایی که امروزه بر روی رودخانه‌ ارس مشاهده می‌ شود، ظاهرا مربوط به دوره صفویه و قاجاریه است. پل کوچک خدا آفرین که به صورت نیمه ویران درآمده و بخشی از طاق‌ های آن فرو ریخته، مربوط به دوره صفوی و احتمالا از ساخته‌ های شاه عباس اول است. 

این پل حدود ۱۲۰ متر طول، ۶ متر عرض، ۱۲ متر ارتفاع و ۱۱ دهانه یا چشمه طاق داشته و برای ساخت آن از سنگ‌ های تراشیده، سنگ لاشه و ملات آهکی استفاده شده است. در حال حاضر، تنها سه دهانه پل باقی مانده و بقیه از بین رفته است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار