gardeshban.ir

کاخ سعدآباد روزگاری فقط یک خانه ییلاقی برای پادشاهان قاجاری بود، اماحالا دیگر این مجموعه از کاخ و موزه گرفته تا جایی برای تفریح یک‌روزه، مقصدی مناسب است. همچنین یکی از جاذبه‌های توریستی جذاب ایران برای گردشگران به حساب می‌آید.
کد خبر: ۱۷۰۸۴
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۸-1398 June 19
گردشبان (gardeshban.ir) :
در ادامه کاخ سعدآباد تهران و بخش‌های مختلف آن را که می‌توان از آنها بازدید کرد به‌صورت اجمالی معرفی می‌کنیم. همراه ما باشید.

تاریخچه‌ای مختصر از کاخ سعدآباد

این منطقه از تهران همیشه آب و هوایی دلنشین داشته است، حتی در عصر قاجارها. به همین دلیل، پادشاهان قاجاری یک کاخ بزرگ در باغی به وسعت ۱۱۰ هکتار ساختند تا از آب و هوای آن به عنوان زمین ییلاقی استفاده کنند.

بعد از گذر سال‌ها (دقیقا در عهد پهلوی)، کاخ‌های دیگری در اطراف کاخ اولیه ساخته شد که امروز تمام این مجموعه را به عنوان کاخ سعدآباد می‌شناسیم. بعد از انقلاب اسلامی و چند بازسازی کوچک، این مجموعه به عنوان موزه کاخ سعدآباد برای بازدید عموم باز شد.

کاخ سعدآباد چه بخش‌هایی دارد؟

یکی از بهترین ویژگی‌های کاخ سعدآباد این است که موزه‌های متعددی در محوطه آن دور هم جمع شده‌اند و به همین دلیل بسیاری از افراد با هر سلیقه‌ و علاقه‌ای که دارند می‌توانند با بازدید از آن زمان خوبی را سپری کنند.

در این بخش می‌خواهیم نگاهی اجمالی به بخش‌های مختف کاخ سعدآباد داشته باشیم.

با ورود به کاخ سعدآباد، اولین موردی که توجه شما را جلب خواهد کرد، محوطه کاخ است. همانطور که گفتیم، این کاخ در میان یک باغ بزرگ بنا شده و به همین دلیل درختان بلند و قدیمی، پوشش گیاهی جذاب و پرندگان بسیار زیادی در محوطه مجموعه وجود دارد.

مسیری که تا رسیدن به کاخ سعدآباد باید طی کنید با آسفالت برای شما مشخص شده است و جدا از این یک مسیر، بقیه محوطه حکم یک جنگل را دارد. در ضمن رودخانه دربند هم در امتداد مسیرش از داخل مجموعه کاخ سعدآباد می‌گذرد. جریان داشتن یک رود در مجوعه علاوه بر این که زیبایی کاخ سعدآباد را چندین برابر کرده است، به بهتر شدن آب و هوای آن هم کمک بزرگی کرده. شاید به همین دلیل است که کاخ سعدآباد در کنار سایر جاذبه‌ها مانند کاخ گلستان شمس العماره یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران برای گردشگران خارجی است.

تعداد کاخ‌های مجموعه کاخ سعدآباد به قدری زیاد است که می‌توانید یک روز کامل را صرف بازدید از آن بکنید. در این بخش، کاخ‌های این مجموعه را نام برده‌ایم و درمورد کاخ سبز و کاخ ملت،‌دو کاخ زیبا و خاص از این مجموعه کاخ‌ها مختصری توضیح خواهیم داد.

کاخ سبز

کاخ ملت (یا همان کاخ سفید)

کاخ اشرف پهلوی

کاخ کرباس

کاخ شمس پهلوی

کاخ فرح پهلوی

کاخ سیاه

موزه برادران امیدوار

موزه خط میرعماد

موزه فرشچیان

کاخ لیلا پهلوی

کاخ شهرام

موزه آب

ساختمان جمهور


کمی در مورد کاخ سبز بدانیم

اگر یادتان باشد گفتیم که کاخ سعدآباد در زمان قاجاریان بنا شد اما در زمان حکومت پهلوی، کاخ‌های دیگری هم دور و بر آن ساخته شدند. معروف‌ترینِ این کاخ‌ها، کاخ موزه سبز است. دلیل نامگذاری این کاخ به خاطر سنگ‌های مخصوصی است که به دستور رضاخان از زنجان به تهران آورده شدند.

این کاخ برای ییلاق تابستانی رضاخان ساخته شده بود و در زمان پهلوی دوم، بخش‌های دیگری به آن اضافه شد. الان تالار آیینه کاخ سبز در بین سایر بخش‌های کاخ سعدآباد بسیار معروف است.

کاخ ملت؛‌ تلفیق معماری ایرانی و اروپایی

کاخ سبز تنها کاخ رنگیِ موجود در مجموعه کاخ سعدآباد نیست. این بار هم می‌خواهیم یک کاخ سفید رنگ را بشناسیم. این بخش معمولا با اسم‌های کاخ ملت یا کاخ سفید شناخته می‌شود. البته اسم عربی‌اش هم (کاخ ابیض) ظاهرا زمانی استفاده می‌شود.

یکی از ویژگی‌های مهم و در عین حال زیبایی‌های این کاخ این است که در طراحی و معماری آن، از کاخ‌ها و قصرهای حاکمان فرانسوی الهام گرفته شده است و در حقیقت، کاخ ملت به نوعی یک تلفیق از معماری اروپایی و ایرانی است.

اگر به دنبال یکی از بهترین منابع برای مقاصد گردشگری ایران هستید، حتما سری به وب‌سایت نابرو بزنید. برای نمونه، کاخ سعدآباد تهران را می‌توانید با توضیحات تکمیلی در این سایت بخوانید یا مثلا عکس و آدرس کاخ نیاوران را به همراه بقیه اطلاعات در عرض چند دقیقه تمام کنید.


در کاخ سعدآباد از چه چیزهایی بازدید کنیم؟

در کاخ سعدآباد از چه چیزهایی بازدید کنیم؟

در کاخ سعدآباد از چه چیزهایی بازدید کنیم؟
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار