gardeshban.ir

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان گفت: تور آشناسازی با آیین‌های محرم ویژه فعالان گردشگری فضای مجازی و خبرنگاران ایران، نهم و دهم محرم ماه امسال در سیستان و بلوچستان برگزار شد.
کد خبر: ۱۷۱۰۲
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۸-1398 June 19
گردشبان (gardeshban.ir) :
در سیستان و بلوچستان نیز آئین‌های خاصی از گذشته تا به امروز انجام می‌شود که بارزترین آیین تعزیه است، برای آشنایی مردمان سایر نقاط کشور، تور آشناسازی با آیین‌های محرم ویژه فعالان گردشگری فضای مجازی و خبرنگاران ایران، نهم و دهم محرم ماه امسال در سیستان و بلوچستان برگزار می‌شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان در این زمینه اظهار کرد: این تور با هدف آشناسازی فعالان گردشگری، فضای مجازی، گردشگری الکترونیک و خبرنگاران با برنامه های آیینی خاص سیستان برگزار می شود.

مجتبی میرحسینی گفت: قدمت عزاداری برای سید و سالار شهیدان در سیستان پیشینه‌ای به بلندای تاریخ دارد، شاید بزرگ‌ترین افتخار سیستان در سوگواری برای حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را در امتداد عرض ارادت مردم این منطقه به سید و سالار شهیدان در طول سال و برپایی نخستین قیام به خونخواهی امام حسین توسط مردم سیستان را بتوان جست‌وجو کرد.

وی بیان کرد: سیستان به عنوان یکی از مناطق قدیمی ایران همه ساله در ایام محرم شاهد برگزاری آئین‌ها و مراسم‌های مختلف عزاداری است، آئین‌هایی که همراه با سنت‌های دیرینه مذهبی گره خرده و سنت‌هایی که با عشق و شور همراه است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان افزود: در سیستان همانند دیگر شهرها و نقاط کشور آداب و رسوم خاصی وجود دارد این آیین همه ساله در دهه اول محرم به پاسداشت نهضت خونین کربلا با حال و هوای معنوی خاصی برگزار می‌شود که مراسم سیاپوشی، مشعل گردونی، علم گردانی، گلدسته وتابوت گردانی، سقایی، شووی یا شبی گردونی، چاووشی، محتشم خوانی، بحرطویل.نوحه شنستکا، روضه خوانه زنان ونزورات مختلف از شاخص‌ترین آئین‌ها در این منطقه است.

این مسئول ادامه داد: یکی از انواع گردشگری،گردشگری مذهبی است که به لحاظ موقعیت فرهنگی مذهبی خاص ایران در میان کشورهای دیگر، گردشگری مذهبی جای رشد و توسعه بسیاری در کشور ما دارد.

وی گفت: گردشگری مذهبی، علاوه بر جنبه های اقتصادی و مالی خود، باعث ارتباط اسلامی با سایر کشورها شده و تعامل بین ملل و فرهنگ‌هایی را که نقاط مشترکی دارند، سبب می‌شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان ادامه داد: آیین‌های فرهنگی - مذهبی که ریشه در باورها و اعتقادات یک ملت و قوم دارند و امروزه به عنوان یک جاذبه گردشگری فرهنگی شناخته شده و در طی دوران‌های مختلف به صورت جشن‌ها وعزاداری‌ها در میان مردم رایج بوده‌اند که خیلی از اوقات به صورت اجرای نمایش برگزار می شده است.

وی گفت: از آنجا که احیای مراسم سنتی در تمامی کشورهای جهان جهت جذب توریست یکی از راهکارهای توسعه توریسم فرهنگی است و می‌تواند در این جریان توسعه، به نفع توریسم فرهنگی ایران مورد استفاده قرار گیرد.

میرحسینی افزود: ظرفیت آئین‌های تاسوعا و عاشورای مردم سیستان در جذب گردشگر ، نشان می‌دهد که این مراسم ها قابلیت لازم را برای جذب توریست دارد و برگزاری این مراسم به صورت سنتی و در مکان‌های بزرگ مذهبی و خاص و احیای تعزیه می‌تواند در این راه مفید است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان در طول سال ظرفیت‌های گردشگری متنوعی دارد که برای انواع گردشگری قابلیت داشته و می‌تواند سالانه پذیرای خیل عظیم گردشگران باشد.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار