gardeshban.ir

آئین ۸۰ ساله سنگ زنون صبح عاشورا در محله قدیمی کن منطقه ۵ به‌زودی در آثار ملی کشور ثبت می‌شود.
کد خبر: ۱۷۱۲۳
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۸-1398 June 20
گردشبان (gardeshban.ir) :
محله قدیمی کن که از پنج بخش سرآسیاب، اسماعیلان، بالان، میان ده و دار قاضی تشکیل شده است، جلوه‌گاه سنت‌های دیرین محلی واجرای آیین‌های محرم است.

یکی از معتمدین محله کن، درباره شیوه اجرای آئین سنگ‌زنون که  قدمت آن به ۸۰ سال می‌رسد، گفت: در این مراسم عزاداران به نشانه اندوه با برهم زدن دوچوب یا سنگ و خواندن مرثیه در عزای سالار شهیدان، به سوگ می نشینند. این مراسم از دیرباز مورد توجه اهالی کن بوده و این آئین، نمادی از سنگ برسر زدن به نشانه عزا است و به قولی دیگر اهالی محلات کن با سنگ زنی به زیارت اهل قبور می‌روند تا یاد آور واقعه عاشورا شوند.

وی درباره علت نامگذاری این مراسم به سنگ زنون اظهارکرد: در ایام گذشته، این مراسم با سنگهای یک دست انجام می‌شد و امروزه اهالی کن، به جای سنگ، با کوبیدن دو چوب استوانه ای شکل یکدست که قبلا درون روغن مخصوص قرار گرفته تا صدایی شبیه به سنگ زدن به خود بگیرد، عزاداری می‌کتند و بعد ازاین اعلان عمومی، نوحه خوانی، سینه زنی و بقیه مراسم تا اذان ظهر ادامه می‌یابد. دراین میان خانم ها در حسینیه مشغول عزاداری هستند و فقط برای شام غریبان به داخل محله می‌روند.

امسال نیز از ساعت ۹صبح روز عاشورا، دسته سنگ زنی از حسینیه محله سرآسیاب به سمت محله اسماعیلان و بالان ملحق شدند و در قالب هیئت سنگ زنی به میان ده و پس از آن در حسینیه نور محله در قاضی با حضور حداکثری، مصیبت اهل بیت را به سوگ نشستند. 

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار