gardeshban.ir

ساختار نقاشی سواکار نیشابور صرف نظر از صورت مرد، با خطوط محیطی پر رنگ و قلمی محکم و استوار بر روی گچ کشیده که یادآور نقش برجسته‌های دوره ساسانی است. بررسی های انجام گرفته بر روی این نقاشی نشان می‌دهد که سوارکار، افسار یک اسب را با یک دست گرفته و با آرامش مرکب خود را هدایت می‌کند. بر روی دست دیگر وی یک شاهین نشسته است.
کد خبر: ۱۷۱۳۳
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۸-1398 June 20
گردشبان (gardeshban.ir) :
رئیس موزه ملی ایران گفت: نقاشی دیواری مشهور تپه تاکستان نیشابور در سالن اصلی موزه باستان‌شناسی و هنر دوران اسلامی در معرض دید عموم قرار گرفت.
 
جبرییل نوکنده افزود: این نقاشی رنگی روی گچ نمایشگر مرد سوار بر اسب با شاهینی بر دست و خرگوشی آویزان به زین است.

کرم میرزایی، مسئول موزه باستان شناسی و هنر دوران اسلامی ایران نیز در این مورد گفت: نقاشی مرد قوشچی در واقع جز کهن‌ترن نقاشی‌های دیواری پس از اسلام در ایران است که در هنگام کاوش‌های موزه متروپولیتن نیویورک کشف شد. این اثر نمایشگر یک صحنه شکار مربوط به سده سوم هجری قمری است و در محدوده  تپه تاکستان نیشابور به دست آمد.  این نقاشی در کادر مربع مستطیلی با بلندی۱۴۰ سانتی متر و پهنای ۱۲۰ سانتی متر ساخته شده است.

طبق گفته میرزایی، نقاش، اسب را  که در حال تاختن است، واقعگرایانه تر از سوار کار ترسیم کرده  و سوار را  با کلاهی قبه مانند بر سر، جبه ای ابریشمین بر تن، با اجزای لباس و تجهیزات و همچنین ساز و برگ بسیار غنی نشان داده است.

 مسئول موزه همچنین افزود: این مرد که چهرۀ اش تخریب شده دارای دو شمشیر و سه تسمه چرمی مرصع است که از کمربند وی آویخته است. روی زین اسب پوششی از پوست پلنگ با حاشیۀ گوهر نشان و جزئیات کاملی از نقش‌های آذینی بر روی جبه با گل‌های چهار برگ محاط شده در دوایر و نقش شبیه خط کوفی روی بازوبند دیده می‌شود.

میرزایی در خاتمه گفت: به اعتقاد پژوهشگران، این نقاشی، احتمالا یکی از  امرای سامانی را به تصویر کشیده یا صرفا یک نگاره نمادین با مضمون سنت شکار در این دوره را یاداوری می کند.

به گزارش روابط عمومی موزه ملی ایران، این اثر مربوط به دوره سامانیان است و به شماره موزه ۳۲۸۱ در تالار صدر اسلام موزه باستان شناسی و هنر دوران اسلامی موزه ملی ایران در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد.





پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار