gardeshban.ir

شهر مشهد یکی از پر رفت و آمدترین مسیرهای ریلی ایران است و می توان گفت در تمام ایام سال مسافران زیادی را دارا می باشد.
کد خبر: ۱۷۱۴۲
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۸-1398 June 21
گردشبان (gardeshban.ir) :
یکی از عمده دلایل شلوغ بودن مسیرهای ترددی در این شهر قرار گرفتن حرم امام رضا (ع) در آن است؛ اغلب کسانی که اقدام به سفر به مشهد می کنند مسیر ریلی و خرید بلیط قطار را انتخاب می کنند، اما تا چه حد با ایستگاه راه آهن مشهد آشنا هستید؟

ما در این مطلب قصد داریم تا به طور کامل درباره ایستگاه راه آهن مشهد صحبت کنیم و هر آنچه که لازم است درباره این ایستگاه قدیمی در شهر مشهد بدانید را بگوییم؛ اگر اهل خواندن مطالب تاریخی و جالب هستید با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

نمایی از ستون های ایستگاه راه آهن مشهد که شبیه به طاق کاخ کسرا است.

ایستگاه راه آهن مشهد

یکی از قدیمی ترین ایستگاه های قطاری کشور در حال حاضر ایستگاه راه آهن مشهد است و زمان احداث آن به سال های پیش از جنگ جهانی دوم نیز باز می گردد. اگر بخواهیم به طور دقیق اگر بخواهیم بگوییم تاریخ ساخت آن به سال های ۱۸۸۴ میلادی بر می گردد؛ اما لازم به ذکر است که بگوییم این مسیر ریلی اولین نیست و اولین اولین ورود قطار و خط راه آهن به ایران مربوط به سال ۱۲۶۱ هجری، یا ۱۸۸۳ میلادی است که در تهران و به مقصد شاه عبد العظیم بود.

ایستگاه راه آهن مشهد جز یکی از ۲۰ شاهکاری است که بعد از جنگ جهانی دوم در ایران احداث شد؛ ایستگاه قطار مشهد یکی از مجهزترین ایستگاه های راه آهن در کشور است و مسافت آن از تهران تا مشهد حدود ۹۲۶ کیلومتر است. پس از گذشت ۲۰ سال، در سال ۱۳۳۵ این مسیر تکمیل شد و اولین قطار باری در آن آغاز به فعالیت کرد. اولین قطاری که از این مسیر از تهران به مشهد حرکت کرد اردیبهشت ماه سال ۱۳۳۶ نیز بود.

فاصله ایستگاه راه آهن مشهد تا حرم امام رضا چقدر است؟

ایستگاه راه آهن مشهد در بخش شمالی این شهر قرار دارد و در فاصله دو کیلومتری از حرم امام رضا (ع) واقع می باشد. معماری ساختمان ایستگاه راه مشهد به دست یکی از اساتید این فن به نام حمید غیایی طراحی شده است. عملیات طراحی ساختمان ایستگاه راه آهن مشهد در سال ۱۳۳۴ آغاز شد و در سال ۱۳۳۵ پروژه پایان یافت و به بهره برداری رسید. این ایستگاه در همان زمان به دو بخش متفاوت تقسیم شد و یک ایستگاه برای ورود و خروج مسافران و دیگری برای حمل و نقل و تخلیه بار نیز در نظر گرفته شد. ساختمان و بنای ایستگاه راه آهن مشهد دارای مساحتی ۱۲۰۰۰ متر مربعی است.

یک پیشنهاد: اگر تمایل داشتید که در سفر به مشهد هتلی در نزدیکی حرم پیدا کنید، می توانید مطلبی که در خصوص هتل های نزدیک به حرم در مشهد نوشته شده است را مطالعه کنید.

ایستگاه قطار مشهد، یکی از شاهکارهای معماری ایران

کمی بالاتر هم گفتیم که این ایستگاه جز یکی از شاهکارهای معماری پس از جنگ جهانی دوم بوده است، این بنای عظیم و شکوهمند با سقف بسیار بلندی که دارد در بدو ورود با روی گشاده از مسافران استقبال می کند و در نمای کناری دیوارها نیز ستون های متعدد و بسیار بزرگی در آن قرار دارد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که سالن این ایستگاه قطار مشابه با طاق ایوان مدائن یا طاق کاخ کسرا نیز بوده است.

همین موضوع خود یکی از دلایلی است که سبب شده ایستگاه راه آهن مشهد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت برسد.

تا قبل از اینکه ایستگاه راه آهن تهران ساخته شود، راه آهن مشهد بزرگترین ایستگاه ایران بود. اگر در مسیر دالان های بیرونی این ایستگاه قطار روبروی مسیر بایستید، توالی ستون های به کار رفته حالت قطار را در ذهن شما تداعی می کند و حتی در نور پردازی ایستگاه نیز نقش مهمی دارد. نحوه قرارگیری ستون های این ایستگاه به گونه ای بوده تا در برخورد نور به ستون ها، حالت سایه روشن مطبوعی در سالن به وجود بیاید و منحنی سقف هم کمی تیره گردد.

ایستگاه راه آهن مشهد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مختصری درباره میدان و بلوار راه آهن مشهد

در تمامی عکس هایی که از ایستگاه راه آهن مشهد در اینترنت مشاهده می کنیم، میدان و نمادی که در آن است به چشم می خورد، اما این نماد چه چیزی است؟ تا قبل از اینکه ایستگاه متروی شهری مشهد ساخته شود این بلواری که در نزدیکی راه آهن وجود دارد یکی از زیباترین و سرسبزترین بخش های شهر مشهد نیز بود و از پارک ها و مناطق گردشگری در بین مردم این منطقه به شمار می رفت، اما به مرور زمان و با ساخت ایستگاه های مترو پایانه های مسافربری اتوبوس و تاکسی و افزایش حجم تردد خودرو ها در این بخش از شهر، به مرور زیبایی این میدان و بلوار کاسته شد. اما به دلیل اهمیتی که این بلوار در جوار قدیمی ترین ایستگاه راه آهن مشهد و حتی ایران دارا می باشد، دستور باز طراحی و احیای جذابیت آن در سال ۱۳۹۷  صادر شد.
یک المان در مقابل این ایستگاه در میان میدان قرار دارد که امروز نام آن را "همه به سوی او” می نامند.
در مورد شکل ظاهری این المان گفته می شود که طرح کلی برگرفته از کلاه افشاریان و تاج نادرشاه است. همانطور که می دانید در گذشته محل حکومت افشاریان مشهد بوده و آرامگاه نادرشاه افشار نیز در نزدیکی همین بنا قرار دارد. در اطراف المان میدان راه آهن مشهد نیز تندیس هایی از مفاخر اشکانیان، افشاریان و سامانیان قرار داده شده است که همگی به همت حسن ارژنگ نژاد به انجام رسید.


مقابل ایستگاه راه آهن مشهد یک المان نیز قرار داده شده است تا زیبایی این ایستگاه قطار را دو چندان کند.

میزان جابجایی مسافران در ایستگاه راه آهن مشهد

با تمام توضیحاتی که در خصوص ایستگاه راه آهن مشهد گفته شد، سالانه به طور میانگین بالغ بر ۱۲ میلیون نفر مسافر از شهرهای مختلف کشور از ایستگاه راه آهن مشهد عبور می کنند و مطابق با آمار بدست آمده نزدیک به ۳۰ درصد از مسافران برای زیارت حرم امام رضا (ع) به خرید بلیط قطار مشهد روی آورده اند.

در طول ۳۰ سال اخیر در راستای بررسی های لازم به منظور گسترش و افزایش حجم بهره برداری از ایستگاه راه آهن مشهد مجوز آن در دستور کار قرار گرفته تا بخش های دیگری نیز به این ایستگاه قدیمی ایران اضافه شود و هدف از آن رساندن میزان استفاده مسافران از آن به ۲۵ میلیون نفر است. به منظور محقق ساختن همین هدف در سال ۱۳۹۳ دستور ساخت ایستگاه دوم قطار در این شهر در دستور کار قرار گرفته و محل ساخت آن هم در نزدیکی همین ایستگاه نیز هست.

شماره اطلاعات راه آهن مشهد

مرکز تلفن راه آهن خراسان‏: ‏۰۵۱۳۲۲۲۴۶۸۱-۹

اطلاعات داخل سالن‏: ‏۰۵۱۳۲۰۰۴۲۳۰

مدیریت سالن ایستگاه مشهد‏: ‏۰۵۱۳۲۰۰۴۹۹۹

سامانه پیامکی روابط عمومی‏: ‏۳۰۰۰۱۳۴۵

آدرس ایستگاه راه آهن مشهد: مشهد، بلوار شهید کشوری، میدان راه آهن، ایستگاه راه آهن مشهد


امکانات ایستگاه راه آهن مشهد چیست؟

استقرار باجه تلفن عمومی

اسقرار باجه اینترنت

وجود فروشگاه در ایستگاه برای فروش اقلام کاربردی مانند شارژ تلفن

وجود سیستم ATM برای انتقال و دریافت وجه

پارکینگ خودرو ها

وجود نماز خانه

رستوران

وجود سرویس های بهداشتی

باجه خدمت رسانی و راهنمایی به مسافران

باجه برای تهیه هتل

معماری ایستگاه راه آهن مشهد جز شاهکارهای ایران از زمان جنگ جهانی دوم به شمار می رود.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار