gardeshban.ir

راه آهن قزوین رشت پس از ۱۲ سال انتظار بالاخره در سال ۹۷ افتتاح شد.
کد خبر: ۱۷۱۴۳
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۸-1398 June 21
گردشبان (gardeshban.ir) :
قطار رشت از میان کوه ها، دشت ها، سد و پوشش های جنگلی زیبا عبور می کند و فرصتی برای تماشای طبیعت است. اگرچه مدت زمان سفر زیاد است اما قطار طرفداران خاص خودش را دارد. اگر شما هم در این دسته افراد جای می گیرید در این مطلب با ما همراه شوید تا مختصری از راه آهن رشت برایتان بگوییم، ببینیم ایستگاه های بین راه کجاها هستند، جاذبه های مسیر کدامند و چطور می توان بلیط قطار رشت به قزوین را خریداری کرد. در ضمن باید بگوییم که در این مسیر ما از تهران راهی رشت شده ایم.

روند احداث راه آهن رشت

پروژه ساخت راه آهن قزوین-رشت در سال ۸۵ شروع شده بود که پس از سال ها سرانجام در سال ۹۷ به اتمام رسید. طول این پروژه ۱۶۵ کیلومتر و طول ریل گذاری آن ۱۸۵ کیلومتر است و از ۶ ایستگاه، ۲۸ کیلومتر تونل و ۹ کیلومتر پل تشکیل شده است. ۵۰% این مسیر در دشت، ۱۰% آن در تپه و ۴۰% مابقی در مناطق کوهستانی قرار گرفته اند. پروژه ساخت راه آهن قزوین به رشت از لحاظ محل اجرا و عبور از کوه های البرز و پیچیدگی های مهندسی یک ابر پروژه به حساب می آمد و همین موضوع باعث طولانی شدن روند تکمیل و ساخت آن شده بود.

۷۰ کیلومتر مسیر در استان قزوین قرار گرفته است. جالب است بدانید که بنابر برنامه ها در آینده راه آهن قزوین رشت در سه مسیر جداگانه به خط راه‌آهن رشت بندر کاسپین، خط راه‌آهن رشت بندر انزلی و خط راه‌آهن رشت بندر آستارا امتداد پیدا کند و راه تجاری جنوب ایران به همسایه های شمالی کشور باشد.

ایستگاه راه آهن قزوین، اولین توقف در قطار رشت

استان سرسبز و زیبای گیلان در موقعیت طبیعی و استراتژیکی خاصی قرار گرفته است. با توجه همجواری گیلان با دریای خزر و وجود بندرگاه های مهمی مثل بندر انزلی و آستارا و همین طور گردشگر پذیر بودن این منطقه، لزوم احداث و راه اندازی خط ریلی و اتصال این منطقه به شبکه ریلی کشور احساس می شد. طرح و بحث ساخت راه آهن قزوین رشت حدودا ۱۲ سال طول کشید.

ایستگاه راه آهن قزوین از سال ۱۳۱۸ کارش را آغاز کرده و قدیمی ترین ایستگاه پیش رو است. از این جا می توانید به سمت شهرهای تهران، مشهد، تبریز و البته رشت سفر کنید. این توقفگاه در جنوبی ترین بخش شهر و در خیابان قدیمی سپه واقع شده است.

البته قطار قزوین رشت در ایستگاه سیاه چشمه توقف دارد و اگر از تهران سوار قطار شده باشید احتمالا همسفران جدیدی اینجا به شما می پیوندند.

ایستگاه های راه آهن بین شهرهای قزوین و رشت

از قزوین که بگذرید بخش کوهستانی راه آغاز می شود و از دل کوه های سر سخت می گذرد. کوه های که برای پشت سر گذاشتنشان ۵۲ تونل که در مجموع ۲۲٬۰۰۰ متر طول دارند در مسیر راه آهن رشت حفر شدند. ایستگاه بعدی دستجرد کوهین است. این جا مرتفع ترین نقطه مسیر است و معمولا در روزهای زمستانی اولین جایی از جاده (مخصوص اتومبیل ها)‌است که مسدود می شود. در روزهای بهار چشم انداز پیش رویتان سراسر دشت های سر سبز است که در تابستان و پاییز به رنگ طلایی در می آیند و در زمستان نیز با برف سفید پوش می شوند.

پس از پشت سر گذاشتن ارتفاعات کوهین به لوشان،‌ اولین ایستگاه راه آهن استان گیلان می رسید. در ادامه ایستگاه منجیل قرار گرفته است. از این جا کم کم طبیعت و چشم انداز پیرامونتون عوض شده و شبیه به همان شمالی می شود که همه در ذهنمان داریم. درختان زیتون جا به جا روییده اند و از روی طولانی ترین پل راه آهن کشور با طول ۱۴۳۰ بر سد پر آب شهر گذر خواهید کرد.

بعد از آن منجیل را می بینید که پر از مغازه های زیتون فروشی (البته اگر در جاده رشت زیاد تردد کرده باشید حتما خاطرات روزهای پر ترافیک تعطیلات جاده ای این شهر را در ذهن دارید) است.

ایستگاه امامزاده هاشم مقصد بعدی قطار است. شهری زیبا و دیدنی که از کنار رودخانه سفید رود عبور می کند و زیباترین مناظر را پیش چشمانتان میاورد.

ایستگاه راه آهن رشت، مقصد پایانی

با پشت سر گذاشتن امامزاده هاشم به ایستگاه رشت می رسید. ایستگاهی که نزدیک روستای فلک ده در ۱۲ کیلومتری جنوب شهر قرار دارد. ساختمان آن را می توان زیباترین ایستگاه راه آهن کشور دانست که با الهام از زیبایی های طبیعت و شبیه به موج دریا ساخته شده است. این بنا را بگونه طراحی کرده اند که حداقل هزینه نگهداری را داشته باشد و علاوه بر زیبایی، کارآمد و مقاوم باشد. مجموعه مساحت محوطه ۲۷٬۲۰۰ متر بوده و سالن اصلی مسافری دو طبقه است. امکانات رفاهی از جمله نمازخانه، رستوران و کافه تریا، کافی نت، غرفه فروش بلیط، بانک، غرفه‌ های رزرو تاکسی و هتل و سایر موارد خدماتی و رفاهی دیگر در آن بچشم می خورد.

راه های دسترسی به ایستگاه قطار رشت

در حال حاضر یکی از مشکلات مسافران راه دسترسی به شهر رشت از ایستگاه راه آهن است. اینجا ۱۰ کیلومتر با نزدیک ترین نقطه شهر رشت فاصله دارد و تاکسی یا اتوبوسی برای مسافران قرار داده نشده است. بنابر این باید از تاکسی های راه آهن استفاده کنید که مانند رانندگان سایر ایستگاه های راه آهن، فرودگاه ها و پایانه های اتوبوسرانی کشور کرایه زیادی دریافت می کنند. حتما قبل از سوار شدن قیمت نهایی را با آن ها طی کنید و پیشنهاد می کنیم که روی قیمت تاکسی متر توافق نکنید که پشیمان خواهید شد.

استفاده از تاکسی های مختلف اینترنتی این روزها کار را برای مسافران آسان تر ساخته و می توانند با اطمینان قبلی از قیمت ها مقصدشان را انتخاب کنند که در حال حاضر بهترین گزینه برای جابه جایی از این ایستگاه است.

آدرس ایستگاه قطار رشت: فلکه رازی به سمت جاده جیرده قبل از ورزشگاه سردار جنگل به سمت چپ

شماره تماس راه آهن رشت: ۰۱۳۳۲۴۷۴۹۰۴


قیمت بلیط قطار قزوین رشت چقدر است؟

قیمت بلیط برای کسانی که از در قزوین سوار قطار می شوند ۳۰ هزار تومن است و باید ۳ ساعت و ۴۵ دقیقه زمان را برای طی کردن با قطار در نظر بگیرند.

ساعت حرکت قطار از راه آهن رشت کی است؟

هر روز ساعت ۱۶:۳۵ دقیقه قطار اتوبوسی صبا و ساعت ۱۷:۴۰ دقیقه قطار ۴ ستاره سپهر از ایستگاه رشت به سمت تهران حرکت می کنند.

اگر می خواهید اطلاعات کامل قطار تهران رشت از قیمت تا برنامه زمانی را بدست آورید نگاهی به مطلب مربوط به آن در مجله بیاندازید. در این نوشته از احداث راه آهن رشت گفتیم و سپس توقفگاه ها و شهرهای بین راه را کامل بررسی کردیم. بعد از آن به ویژگی های ایستگاه پایانی و راه های دستری به آن پرداختیم. اگر شما هم تجربه سفر با قطار رشت را دارید آن را با ما و سایر خوانندگان مجله در میان بگذارید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار