gardeshban.ir

منطقه گردشگری میگوره منطقه نمونه گردشگری از توابع شهر بانه‌وره در شهرستان پاوه می‌باشد که زیستگاه تابستانی و ییلاق طایفه امامی نیز محسوب می‌شود.
کد خبر: ۱۷۱۵۴
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۸-1398 June 21
گردشبان (gardeshban.ir) :
این منطقهٔ سرسبز و توریستی که از چشمههای فراوانچون چشمه میراندره، درختان و کوه‌های سرسبز در اطراف و از طرفی وجود غار سنگی خالو حسین کوهکن در آنکه توسط خالو حسین ساخته شده است، منطقه گردشگری میگوره را هرچه بیشتر را برای گردشگران محبوب نموده که سالانه پذیرای گردشگران فراوانی از اقصی‌نقاط ایران و جهان می‌باشد. از مناطق خوش آب‌وهوای اطراف منطقه گردشگری میگوره می‌توان به کوه ریاوکو، شاهو، آتشکده، میرگ، هانه سلیمان، چشمه میراندره، چشمه کانی چرمله و… نام برد.

اگر خستگی اندک مسافرتی ۱۲۰ کیلومتری را از مرکز استان کرمانشاه به سمت شمال غربی استان( شهر پاوه) بر خود هموار کنید بی شک ازگشت و گذار در تفرج گاه زیبای «میگوره» و دیدن سرای سنگی « حسین کوهکن » پشیمان نخواهید شد.

همکلام شدن با مردی که نزدیک به دو دهه از عمر خود را صرف ساختن سرایی سنگی کرده، آن هم در دل صخره ایی به طول سی متر و ارتفاع دوازده متر، عجیب است و دیدنی. در این مسیر نرسیده به پاوه، به یک سه راهی معروف به گردنه شمشیر می رسید. در سمت چپ، تابلویی با عنوان «میگوره» – ییلاق گاه عشیره امامی ، محل زندگی عمو حسین – ادامه مسیر را به شما نشان می دهد.

منطقه گردشگری میگوره پاوه

حسین کوهکن پیر مردی که نزدیک به دو دهه از عمر خود را صرف ساختن سرایی سنگی آن هم در دل صخره ایی به طول سی متر و ارتفاع دوازده مترکرد تا اثری ماندگار را از خود بجای بگذارد،این اثر در نوع خود عجیب و دیدنی است.این سرای سنگی دارای ۹ اتاق بوده و از چهار خانه مجزا تشکیل شده است که در بعضی نقاط نسبت به سطح زمین ارتفاع کمتری دارد. در بعضی از اتاق‌ها ارتفاع به ۱۷۰ تا ۱۸۰ سانتی‌متر می‌رسد. دو خانه تک‌اتاقی بوده و دو تای دیگر شامل چند اتاق مجزا یا همان دالان است که هر دالان به دالان دیگری ختم میشود.هنر و توانایی خالو حسین گویای صبر و مهارت ایشان است که چنین بنایی سنگی را تنها با کلنگی قدیمی که هرگز تیشه اش را هم عوض نکرد، ساخته و پرداخته گشته است.خالو حسین ۱۹ سال از عمر خود را برای احداث این سرای سنگی خارق العاده صرف کرد و از نکات مهم و قابل توجه و تأمل این است که وی این سرا را فقط با استفاده از یک تیشه و با وجود داشتن فقط یک پا احداث کرده است.این اثر کم نظیر در کشور و حتی در جهان امروزه مقصد گردشگران زیادی از داخل و خارج کشور است.

ورود به جاده ای خاکی و دیدن خانوارهای اندکی که هنوز به صورت کوچ نشین، میگوره را سکونت گاه تابستانی خود قرار داده اند، نوید رسیدن به مقصد را می دهد. اینجا از هر کسی بپرسی، با خوشرویی تمام تا نزدیکی سرای سنگی عمو حسین، شما را همراهی خواهد کرد. درابتدا چیز خاصی جلب توجه نمی کند. در قسمت جنوبی صخره، پرچینی کوتاه از سنگ، که با مهارتی خاص روی هم چیده شده اند، تعدادی حفره ی دریچه مانند در دل صخره ای، و آلاچیقی که خبر از مهارت سازنده می دهد روی صخره ای دیگر روبه روی دریچه ها، دیده می شود. اما دیدنی ها را باید دید!”
منطقه ی گردشگری میگوره با پتانسیل های زیادی از جمله :

۱- وجود غار سنگی و دستی خالو حسین کوه کن که محور این منطقه گردشگری است.

۲٫وجود راه مواصلاتی خوب ونزدیک به راه شوسه اصلی کرمانشاه به پاوه و پاوه به باینگان .

۳٫منابع آبی فراوان و طبیعت زیبا و بکر منطقه .

۴- وجود روستاییان وعشایرنجیب که میتوانند محور گردشگری منطقه میگوره وباینگان باشند. منطقه ای که جوانان تحصیلکرده و خوب اما بیکار را در دل خود جای داده است.

زندگی عشایری و سخت مردم منطقه از راه دامداری و باغ داری جزئی میگذرد که میشود با رونق بخشیدن به بخش گردشگری اقتصاد پویاتر و مانا تری را برای مردم منطقه به ارمغان آورد.

منطقه گردشگری میگوره پاوه


منطقه گردشگری میگوره پاوه
منطقه گردشگری میگوره پاوه

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار