gardeshban.ir

از ابتدا دولت یازدهم تاکنون نگاه جدی به ایجاد و راه‌اندازی اقامتگاه‌های بومگردی در راستای توسعه گردشگری و خلق فرصت‌های جدید شغلی، کرمان را جز استان‌های پیشرو در این حوزه‌کاری قرار داده طوری که هم‌اکنون بیش از یکهزار و ۱۰۰شغل پایدار در این اقامتگاه‌ها وجود دارد.
کد خبر: ۱۷۱۶۵
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۸-1398 June 21
گردشبان (gardeshban.ir) :
 
به گفته متولیان امور گردشگری در استان کرمان علاوه بر این میزان اشتغال پایدار، راه‌اندازی این اقامتگاه‌ها که عمدتا در مناطق روستایی شکل گرفته با جذب گردشگران پرشمار داخلی و خارجی رونق خاصی را به اقتصاد مناطق روستایی و عشایری این استان بخشیده که خود در ایجاد امید بیشتر به آینده و افزایش ضریب ماندگاری در مناطق یاد شده موثر بوده است.

به گفته مسئولان از دیگر مزایایی ایجاد این اقامتگاه‌های گردشگری در مناطق دورافتاده استان کرمان را می‌توان در مهاجرت معکوس از حاشیه شهرها به  روستاها و مهم تر از آن افزایش ضریب امنیت و معطوف شدن نگاه سرمایه گذاران به بردن سرمایه خود به این مناطق به وفور شاهد بود که این تغییر و تحولات قطعا آینده روشنی را با تکیه بر داشته‌های داخلی برای ساکنان استان رقم خواهد زد.

۶۲۱ نفر از بانوان کرمانی در بومگردی‌های کرمان اشتغال دارند

به گفته معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان، اقامتگاه‌های بومگردی با مزیت‌های فراوانش به نوبه خودش  فرصت بسیار مناسبی برای اشتغال بانوان در این استان فراهم آورده به طوری که در حال حاضر ۶۲۱ نفر از بانوان در این حوزه مشغول به فعالیت هستند.

رضا بردبار روز  افزود: ۵۷۰ نفر از آقایان نیز در ۳۲۴ اقامتگاه بومگردی کرمان در حال فعالیت هستند که نشان می‌دهد بانوان کرمانی اشتغال بیشتری در اقامتگاه‌های بومگردی این استان دارند.

وی تصریح کرد: همچنین ۱۲۶ اقامتگاه بومگردی در سال ۹۷ در استان کرمان راه‌ندازی شد که زمینه اشتغال مستقیم ۳۸۰ نفر را مهیا ساخته است که ۶۰ درصد این اشتغال متعلق به زنان است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان بیان کرد: بانوان این استان ضمن فعالیت در امر پذیرایی از گردشگران و امور جاری اقامتگاه‌های بومگردی، می‌توانند با تهیه و فروش صنایع دستی درآمدزایی خوبی برای این اماکن ایجاد کنند.

وی با اشاره به این‌که در صنعت گردشگری با کمترین سرمایه‌گذاری می‌توان اشتغال مستقیم و غیرمستقیم زیادی ایجاد کرد تاکید کرد: باید با همکاری بخش خصوصی زمینه آماده‌سازی زیرساخت‌های اقامتی و تبلیغاتی را بیش از گذشته فراهم آوریم.

بردبار با اشاره به پرداخت تسهیلات برای متقاضیان تاسیس اقامتگاه‌های بومگردی افزود: این تسهیلات پس از ارائه طرح توجیهی در کارگروه اشتغال تصویب می‌شود که در روستاها وام با سود ۶ درصد و بازپرداخت چهار ساله با یک سال تنفس است.

وی  گفت: در حال حاضر تمام اقامتگاه‌های بومگردی در کرمان درجه ۲ هستند که در آینده پس از بررسی امکانات و میزان خدمات‌دهی در کمیسیون ماده ۱۸ به رتبه‌های کیفی درجه بندی می‌شوند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان تصریح کرد: نظارت کامل و دقیقی بر اقامتگاه‌های بومگردی این استان وجود دارد و در آخرین بررسی انجام شده، ۲ اقامتگاه به دلیل کیفیت پایین تعطیل و ۲ اقامتگاه دیگر نیز به دلیل نداشتن شرایط لازم به خانه مسافر تبدیل شد.

وی اظهار کرد: خانه‌های بومگردی ظرفیت جدیدی در حوزه گردشگری این استان است که علاوه بر مزیت‌ها چون تاثیر بسیار زیاد در مهاجرت معکوس از حاشیه شهر به روستا و خلق جدید فرصت‌های شغلی پایدار، بر میزان ماندگاری و اقامت گردشگران خارجی و داخلی افزوده است.

بومگردی، اقتصاد روستاهای کرمان را رونق بخشیده است

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان از راه اندازی اقامتگاه های بومگردی به عنوان یک محور توسعه گردشگری نام برد و اظهار کرد: این اقامتگاه‌ها اقتصاد روستاهای این استان را رونق بخشیده و موجب افزایش حضور گردشگران در این مناطق شده است.

فریدون فعالی  افزود: در حال حاضر ۳۶۵ اقامتگاه بومگردی در استان کرمان مجوز فعالیت دریافت کرده و  بیش از ۳۲۰اقامتگاه فعال و ۴۰ اقامتگاه نیز در دست راه اندازی است.

وی تصریح کرد: بیشترین اقامتگاه‌های بومگردی در منطقه شهداد فعالیت دارند که در بازدید از این منطقه تغییر و تحول در گردشگری و اقتصاد محلی روستاهای این بخش را شاهد هستیم.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان اظهار کرد: مسئولان در مناطق بومگردی در زمینه ایجاد و بهسازی زیرساخت‌ها برای رفاه و ماندگاری گردشگران باید تلاش کنند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بالا تاریخی و گردشگری استان کرمان تاکید کرد: گردشگری این استان به اندازه قابلیت‌های آن نتوانسته رشد داشته باشد و مسئولان و دستگاه‌های متولی در زمینه رونق این حوزه باید ورود کنند و پاسخ گو باشند.

فعالی بیان کرد: رسانه‌ها نیز ضعف‌ها، دستاوردها و راهکارهای حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان را مورد بررسی و تحلیل قرار دهند.

آن‌چه پیداست در سالی که به نام رونق تولید نامگذاری شده بدون شک تمرکز بر داشته‌های داخلی از جمله توسعه بومگردی‌ها ضمن اینکه به رونق اقتصاد و معیشت مناطق روستایی و حتی شهری می‌انجامد می تواند به عنوان راهکاری اساسی در ممانعت از شکل‌گیری حاشیه نشینی که خود زمینه ساز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است موثر واقع شود.

برای تحقق ۱۰۰ درصدی این مهم یعنی کاهش آسیب های اجتماعی و نیز رونق گردشگری با  محوریت بومگردی‌ها متولیان امور و برنامه‌ریزان استانی و کشوری باید گام های نو و جدیدی را با فراهم کردن زمینه توسعه این شغل های پایدار با تسهیلات و امکانات جدید فراهم آورند.

استان کرمان دارای ۳۶ هتل و هتل آپارتمان، ۳۱ مهمانپذیر، ۱۴۳ دفتر خدمات مسافرتی، ۱۳۵ واحد بین راهی، ۴۰ مجتمع گردشگری، ۶ اقامتگاه سنتی، سه پانسیون و ۳۹۸ راهنمای تور است.

کرمان با هفت اثر ثبت جهانی، ۷۰۰ اثر ثبت شده ملی و حدود هفت هزار اثر تاریخی و طبیعی از مقاصد مهم گردشگری کشور محسوب می‌شود.
 
ایرنا





مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار