gardeshban.ir

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ورامین از آغاز عملیات بازسازی تکیه و بقعه تاریخی سید فتح‌الله این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۱۷۱۶۶
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۸-1398 June 21
گردشبان (gardeshban.ir) :
عملیات بازسازی بقعه و تکیه تاریخی معروف به «سیدفتح الله» ورامین که از خردادماه سال گذشته به دلیل مناقشه میان میراث فرهنگی و اوقاف و امور خیریه متوقف شده بود، پس از تامین نظر میراث فرهنگی بار دیگر از سر گرفته شد.

بلاتکلیف ماندن اجرا این پروژه برای بسیاری از مردم و به ویژه خانواده معظم شهدا که هر هفته به این مکان مراجعه می‌کنند مشکلات زیادی را به وجود آورده و این افراد بارها خواستار تکمیل شدن این پروژه نیمه تمام شده بودند.

بر پایه اسناد تاریخی، سیدفتح‌الله از عارفان قرن هفتم هجری، مدرس طلاب و روحانیان بوده که همواره محل رجوع مردم آن زمان بوده و بنای تاریخی آن مربوط به دوره ایلخانی است که از گنبدی دو پوش و کتیبه ای نقش برجسته با رنگ اُخرایی به یادگار مانده از ایلخانان، برخوردار است.

در اوایل دهه ۶۰، در کنار بقعه سیدفتح الله، دو شبستان احداث شد و همزمان با دوران هشت سال دفاع مقدس، پیکر پاک و مطهر تعداد زیادی از شهدا، در این مکان دفن شد تا این مکان، به مهمترین گلزار شهدا شهرستان ورامین تبدیل شود.

سال گذشته بود که اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ورامین با هدف بازسازی شبستان‌ها، اقدام به تخریب ساختمان قدیمی کرد، عملیاتی که باعث شد تا گنبد قدیمی بقعه سید فتح الله نمایان شود و دفتر میراث فرهنگی برای جلوگیری از آسیب وارد شدن به این بنا تاریخی و ثبت ملی از ادامه کار جلوگیری کرد.

مناقشه میان اداره میراث فرهنگی و اوقاف و امور خیریه شهرستان ورامین بیش از یکسال به درازا کشید و حال میراث با تأئید نقشه های اصلاح شده از سوی اوقاف، اجازه عملیات عمرانی را صادر کرد و با صدور مجوز لازم از سوی شهرداری ورامین، این عملیات از هفته جاری آغاز شد.

نقشه‌های جدید نظر میراث را تامین کرده است

رئیس دفتر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ورامین گفت: با اصلاح طرح بازسازی بقعه سیدفتح‌الله که در تاریخ ۱۱ شهریور سال ۸۲ به شماره ۹۸۹۳ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده، اجرا عملیات احداث شبستان در حاشیه این بنای تاریخی از نظر میراث فرهنگی بلامانع است.

ژاله خدادادی افزود: در طرح اولیه، ستون‌های شبستان به ارتفاع ۹ متر در نظر گرفته شده بود که این امر موجب محصور بقعه اصلی می‌شد که در نقشه های جدید، ارتفاع کاهش یافته و نظر میراث تامین شده است.

عملیات احداث شبستان با نظر میراث فرهنگی انجام می‌شود

سرپرست اداره اوقات و امور خیریه شهرستان ورامین نیز گفت: عملیات احداث دو شبستان در حاشیه بقعه سیدفتح‌الله با نظر میراث فرهنگی انجام می‌شود و ارتفاع ستون ها با نقشه های جدید به ۵.۵ متر کاهش یافته است.

رشید اسدپور گفت: در مرحله اول این عملیات، دو شبستان با استحکام بنا مناسب برای پذیرایی از مردم احداث می‌شود و در مرحله بعد با هماهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران، مزار شهدا دوران هشت سال دفاع مقدس ساماندهی می‌گردد.

گلزار شهدا سیدفتح‌الله درگذشته بازسازی شده است

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان ورامین نیز در این رابطه گفت: با توجه به  این که گلزار شهدای سیدفتح‌الله ورامین یک بار از سوی بنیاد شهید بازسازی شده است، نمی توان به صورت مستقل بار دیگر عملیات ساماندهی آن را انجام داد.

ابراهیم ولایت گفت: برای بازسازی و ساماندهی مجدد قبور مطهر ۱۸۰ شهید و اولیا شهدا مدفون در این گلزار باید از منابع داخلی شهرستان، کمک اداره اوقاف و منابع داخلی بنیاد برای مرمت و بازسازی آن استفاده کرد که این امر منوط به پایان عملیات احداث شبستان‌ها است.

شهرستان ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.

ایرنا






پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار