gardeshban.ir

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان گفت: مدیریت نابسامان حریم اطراف این قلعه باعث ثبت نشدن این سایت شده است.
کد خبر: ۱۷۲۶۰
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۸-1398 June 24
گردشبان (gardeshban.ir) :
امین قاسمی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان لرستان، درباره رفع موانع در مسیر ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک ودره خرم آباد گفت: مدیریت نابسامان حریم اطراف این قلعه باعث شده که این سایت هنوز جهانی نشده است.

وی افزود: وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری در سال‌های گذشته برای برطرف شدن این مشکل شروع به خرید عرصه فلک الافلاک از نهاد‌های نظامی کرد. مجموع مطالبات سپاه حضرت ابوالفضل (ع) برای واگذاری عرصه قلعه فلک الافلاک ۶۹ میلیارد تومان است که ۴۸ میلیارد تومان از این مطالبات در سال‌های گذشته پرداخت شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان لرستان ادامه داد: تا ۲۰ روز آینده مبلغ ۲۱ میلیارد تومان از مطالبات باقی مانده نیز برای ساماندهی وآزاد سازی عرصه قلعه فلک الافلاک خرم آباد نیز که اختصاص یافته بود پرداخت خواهد شد؛ با تغییر کاربری، عرصه فلک الافلاک، دره خرم آباد در لیست دائم فهرست جهانی قرار خواهد گرفت.

امین قاسمی درباره دره خرم آباد گفت: قدمت دره خرم آباد ۵۴ هزار و ۴۰۰ سال است و می‌توان آن را در شمار ۱۰ سایت معروف جهان توصیف کرد، دره خرم آبادمولفه‌ها و معیار‌های ثبت جهانی  را داراست.

وی افزود: دره خرم آباد نشان از نبوغ وخلاقیت انسان‌ها است و تعامل بین انسان ومحیط پیرامونش را به خوبی به نمایش می‌گذارد. دره خرم آباد به صورت موقت در لیست یونسکو قرار دارد که عواملی مانند توسعه نامتوازن شهری وتغییر کاربری عرصه فلک الافلاک، احتمال خروج دره را از لیست موقت یونسکو به وجود آورده است.

قاسمی گفت: مقدمات تغییر کاربری عرصه فلک الافلاک فراهم شد و تهدید دیگر برای جلوگیری از مسیر ثبت جهانی دره خرم آباد، تعارض توسعه عمران شهری با نماد‌های تاریخی این شهر بود که سازمان میراث فرهنگی وگردشگری استان لرستان در حد توان و با پیگیری‌های بسیار سعی بر همگام سازی توسعه شهری با نماد‌های تاریخی داشته است.

باشگاه خبرنگاران



پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار