gardeshban.ir

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی/
معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: پروژه تدوین ضوابط ارزیابی و درجه‌بندی 6 مورد از تاسیسات گردشگری کشور با همکاری صاحبنظران تخصصی و مراکز علمی دانشگاهی مرتبط آغاز شد.
کد خبر: ۱۷۳۰۷
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۸-1398 June 26
گردشبان (gardeshban.ir) :
ولی تیموری در نشستی با موضوع تدوین ضوابط فنی ارزیابی و درجه‌بندی، گفت:  طبق آیین‌نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تاسیسات گردشگری و نظارت بر آنها، مصوب سال ۱۳۹۴ هیئت وزیران، ۱۶ مورد به عنوان تاسیسات گردشگری معرفی شده است که از این بین تدوین ضوابط برای ۶ مورد شامل: اردوگاه  -کمپ‌، هتل‌-بیمارستان، دهکده‌های سلامت، اقامتگاه‌های سنتی، مجتمع‌های گردشگری و مراکز تفریحی و سرگرمی گردشگری در قالب پروژه‌ای توسط تیم اجرایی متخصص و حرفه‌ای مرکب از ارزیابان، مدیران فنی ارزیابی خدمات گردشگری و مراکز علمی دانشگاهی آغاز شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ضوابط فنی برای ۵ مصداق از تاسیسات گردشگری کشور موجود است، یادآور شد: پیش از این ضوابط ارزیابی و درجه‌بندی برای فعالیت هتل، هتل‌آپارتمان، مهمان‌پذیر،واحدهای پذیرایی بین‌راهی و همچنین سفره‌خانه سنتی تدوین شده است و ضوابط مورد نیاز اقامتگاه‌های بوم‌گردی نیز در شرف ابلاغ است.

تیموری با اشاره به اینکه یکی از الزامات توسعه صنعت گردشگری، ارائه خدمات استاندارد و باکیفیت به گردشگران در بخش‌های مختلف خدماتی بویژه در بخش مهمان‌نوازی است، یادآور شد: تهیه ضوابط مورد نیاز به عنوان چارچوبی قانونی با ترسیم استانداردها، تعاریف دقیق و خط‌و‌مشی مورد نیاز فعالیت تاسیسات گردشگری عامل ارتقای خدمات به شمار می‌آید و سبب می‌شود تا امکانات مورد نیاز گردشگران از قبیل اقامت، آسایش، تفریحات، غذا و نوشیدنی در سطحی مطلوب ارائه شود و نظارت بر ارائه چنین خدماتی هم ضابطه‌مند شود.

وی خاطرنشان کرد: کیفیت خدمات و استاندارد بالای تأسیسات به پشتوانه ضوابط ارزیابی و درجه‌بندی لازم، نقش موثری در ایجاد رضایت‌مندی و افزایش مدت اقامت گردشگران و دیدار مجدد آنها از مقاصد گردشگری خواهد داشت.

وی درباره اهداف پروژه تدوین ضوابط برای ۶ مورد از تاسیسات گردشگری کشور گفت: فقدان ضوابط فنی مناسب در تأسیسات گردشگری از جهات مختلفی آسیب‌های جدی به صنعت گردشگری کشور وارد می‌کند به گونه‌ای که از یک سو نارضایتی مسافران و مهمانان را به دنبال دارد و از سوی دیگر سبب سردرگمی سرمایه‌گذارانی می‌شود که به دنبال راه‌اندازی تأسیسات گردشگری هستند. از این رو پروژه مورد نظر با تعریف شفاف ویژگی‌های تاسیسات مختلف اقامتگاهی و خدمات گردشگری در کشور مانع از ساخت و ساز سلیقه‌ای، غیراستاندارد و عدم تناسب با بازار خواهد شد.

معاون گردشگری در پایان تاکید کرد: تدوین ضوابط فنی برای انواع تاسیسات گردشگری از الزامات قانونی «آیین‌نامه، ایجاد اصلاح، تکمیل و درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تأسیسات گردشگری و نظارت بر آنها» به شمار می‌آید بنابراین با توجه به ضرورت توسعه گردشگری در کشور و رسیدن به اهداف پیش‌بینی شده در سند چشم‌انداز، نیاز به توسعه کمی و کیفی تأسیسات اقامتگاهی وجود دارد و تدوین ضوابط ارزیابی و درجه‌بندی ضمن افزایش رضایت‌مندی گردشگران، راهنمای عملی برای سرمایه‌گذاران و سازندگان تأسیسات گردشگری در کشور خواهد بود.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار