gardeshban.ir

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان از تهیه طرح محتوایی سایت‌موزه راه‌آهن استان گلستان در مجموعه ایستگاه راه‌آهن بندرترکمن خبر داد.
کد خبر: ۱۷۳۴۵
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۸-1398 June 27
گردشبان (gardeshban.ir) :
ابراهیم کریمی امروز سه شنبه ۲۶ شهریورماه ۹۸ با اعلام این خبر گفت: در راستای عملیاتی نمودن این پروژه و پس از تایید و بررسی این طرح توسط اداره کل موزه های کشور، سایر اقدامات قانونی و تعاملات مشترک وزارت میراث فرهنگی و شرکت راه آهن انجام خواهد شد.

او یادآور شد: وزارت میراث فرهنگی با همکاری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران نسبت به ثبت ملی خط ریلی شمال به جنوب که از ایستگاه بندرترکمن آغاز و تا ایستگاه بندر امام خمینی ماهشهر ادامه می‌یابد، اقدام کرده است و ثبت جهانی آن نیز در دست اقدام است و به طور قطع تهیه طرح محتوایی سایت موزه راه آهن استان در مجموعه ایستگاه راه آهن بندرترکمن که یکی از نقاط مهم و حیاتی در این خط ریلی است، گامی ارزشمند جهت حفظ و حراست از این میراث مهم و کاربردی صنعتی است.»

کریمی با اشاره به این‌که این موزه علاوه‌بر سالن‎های نمایش اشیا و عکس به معرفی کامل مسیر ریلی شمال به جنوب و ایستگاه ثبت ملی شده بندرترکمن می‎پردازد، گفت: نمایش ابزار و ادوات مسیر ریلی شمال و مجموعه ایستگاه بندرترکمن، نمایش اسناد تاریخی از دوران مختلف این مسیر ریلی و این ایستگاه، معرفی ده ها شغل و حرفه تخصصی شکل گیری این میراث صنعتی از قسمت های مهم این موزه خواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان گلستان خاطر نشان کرد: راه آهن به مثابه بخشی از حافظه و خاطره تاریخی صنعت کشور، ارزش های بی شماری از دیدگاه اجتماعی و فرهنگی-تاریخی دارد، بدین منظور معرفی و حفظ این میراث گران‌بها به عنوان یکی از اهداف تاسیس موزه راه آهن استان گلستان ضرورت خواهد یافت.

او اضافه کرد : در این طرح محتوایی راهکارهای بهره برداری از سایت راه آهن بندر ترکمن در سه دسته حفاظت و بهره برداری از ساختارها و ساختمان‌های موجود در محوطه ها و مجموعه های میراث  صنعتی، مدیریت، برنامه ریزی و طراحی منظر میراث صنعتی و استفاده در راستای توسعه گردشگری در محوطه های میراث صنعتی شناسایی شده است.

ایستگاه راه آهن بندرترکمن که همزمان با احداث راه آهن سراسری در دوره پهلوی ساخته شده است در مورخ  ۱۳۹۶/۰۹/۲۹ با شماره ۳۱۹۰۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار