gardeshban.ir

فاماسب (که به اشتباه فاماست هم بدان اطلاق می‌شود) روستایی است در شهرستان نهاوند در استان همدان در غرب ایران. این روستا در ۲۲ کیلومتری جنوب شرقی شهر نهاوند در دامنه‌های شمالی ارتفاعات کوه گرین از رشته کوهای زاگرس قرار گرفته‌است.
کد خبر: ۱۷۴۴۱
تاریخ انتشار : شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۸-1398 June 30
گردشبان (gardeshban.ir) :
فاماسب (که به اشتباه فاماست هم بدان اطلاق می‌شود) روستایی است در شهرستان نهاوند در استان همدان در غرب ایران. این روستا در ۲۲ کیلومتری جنوب شرقی شهر نهاوند در دامنه‌های شمالی ارتفاعات کوه گرین از رشته کوهای زاگرس قرار گرفته‌است.

فاماسب در موقعیت ۴۸ درجه و ۲۷ دقیقه طول شرقی و ۳۴ درجه و ۰۲ دقیقه عرض شمالی قرار دارد. اختلاف ساعت آن با تهران ۱۳ دقیقه و ۲۱ ثانیه می‌باشد. فاماست از شمال به شهرهای نهاوند و ملایر و از شرق به بروجرد، از غرب به نور آباد لرستان و از جنوب به استان لرستان محدود است.
درخصوص وجه تسمیه روستای فاماسِب (که به زبان محلی به آن پاماس می‌گویند) بایستی عنوان کرد که واژه فاماسِب از نام جاماسب (وزیر و مشاور دانشمند گشتاسب پدر اسفندیار پهلوان روئین تن ایرانی) گرفته شده‌است که به مرور زمان از جاماسِب به فاماسِب تغیییر یافته‌است. در لغت نامه دهخدا هم مدخلی با عنوان فاماست. وجود دارد: همچنین، در پایگاه اطلاع رسانی تاریخ و فرهنگ ایران ردیف ۷۳ ، از نام «فاماست» به عنوان یکی از نام‌های کهن و باستانی ایران زمین یاد شده است: در طول تاریخ نامهای مختلفی به سرزمینی که روستای کنونی پاماس می باشد، اطلاق شده است در تقسیمات کشوری نیز به نام گاماسب . خوانده شده است. این روستا دارای آب و هوای مطبوعی بوده و یکی از مناطق کوهستانی خوش آب هوای شهرستان نهاوند به شمار می‌رود که دارای زمستان‌های نسبتاً سرد و تابستان‌های خنک و معتدل می‌باشد. بر مبنای مدارک موجود و سنگ نوشته ها، حداقل بیش از هزار سال است که روستا به همین نام خوانده می‌شود.
اکثر جوانان این روستا دارای استعدادهای درخشان می‌باشند. نام خانوادگی اهالی اصلی و ساکنین اصیل این روستا «ولی اللهی» می‌باشد. روستاهای
فاماسب در موقعیت ۴۸ درجه و ۲۷ دقیقه طول شرقی و ۳۴ درجه و ۰۲ دقیقه عرض شمالی قرار دارد. اختلاف ساعت آن با تهران ۱۳ دقیقه و ۲۱ ثانیه می‌باشد. فاماسب از شمال به شهرهای نهاوند و ملایر و از شرق به بروجرد، از غرب به نور آباد لرستان و از جنوب به استان لرستان محدود است.

وسعت

برآوردهای آماری وسعت روستا فاماست را در سال ۶۵-۶۴، حدود ۷ کیلومتر مربع نشان می‌دهد.
جمعیت

بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت فاماست در سال ۱۳۸۵. برابر با ۱۰۸۱ نفر بوده‌است که از این میان ۵۴۷ نفر مرد و بقیه زن بوده‌اند. این روستا ۴۵۰ خانوار دارد و چندین برابر جمعیت فعلی آن به شهرهای بزرگ و کوچک مهاجرت کرده‌اند.

مردم فاماسب همچون سایر مناطق از دیرباز سنن فرهنگی خویش را از گذشتگان به ارث برده و این سنن و آداب و رسوم از بدو تا کنون در فاماست رایج و مردمان این روستا به آن پای بند و در اجرای آن راغب و خصایصی از جمله مهمان‌ نوازی- شجاعت- صله‌ارحام- از خودگذ شتگی- صداقت در گفتار و کردار- دین ‌باوری-تعصبات ناموسی-تعصبات مذهبی- تعصبات قومی و طایفه‌ ای و رسومات و جشن‌ های شادمانه (عروسی و عزاداری) و غیره از مختصات بارز فرهنگ این روستا می‌باشد.

روستای فاماست در شهرستان نهاوند/تصاویر

روستای فاماست در شهرستان نهاوند/تصاویر

روستای فاماست در شهرستان نهاوند/تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار