gardeshban.ir

پژوهشگران ایران‌شناس دانشگاه «ساپینزا» ایتالیا قرار است بزودی مستندنگاری جاده ابریشم در استان کرمانشاه را آغاز کنند؛ اقدامی که به گفته آنان می‌تواند به ثبت جهانی یک محوطه تاریخی منجر شود.
کد خبر: ۱۷۴۴۹
تاریخ انتشار : شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۸-1398 June 30
گردشبان (gardeshban.ir) :
 
اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه با دانشگاه «ساپینزا» رم ایتالیا یک تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد تا ۱۰ اثر تاریخی این استان را مستندنگاری کند. این تفاهم‌نامه روز شنبه در سالن جلسات محوطه تاریخی تاق‌بستان امضا شد.

طبق این توافق آثار تاریخی مسیر جاده ابریشم شامل کاخ فیروزآباد، زیج منیژه، آتشکده چهارتاقی، عمارت خسرو، سرخه دیزه، نهر شاهدار، زیج انزل، کتیبه آنوبانی‌نی، قلعه مریم و قلعه یزدگرد با هزینه طرف ایتالیایی مستندنگاری می‌شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه در نشست مشترک با تیم مستندساز دانشگاه ساپینزا در سالن جلسات تاق بستان، گفت: تیم‌‌های مستندساز داخلی هم در کار فعالیت و کار پژوهشی هستند اما دانشگاه ساپینزا رم، دارای سابقه طولانی در مطالعات تاریخ ایران است و تجربه گرانسنگی در حوزه مستندسازی دارد.

امید قادری افزود: اگر در آینده آثار تاریخی استان دچار تخریب و نقص شوند، این مستندسازی‌ها کمک شایانی به مرمت آن‌ها می‌کند.

به گفته او، استان کرمانشاه با بیش از چهار هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی دومین استان کشور از نظر تعداد بناهای تاریخی است که این سرمایه بزرگی برای استان محسوب می‌شود.

مستندنگاری راه ابریشم

سرپرست تیم پژوهشی دانشگاه ساپینزای رم هم گفت: استان کرمانشاه مهد دوره قدیم و مرز غربی امپراتوری‌های هخامنشی و ساسانی بوده و همیشه با فرهنگ کلاسیک و رم در ارتباط بوده است.

پروفسور کارلو جی.چِرِتی با بیان اینکه خیلی مهم است که بتوانیم طرح‌های مطالعاتی دانشگاه رم را به استان کرمانشاه هم بیاوریم، افزود: هدف تفاهم‌نامه دانشگاه ساپینزا و اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه مستندنگاری راه ابریشم قدیم در محدوده کرمانشاه است که در پیش از اسلام به بزرگراه خراسان معروف بوده است.

او گفت: این مسیر از تیسفون (یک شهر تاریخی در اطراف بغداد) آغاز شده و پس از عبور از قصر شیرین، کرمانشاه، معبد آناهیتا، همدان، تهران و دامغان به خراسان رسیده که بزرگترین راه جهان در آن دوران بوده است.

جاده ابریشم یا راه ابریشم یک شاهراه بزرگ بازرگانی در آسیا بوده که غرب، شرق و جنوب آسیا را به هم و به شمال آفریقا و شرق اروپا متصل می‌کرد و تا قرن پانزدهم میلادی به ‌مدت هزار و ۷۰۰ سال بزرگترین شبکه بازرگانی دنیا بود.

احتمال ثبت جهانی محوطه تاریخی جدید در کرمانشاه

چِرِتی اظهار کرد: به نظر کارشناسان وزارت میراث فرهنگی ایران و پژوهشگران دانشگاه رم آثار تاریخی دوران ساسانی بین قصرشیرین تا کنگاور بسیار مهم است و امیدوارم بتوانیم آنها را مستندنگاری کنیم.

به اعتقاد او مستندنگاری این محوطه تاریخی می‌تواند احتمال ثبت آن را در یونسکو بالا ببرد و این مجموعه آثار را جهانی کند.

پیش از این محوطه تاریخی بیستون در شرق کرمانشاه ثبت جهانی شده و محوطه گردشگری اورامانات و محوطه باستانی تاق‌بستان هم در نوبت ثبت شدن در یونسکو قرار دارند.

آن‌چنان‌که این ایران‌شناس ایتالیایی بیان کرد: مستندنگاری اولیه آثار حدود یک هفته طول می‌کشد سپس تیم‌های اجرایی در دانشگاه ساپینزا تشکیل و مرحله اصلی کار شامل مستندنگاری، مطالعات پژوهشی و مرمت آثار آغاز می‌شود که حدود پنج سال و یا بیشتر زمان نیاز دارد.

پروفسور چِرِتی از حدود ۳۵ سال پیش مشغول مطالعه و پژوهش درباره تاریخ ایران است.

وجود بیش از ۲هزار و ۲۵۰ اثر ثبت شده ملی، مجموعه جهانی بیستون و ده‌ها اثر گردشگری که هنوز به ثبت نرسیده‌اند، حاکی از استعداد بالای کرمانشاه در بخش گردشگری است.

کتیبه تاریخی بیستون در شهرستان هرسین قرار دارد؛ دیگر اثر باستانی این شهرستان «گنج دره» است که طبق تحقیقات باستان شناسان اروپایی، حدود ۱۱ هزار سال قدمت دارد و برای اولین بار مردم این منطقه حیوان را اهلی کرده‌اند و دست به کشت غلات زده‌اند. نخستین ظروف سفالی ایران زمین هم در شهر هرسین ساخته شده است.

بیستون و طاق‌بستان، معبد آناهیتا، طاق‌گرا، گور دخمه اسحاق‌وند، تکایای بیگلربیگی و معاون الملک، بوستان کوهستان، بازار سنتی، سراب‌های نیلوفر، هرسین، صحنه، روانسر، غار قوری‌قلعه، غار پراو، کاروانسراهای شاه عباسی و ماهیدشت، آبشار پیران و ... از مهمترین آثار تاریخی و طبیعی گردشگری در استان کرمانشاه است.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت در ۲ هزار و ۶۲۲ روستا و ۳۴ شهر دارد.

ایرنا




پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار