gardeshban.ir

درحالی‌که رئیس شورای اسلامی شهر بافران به‌تازگی از ریزش دامنه اصلی قلعه 400 ساله شهر بافران از توابع شهرستان نایین خبر داده، محمود مدنیان، مدیر میراث فرهنگی شهرستان نایین امروز اعلام کرده است؛ هیچ‌گونه آسیبی به قلعه تاریخی بافران وارد نشده و این قلعه سالم است.
کد خبر: ۱۷۴۸۷
تاریخ انتشار : يکشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۸-1398 June 31
گردشبان (gardeshban.ir) :

28 شهریور ماه 98، محمد عربان، رئیس شورای اسلامی شهر بافران طی گفت‌وگویی از ریزش قسمتی از دامنه اصلی «قلعه رستم» خبر داد و اظهار کرد: در ماه‌های گذشته بارها به مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری هشدارهای لازم در این رابطه داده شد، اما هیچ توجهی نسبت به تعمیر این بنا تاریخی صورت نگرفت.

وی با تاکید بر این‌که قلعه رستم با مالکیت شهرداری در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده اما مسئولیت نگهداری و ترمیم آن بر عهده اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است، گفت: این بنا در حال حاضر شرایط اضطراری خطرناکی را سپری می‌کند و هر آن امکان فروریختن دیوار برج‌ها و هم‌چنین خود قلعه وجود دارد. با این‌وجود متاسفانه بودجه لازم جهت ترمیم و مرمت این بنا تاریخی تاکنون اختصاص داده نشده است.
«قلعه رستم» ریزش کرده یا نه؟
ظهر ‌روز شنبه در واکنش به این اظهارات، خبری در پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان درج‌شده که محمود مدنیان، مدیر اداره میراث فرهنگی نایین در آن اعلام کرده است؛ این قلعه مانند بسیاری از بناهای دفاعی تاریخی، برای تسلط بیشتر بر حوزه استحفاظی بر روی تپه‌ای بلند بناشده و در حقیقت، بخشی از این تپه فروریخته لذا هیچ بخشی از بنا اصلی قلعه دچار ریزش نشده است.

یکی از شهروندان بافرانی که عکس‌هایی از وضعیت فعلی این قلعه را ارائه داده، اظهار کرد: قلعه رستم روی یک تپه شنی بناشده و در حال حاضر فقط دامنه اصلی این تپه باقی‌مانده و کنار آن ساخت‌وساز صورت گرفته است. 

وی ادامه داد: بخشی از دامنه اصلی تپه که درواقع حامل این قلعه است، طی روزهای گذشته ریزش کرده و موجب ایجاد شکاف‌هایی بر دیوار قلعه شده است. شکاف بزرگی نیز که از قبل در دیوار این قلعه به وجود آمده بود روزبه‌روز بیشتر می‌شود و ضروری است که برای حفظ آن اقدامی انجام شود.

«قلعه رستم» ریزش کرده یا نه؟

ایسنا




مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار