gardeshban.ir

مدیر مجموعه جهانی کاخ گلستان در پی شایعاتی درباره اسناد خطی مخزن کاخ گلستان، تاکید کرد: اسناد این مخزن با بهترین استانداردهای جهانی نگه‌داری می‌شوند.
کد خبر: ۱۷۵۱۹
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۸-1398 July 01
گردشبان (gardeshban.ir) :

مسعود نصرتی، مدیر مجموعه جهانی کاخ گلستان با اعلام این خبر گفت: در مخزن نسخ خطی کتابخانه کاخ گلستان بیش از ۳ هزارو ۳۵۰ نسخه خطی که بیشتر آنها متعلق به دوره قاجار است،‌ نگهداری می‌شود.

به گفته وی، ناصرالدین شاه نقش مهمی در شکل‌گیری این مخزن نفیس داشته است و  آثار موجود در این مجموعه همچنان با کیفیت فوق العاده نگهداری ‌می‌شوند.

 مدیر مجموعه جهانی کاخ گلستان درباره آلبوم‌خانه مجموعه جهانی کاخ گلستان گفت: ۶۱ هزار قطعه عکس و فیلم نیز از دوره قاجار در این مخزن موجود است. در این آلبوخانه ۵۶قطعه فیلم مربوط به دوره مظفری وجود دارد که  در حال انجام هماهنگی‌های لازم برای ارسال این فیلم به یکی از کشورهای اروپایی برای انتشار آن در حال انجام است.

کاخ گلستان

کاخ گلستان با قدمتی بالغ بر ۴۴۰ سال یکی از منحصر به فردترین مجموعه‌های تاریخی ایران است. اطلاق نام گلستان به این مجموعه ریشه در بنیان تالاری بنام «گلستان» که از بناهای عهد آقا محمد خان قاجار بوده و در سال ۱۲۱۶ ه‍.ق و در عهد فتحعلی شاه قاجار به پایان می‌رسد دارد.

کاخ گلستان از عهد صفویه تا دوران معاصر دستخوش تغییراتی شده است. بنیان کاخ گلستان به دوران شاه عباس صفوی و به سال ۹۹۸ ه‍.ق و با احداث چهار باغی در داخل حصار شاه طهماسب و بعدها و در زمان شاه سلیمان صفوی (۱۱۰۹ – ۱۰۷۸ ه‍. ق) با ساخت دیوان خانه‌ای در همان محدوده چنارستان شاه عباسی شکل می‌گیرد ولی امروزه از آن بنیان‌ها اثری در میان نیست؛ و داشته‌های موجود کاخ گلستان از لحاظ دیرینگی محدود به بخشی از آثار و ابنیه از دوران زندیه بوده و فراتر از آن نمی‌رود.

کاخ گلستان در دوم تیرماه ۱۳۹۲ خورشیدی و در سی و هفتمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو به عنوان میراث بشری از جانب یونسکو به ثبت رسید.
 
ایرنا




مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار