gardeshban.ir

موزه مردم شناسی برزک تنها موزه این شهرستان در معرفی آداب، رسوم و آلات و ادوات مربوط به زندگی مردم منطقه است.
کد خبر: ۱۷۵۳۰
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۸-1398 July 02
گردشبان (gardeshban.ir) :
در موزه مردم شناسی برزک بیش از ۵۰۰ اثر شناسنامه دار موجود است و وجود مولاژهای انسانی که هر یک معرف یکی از سنت ها و تاریخ مردم این دیار به حساب می آید، زیبایی این مکان را دو چندان کرده است. د

ر موزه مردم شناسی برزک اشیایی از دوره های گذشته از ادوات نساجی سنتی تا صنایع دستی وجود دارد که برخی از این صنایع دستی هنوز پابرجاست. مرمت اولیه این بنا در سال۸۷ به پایان رسید و در همان سال به موزه مردم شناسی بزرک تبدیل شد.

درب مسجد جامع برزُک که به عنوان قدیمی ترین اثر در موزه مردم شناسی این شهر نگهداری می شود متعلق به سال ۷۰۵ هجری قمری است. بیشتر اشیا موجود در موزه مردم شناسی برزک را مردم شهر برزک و بخشی را نیز اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری به این موزه اهدا کرده‌ اند . بنای فعلی موزه مردم شناسی برزُک که در کنار تپه تاریخی قلعه قرار دارد، متعلق به دوره قاجار است که در سال ۱۳۸۵ با شماره ۱۷۸۱۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.




مساحت کل موزه برزک در حدود ۱۸۹ متر مربع است. محل این موزه در خانه تاریخی”قادری” در شهر برزک است که ۲۶۰ شی از دوران‌های مختلف تاریخی در این موزه نگهداری خواهد شد . خانه تاریخی "قادری”در شهر برزک یکی از ۷ اثر تاریخی به ثبت رسیده این شهر است که در سال ۸۴ توسط شهرداری خریداری و توسط اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان مرمت و بازسازی شد. در واقع موزه مردم‌شناسی برزک یک پروژه مشارکتی شهرداری با اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری برزک است.

برزک یکی از شهرهای استان اصفهان در مرکز ایران است. این شهر با جمعیت۳۵۲۹ نفر (برآورد ۱۳۸۳خ.) در بخش برزک شهرستان کاشان قرار دارد.برزک دارای بیشترین سهم گل در منطقه کاشان با دارا بودن ۷۰ در صد گل منطقه می باشد.

همچنین با داشتن کارخانه های صنعتی و سنتی گلابگیری سهم قابل توجهی از گل و گلاب منطقه کاشان را دارد.

 این شهر زیبا دارای درختان گردو و بادام و همچنین شاه توت است…برزک بیشترین تولید و توزیع شاتوت را در منطقه دارا می باشد ااین شهر دارای أب وهوایی معتدل در بهار وتابستان و درزمستان نیز هوای سردی را شاهد میباشد در جنوب غربی کاشان و در دامنه کوه های سر به فلک کشیده ی کرکس دره ی بزرگ و پهناوری وجود دارد به نام برزک. توسعه طولی شهر در مسیر دره ای سرسبز، وجود چشمه سارهای متعدد با آب قابل توجه که باعث گسترش باغهای میوه در طول دره شده است، آن را به باغ شهری زیبا تبدیل کرده که با برخورداری از فاکتورهای متعدد جذب توریست، برزک را به یکی از بزرگترین و مهمترین قطب گردشگری کاشان تبدیل کرده است. 

سابقه برزک به ۵۰۰۰ سال قبل بر می گردد. از آثار تاریخی و دیدنی این شهر می توان به زیارتگاه امامزاده سراج الدین بن موسی بن جعفر، حمام دوره ی صفویه، آب انبار قاجاریه، آسیاب آبی قدیمی، تپه تاریخی قلعه، آبشار و رودخانه و جاده تفریحی توریستی سعدآباد، چشمه احمد آباد و موزه مردم شناسی برزک و… اشاره کرد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار