gardeshban.ir

شهر سامری باستانی گیرسو Girsu که تقریبا بین شهر های مدرن بغداد و بصره، در جنوب عراق، واقع شده است، یکی از قدیمی ترین شهر های جهان است.
کد خبر: ۱۷۵۶۴
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۸-1398 July 02
گردشبان (gardeshban.ir) :
شهر گیرسو Girsu که حداقل پنج هزار سال قدمت دارد، به عنوان پایتخت پادشاهی لاگاش و کلان شهر مقدس سامری که به خدای سامری نینگیرسو Ningirsu تقدیم شده بود برگزیده شد و بعد از این که قدرت سیاسی به شهر لاگاش Lagash منتقل شد، به عنوان مرکز مذهبی منطقه باقی ماند. در همین شهر گیرسو Girsu بود که اولین شواهد تمدن سامری از جمله کتیبه های خط میخی با مطالب اقتصادی، مدیریتی و تجاری کشف شد. 

بیش از پنجاه سال کند و کاو در این منطقه باستانی مهم باعث شده است برخی از مهم ترین بناها و یادگاری های هنر و معماری سامری از جمله یک پل چهار هزار ساله ساخته شده از آجر پخته به نام پل گیرسو عراق که قدیمی ترین پل کشف شده در جهان تا این تاریخ است، کشف و به جهانیان معرفی شوند. در این نوشتار، قصد داریم به معرفی پل گیرسو در عراق درواقع قدیمی ترین پل جهان و چگونگی کشف آن بپردازیم. پس با همگردی همراه باشید :

شروع حفاری و دزدیده شدن گنجینه های گیرسو

اولین حفاری در شهر گیرسو Girsu توسط یک تیم از باستان شناسان فرانسوی و در سال 1877 صورت گرفت؛ این اتفاق اصلا خوشایند نبود؛ چرا که این حفاری بسیار پیش از ابداع شدن تکنیک های مدرن حفاری و حفاظت از مناطق باستانی انجام شد. این تیم فرانسوی نیز خیلی از اصول پیروی نمی کرد و به حفظ و نگهداری بقایای معماری و باستانی اهمیت و توجه زیادی نشان نمی داد. 

سپس جستجوگران گنج، بسیاری از کتیبه ها و آثار هنری و تاریخی کشف شده در این شهر را به سرقت برده و به مجموعه داران فروختند. برآورد می شود بین 35 هزار تا 40 هزار کتیبه از این شهر دزدیده شده اند و نهایتا در بازار ها به فروش رسیدند؛ در حالی که تنها 4000 کتیبه توسط فرانسوی ها کشف شده بود.


پل گیرسو عراق The Bridge of Girsu در دهه 1920 کشف شد. در آن زمان گمان برده می شد که یک معبد، یک سد آبی و یا یک سیستم پخش آب باشد. اما اخیرا دانشمندان کشف کرده اند که پل گیرسو عراق یک پل است که روی یک آبراهه باستانی کشیده شده بوده است. 

از زمان حفاری این منطقه در یک قرن پیش، پل گیرسو در عراق بدون هیچ محافظت یا مدیریتی باز مانده است. نام مدرن عربی قدیمی ترین پل جهان، تلو Tello است و این مکان در حال حاضر توسط موزه بریتانیا و با سرمایه گذاری حکومت بریتانیا مورد استفاده قرار می گیرد تا مدیریت میراث فرهنگی و مهارت های حفاری باستانی را به باستان شناسان عراقی بیاموزند. 

براساس اعلامیه ای که اخیرا توسط موزه منتشر شده است، بازسازی و حفظ این پل چهار هزار ساله، بخشی از برنامه آموزشی باستان شناسی خواهد بود.

پل گیرسو عراق؛ قدیمی ترین پل جهان+تصاویر

پل گیرسو عراق؛ قدیمی ترین پل جهان+تصاویر

پل گیرسو عراق؛ قدیمی ترین پل جهان+تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار