gardeshban.ir

عمق چشمه نيم متر،طول آن پنج متر و عرض چشمه حدود سه متر است و كمي پايين تر از چشمه،سنگفرش‌هاي منقش و زيبا به صورت پلكاني موزائيك كاري شده كه جلوه اين چشمه را دو چندان كرده است.
کد خبر: ۱۷۶۴۳
تاریخ انتشار : جمعه ۰۵ مهر ۱۳۹۸-1398 July 05
گردشبان (gardeshban.ir) :
اين چشمه زيبا و پرجاذبه به دليل آب بسيار فراوان و گوارا،اهالي منطقه از ديرباز،ديو چشمه يا چشمه بزرگ ناميدند. براي رسيدن به اين چشمه بزرگ پس از طي ‪ ۲۴كيلومتر از ابتداي دو راهي چالوس(دوب آب) به كجور در حاشيه راست جاده ييلاقي بخش كجور اين چشمه زيبا و ديدني رخ مي‌نماياند

نوشيدن جرعه آبي از اين چشمه،علاوه بر رفع تشنگي و خستگي سفر،روح و روان هر گردشگر را صفا مي‌دهد. يك ضرب مثلي كجوري هم مي‌گويد:هر كه آب ديو چشمه را بخورد،دوباره به اين منطقه بازمي‌گردد. آب اين چشمه در فصل تابستان بيش از فصل زمستان سرد و يخ است كه اين بر جاذبه اين چشمه رويايي افزوده است. فضاي سبز و وجود انواع گونه‌هاي درختي و درختچه‌اي در حاشيه،اين چشمه را به مكان رويايي مبدل ساخته كه در تمام فصل‌هاي سال گردشگران زيادي را به خود جذب مي‌كند. 

بسياري از زوج‌هاي جوان كجوري هنگامي جشن عروسي به پاي اين چشمه مي‌آيند تا با نوشيدن جرعه آبي،همه مهر و طراوت به يكديگر هديه دهند و هم به رسم يادگار و براي گرامي داشت اين روز خجسته عكس و فيلمي بگيرند.

آب چشمه در فاصله حدود يكصد متري از طريق يك نهر سنگ چين شده به سمت توربيني هدايت و آن را به حركت در مي‌آورد كه ديدن اين صحنه خاطره آميز و جذاب است. ديو چشمه نه تنها از نطر جاذبه‌هاي طبيعي بلكه آب آن نيز براي مصارف كشاورزي و مزارع پرورش ماهي مناسب است. ميزان آبدهي اين چشمه بين ‪ ۱۸۶تا ‪ ۲۷۰ليتر در ثانيه است. 

ديوچشمه از طريق رودخانه عواز به رودخانه بزرگ چالوس مي‌پيوندد و سرانجام به درياي خزر مي‌ريزد. به رغم اينكه سالانه شمار زيادي براي طبيعت گردي به اين چشمه سفر مي‌كنند اما طرح مناسب و امكانات لازم رفاهي و تفريحي در اين منطقه پيش بيني نشده است.



دیو چشمه

دیو چشمه

دیو چشمه

دیو چشمه

دیو چشمه

دیو چشمه

دیو چشمه

دیو چشمه

دیو چشمه

دیو چشمه

دیو چشمه

دیو چشمه


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار