gardeshban.ir

رئیس میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی خلخال از راه‌اندازی سایت موزه این شهرستان در منطقه باستانی روستای شال از توابع بخش شاهرود خبر داد.
کد خبر: ۱۷۶۸۹
تاریخ انتشار : شنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۸-1398 July 06
گردشبان (gardeshban.ir) :
محمدرضا شایقی روز شنبه در نشستی با امام جمعه خلخال افزود: با کشف نخستین جام سه هزار ساله در منطقه باستانی و دارای آثار میراث فرهنگی کاوش شده در روستای شال هم‌اکنون زمینه برای راه‌اندازی نخستین سایت موزه منطقه جنوب استان در بخش شاهرود فراهم شده و این سایت با بکارگیری حداکثر ظرفیت آثار باستانی و میراث فرهنگی منطقه آغاز بکار خواهد کرد.

او با بیان اینکه جام نقره‌ای بیرون آمده از دل خاک منطقه باستانی شال نخستین جام نقره‌ای استان اردبیل است که در خلخال کشف شده ، اظهار داشت: با توجه به رویکرد جدید میراث فرهنگی در بحث رونق باستان‌شناسی اقتصادی در مناطق مختلف کشور و اینکه روستای شال در کنار جاده در دست ساخت خلخال - منجیل قرار گرفته راه‌اندازی این سایت موزه می‌تواند به ظرفیت بزرگ رونق اقتصادی منطقه جنوب شهرستان خلخال تبدیل شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی خلخال همچنین از اقدام لازم برای ثبت ملی ۱۰ اثر تاریخی ،فرهنگی ،مذهبی و باستانی در مناطق مختلف این شهرستان خبر داد.

وی گفت: اقدام لازم برای ثبت آثار غیرمنقول و ناملموس انجام شده و شناسایی و مطالعه مناطق دارای آثار تاریخی ثبت نشده این شهرستان نیز در حال اقدام است.
وی به راه‌اندازی موزه مردم‌شناسی در بنای تاریخی رختشورخانه روستای هدف گردشگری خوجین اشاره کرد و افزود: آیین عزاداری قارقارا مختص ایام محرم ، مراسم خدرنبی و بولاغ باشی ویژه سال نو نیز به عنوان سه میراث میراث فرهنگی ناملموس برای ثبت در لیست آثار ملی و مذهبی شهرستان در دست مطالعه است.
وی با بیان اینکه ثبت ملی حمام (خان) در میدان مسجد جامع و مرکز شهر از بناهای تاریخی دوره قاجار در دست اقدام است، اظهار داشت: این اثر تاریخی در بافت تاریخی قلعه‌باشی شهر بوده و از آثار شاخص تاریخی این منطقه محسوب می‌شود.
وی همچنین با اشاره به ثبت نام خانه نصیری واقع در بافت تاریخی شهر در لیست آثار ملی این شهرستان گفت: برای تملک این مکان مربوط به دوره قاجاریه نیازمند تامین اعتبار ملی و توجه ویژه مسئولان هستیم.

شایقی بیان کرد: علاوه بر اقدامات یاد شده برای ثبت نام بناهای تاریخی در فهرست آثار ملی با ساماندهی ۲۱ هکتار بافت تاریخی شهر خلخال ، تحول مهمی در حفظ بناهای تاریخی مرکز این شهر ایجاد می‌شود.
او افزود: طرح مطالعاتی بافت تاریخی خلخال به اتمام رسیده و با تصویب در کمیته فنی و تامین اعتبار لازم برای اجرای این طرح بزودی عملیاتی خواهد شد.
او همچنین گفت: ثبت ملی آثار تاریخی و میراث فرهنگی منطقه منجر به بهبود و ارتقای کیفی برنامه‌های صیانتی از آثار تاریخی و معرفی هر چه بیشتر میراث ناملموس به گردشگران و میهمانان می‌شود.
شایقی با بیان اینکه  موزه میراث فرهنگی این شهرستان از موزه‌های درجه یک استان اردبیل است، افزود: با راه‌اندازی دوباره این موزه پس از پنج سال تعطیلی زمینه برای معرفی آثار تاریخی به جای مانده از پیشینیان این سرزمین به گردشگران منطقه فراهم شده است.
رئیس میراث فرهنگی خلخال همچنین گفت: ده‌ها تاریخی مربوط به هزاره اول میلاد تا دوران قاجاریه در این موزه نگهداری می‌شود و قرآن‌های نفیس خطی ، اشیای سفالی و مفرغی ، ابزارآلات جنگی و زیورآلات از اشیای باستانی ویترین موزه میراث فرهنگی است.
وی با اشاره به اینکه راه‌اندازی این موزه پس از سال‌ها توقف موجب کسب دوم کشوری و اکو توسط موزه خلخال شد، تشریح کرد: اشیای تاریخی نگهداری شده در این موزه از

کاوش‌های باستان‌شناسی در مناطق مختلف کشف شده و به این محل انتقال یافته است.

حجت‌الاسلام کریم اسدی ، امام جمعه خلخال نیز در این نشست گفت: توجه ویژه به توسعه گردشگری و ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز برای دستیابی به اهداف گردشگری در منطقه جنوب استان به عنوان دروازه ورودی گردشگران از استان‌های گیلان ،آذربایجان‌شرقی و زنجان به استان اردبیل ضرورت دارد.

شهرستان خلخال با ۸۶ هزار نفر جمعیت در جنوبی‌ترین منطقه استان اردبیل در همسایگی استان‌های آذربایجان‌شرقی ، زنجان و گیلان واقع شده ، قلعه خشتی کیلوان ، کاروانسرای چنارلق ، کاروانسرای شاه‌عباسی ، پل تاریخی پردیس ،هفت بام گرمخانه ،قلعه تاریخی اندبیل و بنای چهارگوش از جمله آثار تاریخی این شهرستان است.
تاکنون ۴۳ مورد از آثار تاریخی و مناطق باستانی دارای آثار ارزشمند تاریخی خلخال در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار