gardeshban.ir

پاییز که پا به جنگل می‌گذاری تازه معنی رنگ و زیبایی را می فهمی و جنگل ناهارخوران گرگان از آن جنگل‌هایی است که اساسا فصل دیدنش اواسط پاییز است.
کد خبر: ۱۷۷۰۵
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۸-1398 July 07
گردشبان (gardeshban.ir) :
پاییز که پا به جنگل می‌گذاری تازه معنی رنگ و زیبایی را می فهمی و جنگل ناهارخوران گرگان از آن جنگل‌هایی است که اساسا فصل دیدنش اواسط پاییز است.


چگونه برویم؟

به گرگان که رسیدید بعد از دو سه تا خیابان سر از جنگل درمی‌آورید. انگار جنگل درست وسط شهر سر راهتان سبز می‌شود. تقریبا در همه شهر تابلوهای ناهارخوران را می‌شود دید، بنابراین محال است راه را گم کنید و با چند دقیقه رانندگی در بلوار ناهارخورانید.

چرا ناهارخوران؟

در نگاه اول ناهارخوران به محلی اتلاق می‌شود که در آنجا ناهار می خورند. دلیل نامگذاری جنگل ناهارخوران هم شاید به همین علت بوده. این‌طور معروف است که حجاج گرگانی که برای زیارت خانه کعبه به مکه و یا برای زیارت امام رضا (ع) به مشهد می‌رفتند، در راه برگشت از کوه‌های جنوب گرگان، به زیارت می‌رسیدند و در آنجا بعد از چند ماه دوری، همراه اطرافیان که برای استقبال‌شان رفته بودند، در ناهارخوران امروزی ناهار می‌خوردند.

دیدنی‌ها

پوشش گیاهی متنوع این جنگل به تنهایی دیدنی است؛ انواع درختان کاشته شده در این جنگل اعم از شمشاد، سرو، برگ نو، ماگنولیا، بید مجنون، کاج، پاپیتال و مینا هستند. همچنین درختان بومی جنگل ناهارخوران نیز شامل گیلاس وحشی، آزاد، افراپلت، انجیلی، ممرز، نمدار، بلوط و خرمندی هستند. در کنار انواع درختان، درختچه‌های کوله‌خاس، تمشک، ازگیل و ولیک نیز در این جنگل زیبا به چشم می‌خورند. متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل دخالت و حضور انسان در این جنگل، برخی گونه‌های جانوری از بین رفته‌اند، اما گونه‌هایی که به جا مانده‌اند عبارتند از: شاهین، جغد، قمری، عقاب، خفاش، دارکوب، کلاغ، راسو، صعوه، شغال، سهره، گراز، گنجشک، موش، سار، دم‌جنبانک، چرخ ریسک، مارمولک جنگلی و سنجاب. به جز این‌ها این جنگل رودخانه پرآبی هم دارد که آبش از رودخانه زیارت می‌آید. سفیدچشمه هم که مهم‌ترین چشمه این حوالی است، به دلیل واقع شدن در ارتفاعات، مکان بسیار مناسبی برای لذت‌بردن از هوای پاک این نقطه از جنگل به حساب می‌آید.

سفیدچشمه و دیگر چشمه‌های واقع در این جنگل منابع تأمین آب این پارک جنگلی به شمار می آیند. تپه باباطاهر که از بالایش می‌توان به کل شهر احاطه داشت و همچنین منطقه پارادایز که شهربازی و رستوران و هتل دارد، از جمله دیگر دیدنی‌های این جنگل است. به جز این‌ها در مسیر ناهارخوران به النگدره می‌رسیم. النگدره یکی از مناطق نمونه گردشگری ایران است که حداقل ۱۰ درجه از مرکز شهر خنک‌تر است. رودخانه قلاشی از قسمت جنوب پارک تا شمال امتداد دارد و تقریباً از وسط این جنگل می‌گذرد. در ادامه جنگل ناهارخوران و ۱۰ کیلومتر جلوتر از آن، روستای زیارت قرار گرفته که در چند سال اخیر آنقدر ویلا در آن ساخته‌اند که وقتی اسمش می‌آید خیلی‌ها می‌گویند دیگر چیزی از آن باقی نمانده است. جاذبه‌های این روستا به جز هوای مطبوعش، چشمه و آبگرم و زیارتگاه است، به اضافه نان خوشمزه‌ای که ابتدای جاده به سمت گرگان آن را می‌فروشند.

تفریح و گشت‌وگذار

رفتن به این جنگل هیرکانی با قدمت 40 میلیون ساله خودش تفریح است، اما اگر قصد اقامت چند روزه را دارید و باز هم دنبال هیجان بیشتر هستید، پیشنهاد ما جنگل‌نوردی و کوهنوردی است. پیاده‌روی و جنگل‌نوردی در انبوه درختان بلند قامت، بسیار لذت‌بخش و مفرح است. همان‌طور که طی جنگل‌نوردی از زیبایی‌های ناهارخوران لذت می‌برید، با ادامه مسیر می‌توانید به پارک جنگلی النگدره (که پیش‌تر درباره‌اش صحبت شد) هم سری بزنید. همچنین در ناهارخوران بلندی‌هایی وجود دارد که علاقه‌مندان به کوه‌نوردی می‌توانند در آن، ساعاتی را به کوه‌نوردی و کوهپیمایی اختصاص دهند. به طور میانگین، بخش‌های مرتفع ناهارخوران ۴۵۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارند، اما این میزان در نقاط مرتفع‌تر به ۷۰۰تا۹۰۰ متر هم می‌رسد. بلندی‌های مورد استفاده کوه‌نوردان، در غرب و جنوب‌غربی میدان ناهارخوران قرار دارد که مسیر اصلی صعود آنها برای رسیدن به سفیدچشمه و ارتفاعات بالاتر است. این ارتفاعات دارای راه‌پله‌های سنگی قدیمی و زیبایی هستند که دسترسی به آن‌ها را آسان‌تر می‌کند.

کجا بمانیم؟

برای اقامت در حوالی جنگل مشکلی برایتان پیش نمی‌آید. اگر اهل کمپینگ هستید که خوب جنگل ناهارخوران یکی از آن مکان‌هایی است که می‌توانید کمپینگ را درآن تجربه کنید. برای شروع ابتدا با توجه به فصل سفر و شرایط آب‌وهوایی، مکان برپایی چادر و محل اقامت خود را بررسی کنید. اگر این روزها و یا تا اواخر پاییز قصد سفر به این منطقه را دارید به شرایط جوی و بارانی بودن یا نبودن هوا توجه ویژه‌ای کنید. برای اجتناب از بروز مشکلات در کمپینگ، ابتدا از به‌همراه داشتن تمام وسایل لازم و ضروری اطمینان حاصل کنید و اگر آتشی هم روشن کردید، حتما همزمان با پایان اقامت از خاموش شدن آن مطمئن شوید. اما به غیر از این‌ها اگر می‌خواهید در نهایت آسایش بدون کمپ زدن از مناظر جنگل در پاییز لذت ببرید هتل جهانگردی ناهارخوران، کلبه‌های چوبی زیبایی دارد که می‌توان یکی از آنها را اجاره کرد و شب را در جنگل گذراند. هتل شهرداری و هتل باباطاهر نیز دو هتل دیگر این منطقه‌اند.








مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار