gardeshban.ir

دریاچه نمک آران در فاصله ۳۵ کیلومتری شمال شرقی شهرستان آران و بیدگل واقع است .
کد خبر: ۱۷۷۵۸
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۸-1398 July 08
گردشبان (gardeshban.ir) :
این دریاچه از غرب به کوه های سفیدآب و سیاه کوه و منطقه پارک ملی کویر ، از شمال و غرب به کویر مسیله و از جنوب به کویر مرنجاب و بند ریگ محدود است.

وسعت این دریاچه در حدود ۶۴۷ کیلومتر مربع می باشد . این دریاچه شکلی شبیه به یک مثلث دارد که راس آن به سمت شمال است . طول قاعده این مثلث ۳۵ کیلومتر و ارتفاع آن ۳۸ کیلومتر می باشد .

زمین این دریاچه پوشیده از رسوبات نمک است که بر اثر انباشته شدن سیلاب ها و آب های سطحی در طول قرن ها پدید آمده است . عمق نمک این دریاچه بین ۵ تا ۵۴ متر متغیر است که توسط لایه های خاک رس از یکدیگر جدا شده اند .

با هر بار بارش و تبخیر آب در این دریاچه ، نمک های موجود کرت بندی های زیبایی به شکل پلی گن تشکیل می دهند که دیدن مناظر آن خالی از لطف نیست .

زمین های اطراف این دریاچه بشدت باتلاقی می باشند که وسعت باتلاق ها در منطقه غرب دریاچه به مراتب وسیع تر از مناطق دیگر آن است . از جمله مناطق باتلاقی این دریاچه می توان به حوض قیلوقه در شرق و یا باتلاق دو کویری در منطقه جنوب شرقی دریاچه اشاره کرد.

از جمله مناطق دیدنی این دریاچه جزیره سرگردان می باشد که در قسمت جنوبی جزیره واقع است . ارتفاع متوسط دریاچه نمک از سطح دریا ۷۰۷ متر می باشد . قسمت های شمالی دریاچه از ارتفاع کمتری برخوردار هستند .

دریاچه نمک آران در اکثر ماه های سال خشک و پوشیده از نمک است . در ماه های بارندگی ارتفاع آب این دریاچه در بعضی از مناطق به ۲ سانتی متر می رسد ولی پس از تابش خورشید به سرعت تبخیر می شود . رود های مهمی که به این دریاچه وارد می شوند در سمت شمال و مغرب قرار دارند و عبارتند از : رود شور ، رود کرج ، جاجرود ، حبله رود و قره سو . مهم ترین ترکیباتی که در دریاچه ی نمک وجود دارد عبارتنداز : کلرید سدیم ، سولفات سدیم ، کلرید منیزیم ، سولفات منیزیم و …
جهانگردان زیادی به نام این دریاچه اشاره کرده اند که از آن جمله می توان به مارکوپلو ، لرد کرزن و … اشاره کرد .

راه های ورود به دریاچه :

دو راه برای ورود به دریاچه وجود دارد .

راه اول ، در مسیر آران به مرنجاب پس از طی مسافتی در حدود ۳۵ کیلومتر به دو راهی دریاچه نمک می رسید .
مسیر دوم ، پس از عبور از کاروانسرای مرنجاب و طی مسافتی در حدود ۱۰ کیلومتر به دو راهی چاه سکن می رسید که با انتخاب مسیر سمت دریاچه می توان وارد دریاچه شد .

لازم به ذکر است که زمین های اطراف دریاچه بشدت باتلاقی هستند . با این وصف رانندگی در خارج از این دو مسیر می تواند مشکل آفرین باشد . آخرین تلاش گروه برای ورود به دریاچه از مسیر حوض قیلوقه ، پس از فرو رفتن ۴ خودرو در باتلاق بدون نتیجه پایان یافت .

دریاچه نمک آران در شهرستان آران و بیدگل/تصاویر

دریاچه نمک آران در شهرستان آران و بیدگل/تصاویر

دریاچه نمک آران در شهرستان آران و بیدگل/تصاویر

دریاچه نمک آران در شهرستان آران و بیدگل/تصاویر

دریاچه نمک آران در شهرستان آران و بیدگل/تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار