gardeshban.ir

شهردار تهران گفت: در طرح تفصیلی تهران، ۶ هزار خانه تاریخی در پایتخت شناسایی شده بود که امروز این تعداد به هزار و ۵۰۰ خانه رسیده است.
کد خبر: ۱۷۷۷۲
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۸-1398 July 08
گردشبان (gardeshban.ir) :
پیروز حناچی در مراسم بزرگداشت روز جهانی گردشگری که در برج میلاد برگزار شد، با اشاره به پیشینه تاریخی تهران گفت: بیش از ۲۰۰ سال از پایتخت شدن تهران می‌گذرد و این شهر از ظرفیت‌های بی‌بدیلی برخوردار است. امروز ما نه فقط از تهران، بلکه از پهنه جنوبی البرز صحبت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه روز جهانی گردشگری فرصتی برای دیدن و شناساندن مزیت‌ها و قابلیت‌های تهران است، ادامه داد: اصفهان ‌و تهران از ظرفیت‌های مساوی از لحاظ ظرفیت‌های گردشگری برخوردار هستند و حتی تهران در ابتدا، به جهت ارزش‌های فرهنگی و تاریخی به اصفهان تنه می‌زد، اما به دلیل برخی بی‌توجهی‌ها و توسعه شهر، این فضا تحت تاثیر قرار گرفته است. 

حناچی گفت: در طرح تفصیلی تهران، ۶ هزار خانه تاریخی در پایتخت شناسایی شده بود که امروز این تعداد به هزار و ۵۰۰ خانه رسیده است، چراکه تعدادی از این بناها بر اثر توسعه کالبدی شهر از بین رفته است. 

وی با بیان اینکه در این دوره از مدیریت شهری تمام تلاشمان این است که ارزش‌های تاریخی را بشناسیم و آن ها را معرفی کنیم و ارزش‌های معاصر را به ارزش‌های قدیمی بیفزاییم، تاکید کرد: همه کشورها و شهرها تهران را با میدان آزادی می‌شناسند، اما حالا پل طبیعت هم به عنوان نماد تهران مطرح شد و امروز هم اراضی عباس‌آباد دارای رتبه در رنکینگ گردشگری شده است. تهران حداقل یک اثر دارای ثبت جهانی را در خود جای داده و ظرفیت‌های بیش‌تری هم دارد، مهم این است که ما مدیران برنامه‌ریزی کنیم و برای این شهر آرزوهای خوب داشته باشیم. 

شهردار تهران در ادامه به مزیت‌های گردشگری تهران اشاره کرد و گفت: کمتر شهری هست که مثل تهران با طی کردن فاصله کمی به طبیعت، یا با طی یک ساعت و نیم راه به شن‌های روان کویری برسیم؛ تنوع اقلیمی یکی از مواهب تهران است.

حناچی با تاکید بر اینکه تهران از مشکل تمرکز رنج می برد، تصریح کرد: کلانشهرها همانطور که مشکلاتی دارند فرصت‌هایی برای اشتغال و گردش سرمایه هم ایجاد می‌کنند که یکی از تبعات این موضوع تمرکز است، اما کلانشهری موفق است که پیش از آنکه به مقیاس غیرقابل مدیریت دربیاید، با برنامه‌ریزی و رعایت تعادل منطقه‌ای این مشکل را حل کند. 

شهردار تهران گفت: ما به دلایل مختلف درباره تهران دچار تمرکز هستیم و شهرداری تهران به تنهایی نمی‌تواند در حل این مشکل اثرگذار باشد و در این زمینه سیاست های عمومی هم‌تاثیرگذار است. کاری که ما می توانیم انجام دهیم این است که ارزش‌های باقی مانده تهران را شناسایی و برای آن ها برنامه ریزی کنیم که این کار هم اکنون در شهرداری تهران در حال انجام است.

حناچی عنوان کرد: باید در هفته گردشگری عناصری که به طور طبیعی ممکن است ما آن ها را نبینیم به مردم معرفی کنیم و در معرض دید عموم قرار دهیم، درواقع هر چیزی که به عنوان ارزش تلقی می‌شود حفاظت از آن واجب است. 

شهردار تهران با بیان اینکه محور فرهنگی- تاریخی تهران هم در طرح جامع و هم طرح تفصیلی لحاظ شده است، گفت: این طرح که اکشن پلن های خاصی دارد در دستور کار شهرداری قرار دارد. 

وی ادامه داد: کشور ترکیه مثل ایران از نفت برخوردار نیست، اما بر کشاورزی و سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری تمرکز کرده و محدوده تاریخی خود در شهر استانبول مانند میدان تقسیم را با پشتوانه گردشگری توسعه داده است. درآمدهای ناشی از گردشگری ترکیه از درآمدهای نفتی یک سال ما بیش‌تر است. 

حناچی گفت: ایران و تهران جزو ۱۰ جاذبه گردشگری اول در دنیا هستند و این را باید به عنوان ظرفیت‌های آتی کشور چه در سند چشم انداز و چه در اسناد بالادستی دیگر بیینیم. ما هم در شهرداری کلانشهر تهران این را به عنوان یکی از دستورهای اداره شهر تهران مورد توجه قرار می دهیم. 

وی با بیان اینکه در اسناد بین‌المللی به موضوع توسعه گردشگری به عنوان یکی از محورهای اصلی تاکید شده است، خاطرنشان کرد: این موضوع باید مورد توجه همه مدیران در سطح کشور باشد. تمام‌ تلاش ما در شهرداری هم این است که تهران را به جاذبه ای به عنوان مقصد گردشگری تبدیل کنیم تا همه شهروندان از مواهب آن برخوردار شوند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار