gardeshban.ir

این قلعه در قسمت شرقی شهر مرند واقع شـده و آثار بجای مانده از آن نشان می دهد که این قلعـه در هزاره چهارم قبل از میلاد یعنی ۶۰۰۰ سال پیش بنا گردیده است و لادیمیرمینورسکی این قلعه را ازنوع قلعه های خشتی او را رکویی میداند که در حمله سارگون دوم پادشاه آشور تخریب شده است.
کد خبر: ۱۷۷۸۲
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۸-1398 July 09
گردشبان (gardeshban.ir) :
ویلیاطرجکسون امریکائی نیز قلعه مرند را باقیمانده یکی از آتشکده های دوره ساسانی می شمارد و می گوید که مرند روزگاری در عهد ساسانیان پایتخت شهرستان ( واسپورگان ) بوده است. 

واژه گول تپه که به این قلعه اطلاق می شود شکل پهلوی و آذری گل فارسی است که معنای آتش وافگر آتش و شعله آتش دارد و کول در ترکی به معنی خاکستر و در کردی به معنی آتش است.


منطقه ی وسیعی است که در پشت گورستان عمومی باغ رضوان مرند در داخل باغ های مشجر قرار دارد که در اثر خاکبرداری وسیع جهت کود باغات و کف کوره های آجرپزی ، از صورت یک تپه ی مرتفع بصورت یک گودال وسیع در آمده است. 

این منطقه نزدیک رودخانه زیلبر واقع است و ثابت کننده ی حرف پدرانمان که عقیده دارند زمانی رودخانه ی زیلبر از وسط شهر مرند می گذشته است ،که با تخریب مرند قدیم در اثر سیل یا جنگ و یا زلزله ، باقیمانده ی اهالی مرند از دامنه های کوه سانبوران به طرف دامنه های کوه میشوو نقل مکان کرده اند و این آتشکده به مرند قدیم تعلق دارد.

قلعه تاریخی مانداگارانا در شهر مرند+تصاویر

قلعه تاریخی مانداگارانا در شهر مرند+تصاویر

قلعه تاریخی مانداگارانا در شهر مرند+تصاویر

قلعه تاریخی مانداگارانا در شهر مرند+تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار