gardeshban.ir

ساری،مرکز استان مازندران و یکی از پرجمعیت‌ترین و قدیمی‌ترین شهرهای آن است که در شمال ایران واقع شده و قدمت آن به حدود پنج هزار سال می‌رسد.
کد خبر: ۱۷۷۸۸
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۸-1398 July 09
گردشبان (gardeshban.ir) :
این شهر به دلیل نزدیکی به جنگل، کوه و دریا و برخورداری از آب و هوای معتدل و مرطوب هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به خود جذب می‌کند و با طبیعت بی‌نظیر و بناهای تاریخی زیبایی که دارد، از قطب‌های مهم گردشگری ایران محسوب می‌شود. برای آشنایی با جاهای دیدنی ساری زیبا و قدیمی با ما همراه شوید.


عمارت فاضلی 

عمارت فاضلی از بناهای تاریخی ارزشمندی است که در بخش فرهنگی-تاریخیِ آب انبار نو، در شهر ساری واقع شده است. این بنا مربوط به دوره‌ی قاجار و پهلوی اول و متعلق به خاندان فاضلی بوده و یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگری ساری است. بر اساس تحقیقات انجام شده، صاحب این عمارت معلم بوده؛ اما اطلاعاتی در مورد معمار آن وجود ندارد. عمارت فاضلی از دو عمارت مسکونی تشکیل شده است که بنای اصلی دارای سه طبقه و یک زیر زمین است و عمارت‌های دو طبقه‌ی شرقی و غربی در دوره‌ی پهلوی به آن اضافه شده‌اند.

نمای آن آجری و بندکشی شده است. بام آن سفالی بوده و بخش‌های مختلف آن نیز به شیوه‌ی آجرکاری تزئین شده‌اند. این بنا به لحاظ فرهنگی و تاریخی اهمیت فراوانی دارد و در حال حاضر بازدید از آن برای عموم آزاد است.

خانه (موزه) کلبادی

خانه‌ی کلبادی که به عمارت کلبادی نیز شهرت دارد، از بناهای دوران قاجار و یکی از اماکن دیدنی ساری است است که حدود ۱۳۰ سال پیش به دستور سردار جلیل، از فرماندهان ارتشِ وقت، در محله‌ی آب انبار نوی ساری و به نام فرزند بزرگش امیر نصرت ساخته شد. با مرگ زود هنگامِ امیر نصرت، این خانه به فرزندش منوچهر کلبادی رسید. این بنا دارای سبک معماری بومی، مسکونی و تکیه‌های دوره‌ی قاجار بوده و مصالح به کار رفته در آن، چوب، آجر و سفال است. دو بخش اندرونی و بیرونی دارد و در بخش‌های مختلف آن نیز، هنرهای تزئینی زیبا و چشم‌نواز دوران قاجار مانند، گچ‌بری‌ها، ارسی‌ها و شیشه‌های رنگی به چشم می‌خورد. از سال ۱۳۸۸ این خانه توسط میراث فرهنگی و گردشگری، به موزه‌ی مردم شناسی و باستان‌شناسی تبدیل شده است.

در صورت بازدید از دیدنیهای ساری ، پیشنهاد می‌کنیم که حتماً از این خانه‌ی قدیمی و زیبا که یکی از بهترین جاهای دیدنی ساری است، دیدن کنید.

پناهگاه حیات وحش میانکاله 

پناهگاه حیات‌وحشِ میانکاله، که با نام شبه جزیره‌ی میانکاله نیز شناخته می‌شود، یکی از دیدنیهای ساری و در فاصله‌ی ۱۲ کیلومتری شمال بهشهر واقع شده است و مساحتی در حدود ۶۶ هزار هکتار دارد. این منطقه به لحاظ زیست محیطی جایگاه ویژه‌ای در میان کشورهای حاشیه‌ی دریای خزر دارد و در بین سواحل جنوبی دریای خزر، تنها محدوده‌ای است که تا حدود زیادی بکر و دست نخورده باقی مانده و از آلودگی‌ها و تخریب‌های انسانی مصون مانده است.

سلامت این منطقه و دور ماندن آن از توسعه‌های شهری باعث شده تا سواحل این ناحیه و تالاب‌های آن، زیستگاه مناسبی برای گونه‌های مختلف ماهیان دریای خزر به ویژه ماهیان خاویاری و تخم‌گذاری آن‌ها، و نیز محل مناسبی برای حضور پرندگان مهاجر باشد. امید است که با رعایت نکات لازم برای حفظ طبیعت و محیط زیست، از دیدن این مکان زیبا و فوق‌العاده لذت ببرید.

پناهگاه حیات وحش دشت ناز 

پناهگاه حیات وحش دشت ناز که در ۲۹ کیلومتری شمال شهر ساری و جنگل‌های جلگه‌ای آن واقع شده است، مساحتی بالغ بر ۵۶ هکتار دارد و یکی از زیباترین جاهای دیدنی ساری به شمار می‌رود. این منطقه، زیستگاه و محل تکثیر گونه‌ی نادری از گوزن، با نام گوزن زرد ایرانی است. از دیگر گونه‌های مهم جانوری که می‌توانید در این منطقه ببینید عبارتند از: مرال(گوزن قرمز خزر)، شوکا، گربه جنگلی و قرقاول. دشت ناز به جهت تنوع گونه‌های گیاهی نیز بسیار حائز اهمیت بوده و بیش از ۴۴۷ گونه‌ی گیاهی را در خود جای داده است. اطراف این منطقه حصارکشی شده است و بازدید از آن، با مجوز سازمان محیط زیست در تمام سال به جز در فصل زایش گوزن‌های زرد (بهار) آزاد است. این پناهگاه برای علاقه‌مندان به حیات‌وحش و محیط زیست یک مکان رؤیایی خواهد بود.

باداب سورت

چشمه‌های باداب سورت در جنوب شهر ساری و حد فاصل بین روستاهای اروست و مال‌خواست قرار دارد. این چشمه‌ها از شمال به ارتفاعاتِ پوشیده از جنگل‌ها، از شرق به ارتفاعات پوشیده از درختچه‌ها، از جنوب به دره‌ها و از غرب به روستای اروست می‌رسد. باداب به معنی آب گازدار و سورت به معنی شدت و تندی است. چشمه‌های باداب سورت شامل دو چشمه با ویژگی‌های کاملاً متفاوت از نظر رنگ، مزه، بو و میزان آب موجود در آن‌ها است. یکی پر آب، بسیار شور و عمیق که خواص درمانی دارد، و دیگری ترش‌مزه و نارنجی رنگ که در اطراف آن رسوبات آهن مشاهده می‌شود.

جاری شدن آب‌های رسوبی در شیب این کوهستان طی سال‌های طولانی، باعث به وجود آمدن طبقات و حوضچه‌های زیبا و بی نظیر با رنگ‌های زرد، نارنجی و قرمز شده است که زیبایی وصف ناپذیرِ آن چشم‌ها را خیره می‌کند. این چشمه‌ها در سال ۱۳۸۷ توسط سازمان میراث فرهنگی به عنوان دومین اثر طبیعی ملی ایران، بعد از قله‌ی دماوند ثبت شدند.

مسجد جامع شاه عباسی

مسجد جامع شاه عباسی یکی دیگر از جاهای دیدنی ساری است که در فاصله‌ی ۲۵ کیلومتری از آن و در روستای فرح‌آباد واقع شده است. این مسجد در سال ۱۰۲۵ هجری قمری ساخته شده و زیباترین بنای باقی‌مانده از دوران صفویان در استان مازندران است. مجموعه‌ی تاریخی فرح آباد، در واقع شامل کاخ جهان‌نما، پل و مسجد بوده که شاه عباس بخش‌هایی از دوران سلطنت خود را در آن گذرانده است و از میان این سه بنا، تنها ساختمان مسجد به جا مانده است. آجر و ملات ساروج، از مصالح به کار رفته در ساختِ مسجد شاه عباسی است. این بنا دارای چهار ایوان است و در ورودی بزرگ و زیبایی دارد.

دریاچه چورت

دریاچه‌ی چورت در بخش چهاردانگه‌ی ساری واقع شده است. این دریاچه یکی از بی‌نظیرترین جاهای دیدنی ساری است. دریاچه‌ای در قلب یک جنگل انبوه، که به طرز شگفت‌آوری بر اثر وقوع زلزله‌ای در سال ۱۳۱۸ هجری شمسی به وجود آمده است. در مسیر رفتن به این دریاچه، باید از جنگل‌های زیبا با درختانی سر به فلک کشیده گذر کنید. در میانه‌ی راه به یک روستای زیبا به نام چورت می‌رسید؛ که نامگذاری دریاچه نیز به دلیل نزدیکی به این روستا است.

از این روستا تا دریاچه، تنها یک مسیر خاکی و ناهموار وجود دارد که می‌توانید با ۲ ساعت پیاده‌روی به دریاچه برسید و از مسیر هم لذت ببرید و یا اینکه این راه را با ماشین طی کنید. در نهایت به یک دریاچه‌ی زیبا و خیال‌انگیز خواهید رسید. سکوت، آرامش، صدای پرندگان و درختانی که بخشی از آن‌ها از آب بیرون است؛ منظره‌ای شبیه به یک تابلوی نقاشی. رؤیاگونه اما واقعی!

میدان ساعت ساری

اگر از کسانی که به ساری سفر کرده‌اند، درباره جاهای دیدنی ساری سوال کنید، اولین جایی که به آن اشاره می‌کنند، میدان ساعت این شهر است. میدانی که کار ساخت آن در سال ۱۳۵۵ آغاز شد و در نهایت در سال ۱۳۵۷ به پایان رسید و همچنان پس از سال‌ها با زیبایی و استحکام باپرجاست.

این میدان دارای یک برج سفیدرنگ با تزیینات قرمز رنگ است که در بالای آن ساعتی بزرگ و عقربه‌ای وجود دارد. این ساعت عقربه‌ای به صدای ناقوس مجهز است و با هر بار تغییر ساعت، به تعداد رقم‌های ساعت به صدا در می‌آید. اگر ۱۲ شب در ساری باشید، می‌توانید صدای ناقوس‌های ساعت را حتی در دورترین نقطه از میدان ساعت بشنوید. نکته جالب درباره برج ساعت ساری این است که با تغییر هر فصل، رنگ‌آمیزی برج نیز تغییر می‌کند و این کار زیبایی و جذابیت خاصی را به برج می‌بخشد.

اگر مسافر شهر ساری هستید، تماشای میدان ساعت را از دست ندهید.

سد شهید رجایی

از جمله مهم‌ترین و جذاب‌ترین جاهای دیدنی ساری، می‌توان به سد شهید رجایی اشاره کرد. این سد عظیم و زیبا، درواقع تفرجگاهی برای مردم ساری و گردشگران این شهر زیباست. سد شهید رجایی با نام سد سلیمان تنگه هم معروف است و زیبایی خیره‌کننده‌اش باعث شده تا یکی از اصلی‌ترین دیدنی‌ های ساری محسوب شود. با تهیه بلیط ورودی می‌توانید به آنجا بروید و از بالای تاج سد، چشم‌انداز زیبایی از کوه‌ و سرسبزی را تماشا کنید.

سد سلیمان تنگه در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی ساری و در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده است. دریاچه‌‌ی پشت این سد، در میان جنگل‌های بکر و زیبا قرار دارد، که قرار گرفتن جنگل و دریاچه در کنار هم منظره‌ی دل‌انگیزی را فراهم کرده است.

دهکده آرامش سد شهید رجایی مکانی دلپذیر و دوست‌داشتنی را برای گردشگران فراهم کرده است که در آنجا می‌توانید فعالیت‌های جذابی همچون قایقرانی، اسکی روی آب، پدالو، اتوبوس دریایی و ماهیگیری را تجربه کنید.

سد سلیمان تنگه 

مجموعه سد شهید رجایی مجموعه کاملی از هتل‌، رستوران، پارک تفریحی، آلاچیق و … است که برای آسایش گردشگران فراهم شده.
اگر در پاییز به ساری سفر کردید، حتما به این سد سری بزنید و از رنگ‌آمیزی زیبایش لذت ببرید.

پارک شهید زارع

اگر در ساری به دنبال یک پارک جنگلی زیبا با طبیعت سرسبز و امکانات خوب می‌گردید، پارک شهید زارع بهترین مکان برای شماست.

پارک جنگلی شهید زارع در قسمت شرقی شهرستان ساری و شرق رود تجن قرار دارد. فضای آرام پارک، طبیعت سرسبز و زیبا و مجاورت آن با تپه‌های کم‌ ارتفاع البرز، باعث شده است تا عده زیادی از افراد این پارک را برای گردش انتخاب کنند.

پارک شهید زارع امکاناتی همچون نمازخانه، سرویس بهداشتی، آلاچیق، فروشگاه، زمین بازی کودکان و شهربازی، زمین والیبال، پیست اسکی، قهوه‌خانه سنتی و … دارد که برای مسافران و گردشگران بسیار مناسب است.

خانه رمدانی‌ها

خانه رمدانی‌ها یکی از خانه‌های قدیمی و تاریخی ساری است که از دوران قاجاریه به یادگار مانده. این خانه تاریخی زیبا و دیدنی، از جمله جاهای دیدنی ساری است که طرفداران زیادی دارد و معماری خاص و سردر دیدنی آن، مورد توجه گردشگران است.

این خانه سنتی به دو بخش قاجاریه و پهلوی تقسیم می‌شود که بخش جنوبی آن متعلق به عصر قاجاریه است. بنای خانه رمدانی‌ها، در دو طبقه با تزیینات زیبای چوبی، ارسی‌ها، نورگیرهای گچی و سردری چشم‌نواز و معروف ساخته شده است که محل مناسبی برای گردش و تماشای زیبایی‌های آن است.

برای دیدن این خانه تاریخی، باید به محله آب انبار نو در شهر ساری بروید.

بازار سنتی ساری

قطعا یکی از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین مکان‌ها نزد گردشگران، بازارهای سنتی هستند. در این میان بازارهای سنتی شمال کشور، با رنگ‌ها و عطر و بوی متفاوت و خاصشان، دوست‌داشتنی‌ترند. بازار سنتی ساری یکی از بازارهای زیبا و دیدنی شمال کشور است که هر روزه تعداد قابل توجهی از مردم محلی و گردشگران به آنجا می‌روند. این بازار سنتی، بافت سنتی و قدیمی خودش را حفظ کرده و قدم زدن در آن، حسی لذتبخش را در شما به وجود می‌آورد. بخش میوه و سبزی، ترشیجات خانگی و خوراکی‌های محلی، جذاب‌ترین بخش بازار است که بوی خوب سبزی تازه و ترشی شما را مست می‌کند. علاوه بر این‌ها، گل و گیاه، کیف و کفش، ظرف، لوازم‌التحریر و… نیز در این بازار به فروش می‌رسد.

قدم زدن در بازار سنتی ساری و عطر تازه میوه و سبزی، برایتان لذ‌ت‌بخش خواهد بود.

پارک ملل

پارک ملل از دیگر جاهای دیدنی ساری است که وسعت فوق‌العاده و جاذبه‌های درون آن، تعداد زیادی از گردشگران را به سمت خودش جذب کرده است. این پارک جذاب و وسیع، در مرکز شهر ساری و حاشیه رود تجن قرار دارد.

این مجموعه یکی از مکان های تفریحی ساری و دارای جزیره مصنوعی و فضای سبز است که هر بخش آن، با جذابیت‌های فوق‌العاده و زیبایی چشمگیری آماده خدمت رسانی هستند.

امکانات پارک توریستی ملل شامل جزیره مصنوعی، پل کابلی معلق، فضای سبز، وسایل ورزشی، مسیر پیاده‌رو و پیست دوچرخه سواری، جت اسکی، قایق، مکانی برای ماهیگیری، خانه سنتی و پارکینگ با ظرفیت دو هزار خودرو می‌شود که محبوبیت زیادی در میان مسافران ساری دارد.

مجموعه تفریحی پارک ملل ساری لحظات خاطره‌انگیزی را برایتان به ارمغان می‌آورد که برای همیشه در ذهنتان ماندگار خواهد شد.

دریاچه الندان

دریاچه الندان یکی از دوست‌داشتنی‌ترین جاذبه های گردشگری شهر ساری است. این دریاچه زیبا و ۱۷ هکتاری در مسیر ساری-سمنان قرار دارد و زیبایی خیره‌کننده‌اش، شما را برای مدتی در خود غرق می‌کند.

طبیعت دریاچه الندان بکر و خاص است و انواع فراوانی از درختان ممرز، بلوط، ملچ و نمدار در اطراف آن به چشم می‌خورد.

نکته جالب درباره این دریاچه آن است که هیچ رودی به آن نمی‌ریزد و تنها از طریق بارندگی پر می‌شود. دریاچه الندان در حقیقت منبع اصلی آبیاری شالیزارهای اطراف است و در سال‌های اخیر، با رها کردن ماهی در آن، صنعت ماهیگیری نیز در این بخش بسیار پیشرفت کرده است.
امکانات رفاهی دریاچه شامل سرویس بهداشتی و تفریحاتی همچون قایق موتوری و پدالی می‌شود.

اگر به گردش در طبیعت علاقه دارید، باید بدانید که دریاچه الندان مکانی جذاب برای یک طبیعت‌گردی فوق‌العاده است. این مکان یکی از جاهای دیدنی ساری در زمستان نیز هست که طبیعت اطراف دریاچه، زیبایی خیره‌کننده‌ای پیدا می‌کند.

تالاب حمیدآباد

تالاب حمیدآباد از دیگر جاهای دیدنی ساری است که منظره بی‌نظیری از هنرمندی طبیعت را پیش چشمتان به نمایش می‌گذارد.

تالاب حمیدآباد محل اصلی زندگی نیلوفرهای آبی است که با زیبایی بی‌نظیری در تالاب قرار گرفته‌اند. اگر سوار بر قایق به داخل تالاب رهسپار شوید، می‌توانید به آرامی نیلوفرهای زیبا را لمس کنید و از این حجم زیبایی در شگفتی فرو روید.

پرندگان و دوزیستانی که در تالاب حمیدآباد زیست می‌کنند، زیبایی منحصر به فردی را به آن بخشیده‌اند.
اگر فقط برای یکبار به این تالاب سفر کنید، تصویر زیبای آن تا همیشه در ذهنتان ماندگار خواهد شد.

برج رسکت

یکی از جاذبه های گردشگری شهر ساری برج رسکت است که در ۴۰ کیلومتری جنوب غرب شهرستان ساری قرار دارد. این برج مدور آجری متعلق به قرن پنجم هجری است که به احتمالی آرامگاه یکی از شهریاران آن دوره بوده است.

معماری برج رسکت بسیار خاص و تماشایی است و علاوه‌بر آن، دو ردیف کتیبه زیبا با خط کوفی گلزار و پهلوی ساسانی بر روی آن قرار دارد که به اهمیت برج افزوده است.

برج رسکت با معماری منحصر به فرد، ارزش تاریخی فراوان، اعجاز هندسی فوق‌العاده و نمای بی‌نظیر خود، از جمله اصلی‌ترین جاذبه‌های ساری است که نباید تماشای آن را از دست داد‌.

حمام وزیری

یکی از معروف‌ترین بناهای دوره قاجاریه، حمام وزیری است که در شهر زیبای ساری قرار دارد. این حمام سنتی، بخشی از خانه وزیری بوده است که به همین دلیل با نام وزیری مشهور شده.
معماری ویژه و اهمیت تاریخی این بنا، باعث شده است تا مورد توجه عده زیادی از گردشگران قرار گیرد. بخش‌های این حمام سنتی شامل ورودی، سربینه، گرمخانه، خزینه اب سرد و گرم و راهروی انتقالی هوا است که در نوع خود دیدنی هستند.

معرفی ۱۷ مکان دیدنی گردشگری ساری/تصاویر

معرفی ۱۷ مکان دیدنی گردشگری ساری/تصاویر

معرفی ۱۷ مکان دیدنی گردشگری ساری/تصاویر

معرفی ۱۷ مکان دیدنی گردشگری ساری/تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار