gardeshban.ir

گزارش/
با وجود آنکه سفر یکی از راههای بهبود وضعیت سلامت روان سالمندان است اما مشکلات بیشتری برای آنها نسبت به اغلب گروه‌های جامعه در زمینه سفر وجود دارد.
کد خبر: ۱۷۸۳۳
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۸-1398 July 10
گردشبان (gardeshban.ir) :
سفر حق تمامی شهروندان از جمله سالمندان است و همانطور که سفر برای  اغلب افراد لذت‌بخش است برای سالمندان هم لذت بخش است علاوه بر اینکه پژوهش‌ها نشان می‌دهد سفر در بهبود سلامت روان سالمندان هم بسیار تاثیر می‌گذارد واین مساله باعث افزایش سطح بهزیستی در یک جامعه می‌شود.

در بسیاری از کشورها برای سفر سالمندان تسهیلات و امکاناتی از سوی، دولت، بخش خصوصی و دیگر نهادها ارائه می‌شود، برای نمونه در سنگاپور افراد بالای ۶۰ سال همانند بسیاری دیگر از کشورهای دنیا، کارت مخصوصی دارند که با آن امکاناتی را دریافت می‌کنند، یکی از این امکانات گرفتن تورهای مسافرتی با تخفیف است. در این کشور همچنین تورهای ویژه سالمندان تعریف و اجرا می‌شود. حتی شهروندان بالای ۶۰ سال در سنگاپور امکان خرید بلیت کشتی‌های تفریحی کروز را با تخفیف دارند.

هند هم در بخش حمل و نقل تسهیلاتی را برای سالمندان در نظر گرفته‌است مثلا در قطارهای هند واگن‌های ویژه‌ای برای افراد بالای ۶۰ سال وجود دارد، همچنین کانتر فروش و پذیرش بلیت قطار سالمندان هم جداگانه تعبیه شده تا آنها مجبور نباشند در صف‌های طولانی بایستند. در امریکا هم استفاده از راه آهن برای افراد بالای ۶۲ سال ۱۵ درصد ارزانتر است.

برخی شرکت‌ها در بخش خصوص هم امکانات مناسبی را برای سالمندان در نظر می‌گیرند، برای نمونه تمامی خطوط هوایی آمریکا  و همچنین خط هوای بریتیش ایرویز برای افراد بالای ۶۵ سال با تخفیف محاسبه می‌شود.

در ایران برخی تسهیلات برای سفرهای سیاحتی و زیارتی از سوی صندوق بازنشستگی کشور و همچنین صندوق بازنشستگی برخی ادارات و دستگاه‌ها به سالمندان ارائه می‌شود، شهرداری تهران هم با صدور کارت منزلت برای سالمندان، امکان بازدید از برخی مراکز تفریحی شهرداری، برای افراد بالای ۶۵ سال را مهیا کرده‌است اما در مورد مشکلات اساسی سفر سالمندان در ایران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کمبود رمپ، آسانسور و دیگر امکانات برای تردد سالمندان در مراکز تفریحی، موزه‌ها و …

کمبود سرویس بهداشتی به میزان کافی و مناسب سازی شده برای سالمندان

گران بودن خدمات سفر به نسبت حقوق بازنشستگی و…
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار