gardeshban.ir

دریاچه قوچ گلی داغی در موقعیت جغرافیایی N374419 E462949 در استان آذربایجان شرقی واقع است.
کد خبر: ۱۷۸۴۱
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۸-1398 July 10
گردشبان (gardeshban.ir) :
این دریاچه در نزدیکی روستای ثمرخزان در ۳۰ کیلومتری تبریز در مسیر جاده میانه واقع شده است. از ثمر خزان جاده اي در جهت جنوب تا درياچه قوچ گلي كشيده شده است كه مي توان آن را با ماشين طي نمود و كساني كه مايل به استفاده بيشتر از اوقات فراغت خود مي باشند مي توانند مسير ثمر خزان تا درياچه را پياده طي نمايند كه در حدود ۳ ساعت راهپيمائي خواهد داشت . 

بدين ترتيب كه مسير جاده را در حدود ۴۵ دقيقه ادامه مي دهيم و پس از كم كردن حدود ۱۰۰ متر ارتفاع به منطقه چمنزاري كه رودخانه اي به نام حدير چائي در آن جاري است مي رسيم . در انتهاي چمنزار و دره سمت چپ ( دره اي كه آب آن كم است ) چشمه آب سردي وجود دارد كه مي توان قمقمه ها را از آنجا پر نمود . 

مسير از توي دره مرتباً به سمت جنوب ادامه پيدا مي كند تا اين كه بعد از ۲ ساعت به درياچه قوچ گلي مي رسيم كه گويا محل آبشخور حيواناتي از قبيل قوچ و بز وحشي و كل بوده است كه علت نامگذاري قله را مي رساند . اين درياچه در قسمت شمال قله قرار گرفته است.

محيط آن ۵۷۰ متر ، مساحت آن در حدود ۲۴۳۵۴ متر ، طول و عرض آن ۱۸۰ متر و عمق آن در عميق ترين نقطه به ۲ متر مي رسد . آب آن شيرين و زلال است و از يخچالها و برفچالهاي قسمتهاي شمالي قله تغذيه مي شود كه در صورت نياز بهترين مكان براي كمپ خواهد بود . اخيراً توسط هيئت كوهنوردي استان پناهگاهي در كنار درياچه احداث گرديده است .

قله قوچ گلی داغ (کمال) به ارتفاع ۳۷۵۰ متر از سطح دريا بلندترين نقطه در سلسله جبال سهند مي باشد و در بين كوهنوردان به كمال داغي شهرت دارد . اين قله در شمال روستاي چيچكلو ، جنوب شرقي روستاي مشهور ليقوان و درجنوب روستاي ثمر خزان قرار گرفته است .

 متوسط بارش منطقه بين ۴۰۰ الي ۵۰۰ ميليمتر بوده كه اكثراً در ماههاي سرد سال و اوايل بهار به صورت برف در دامنه هاي آن انباشته مي شود . رودخانه رفتوچاي كه يكي از سرچشمه هاي رودخانه قزل اوزن مي باشد از اين قله سرچشمه ميگيرد . اين رودخانه شعباتي چند از دشت شاه يوردي دريافت داشته و به سمت جنوب جاري مي شود . رودخانه سعيد آباد چائي از جبهه شمالي اين كوه سرچشمه گرفته و پس از مشروب ساختن روستاهاي ثمر خزان متنق ايرانق و سعيد آباد در نهايت به تلخه رود مي ريزد حجم سالانه اين رودخانه در حدود ۶۷/۹ ميليون متر مكعب مي باشد . 

دامنه هاي شمالي قوچ گلي با شيبي ملايم و به وسيله كوههاي يانوق داغ ( كوه سوخته ) به جلگه تبريز منتهي مي گردد . اين كوهها بين ۵۰۰ الي ۶۰۰ متر ارتفاع دارد و در بعضي از قسمتهاي آن كشت گندم وجود هندوانه و نخود به صورت ديم رواج دارد . 

در جبهه شمالي سهند كوههاي بويوك داغ ، ليقوان داغ ، بركت داغي ، دميرچي داغ ، زري داغ ، الوان داغ ، موتال داغ و قوچ گلي داغ واقع شده اند كه مشرف به جلگه تبريز و بستان آباد مي باشند .
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار