gardeshban.ir

مشاور وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی ابراز داشت: گردشگری باید جایگزین صنعت نفت شود و این امکان نیز با توجه به ظرفیت‌های استان‌ها وجود دارد هر چند محقق شدن آن تلاشی مضاعف می طلبد و وزارت میراث فرهنگی نیز باید تمام قد از ایده‌های بخش خصوصی در حوزه گردشگری حمایت کند.
کد خبر: ۱۷۸۶۳
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۸-1398 July 11
گردشبان (gardeshban.ir) :

امید حقیقت مشاور وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی روز پنج‌شنبه در آئین تجلیل از برگزیدگان گردشگری استان فارس که  با حضور تعدادی از مدیران کشوری،استانی و فعالین بخش خصوصی حوزه گردشگری فارس برگزار شد گردشگری را متعلق به بخش خصوصی دانست که باید با نظارت و حمایت بخش دولتی توسعه یابد.

حقیقت گفت: شورای عالی گردشگری به دستور رئیس جمهور تشکیل شده و استانداران در سطح استان‌ها به عنوان مدیر این شورا و مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی نیز به عنوان دبیر ایفای نقش می کنند و بازوان آن نیز شهرداری و مجموعه‌های دیگر و دستگاه‌های اجرایی هستند.

مشاور وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی در ادامه سخنان خود عنوان کرد: در مسئله توریسم درمانی نیز موهبیتی ویژه نصیب شهر شیراز شده به گونه ای که مردم کشورهای حاشیه خلیج فارس برای درمان به پزشکان شیرازی اعتقاد دارند و باید از این ظرفیت حداکثر بهره برداری شود.

وی با بیان اینکه هر هفته ۱۲ پرواز تنها از مبداء عمان به شیراز وارد می شود گفت: این ظرفیتی فوق العاده‌ای است که امیدوارم برنامه‌ریزی درستی برای آن انجام شود و لازم است دادگستری و نیروی انتظامی نیز در این باره یاری گر باشند.

رقابت برای جذب گردشگر سلامت

وی زمینه جذب توریست درمانی را در سطح کشور تنها برای استان فارس و شهر شیراز فراهم دانست و تاکید کرد: در صنعت گردشگری رقابت شدیدی میان شهرها و استان‌های کشور بوجود آمده و اگر استان فارس قدر این ظرفیتی را که دارد نداند و برنامه ریزی جامعی برای حفظ و فزونی آن نکند قطعا سایر شهرها و استان‌های ایران این ظرفیت را به سمت خود جذب خواهند کرد.

حقیقی در پایان سخنان خود عنوان کرد: از سوی وزارتخانه میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی دید بسیار مثبتی به سوی شیراز وجود دارد بگونه ای که وزیر این مجموعه در دو سال گذشته بیش از۱۰ بار به شیراز سفر کرده و حتی این رویه موجبات گلایه نمایندگان سایر شهرها و استان‌ها در مجلس شورای اسلامی را نیز برانگیخته است.

۱۹۰۰ میلیارد تومان پروژه گردشگری در فارس

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان فارس در ادامه این آئین با بیان اینکه در سالیان گذشته رشد چشمگیری در تاسیسات گردشگری این استان رخ داده گفت: ۱۳۷ پروژه گردشگری با پیشرفت فیزیکی ۲۰ تا ۸۰ درصد با اعتبار۱۹۰۰ میلیارد تومان در سطح استان فارس در حال انجام است.

مصیب امیری رشد ساخت و ساز تاسیسات گردشگری سالهای اخیر در این استان را از رشد تعداد گردشگران بیشتر دانست و عنوان کرد: در ۶ ماهه اول سال ۹۸ سه میلیون گردشگر داخلی و ۱۹۵ هزار گردشگر خارجی وارد فارس شده است.

وی ادامه داد: در نیمه اول سال جاری۱۸۱ موافقت اصولی در حوزه احداث تاسیسات گردشگری این استان صادر شده و در سالیان اخیر نیز ۱۳۵ اقامتگاه بوم گردی در فارس ایجاد شده که ۲۰ واحد جدید نیز تا پایان سال ایجاد خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان فارس ادامه داد: در ۶ ماه گذشته بیش از ۱۸ هزار گردشگر عمانی به شیراز وارد شده و بیش از ۳۰ هزار نفر گردشگر خارجی در این مدت برای گرفتن خدمات درمانی در حوزه گردشگری سلامت نیز به این شهر سفر کرده‌اند.

گردشگری نیازمند صندلی است

رئیس جامعه هتلداری استان فارس در این آئین گفت: شکل گیری وزارت میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی و تعامل ریاست آن با بخش خصوصی و اجرای همه راهکارهایی که پیشنهاد شده از جمله دلایل قرارگیری گردشگری در مسیر صحیح حرکت به سمت توسعه است.

حسن سیادتان افزود: آخرین پیشنهادی که به وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی داده شده ایجاد صندلی گردشگری در هواپیماها است که برای ایجاد تور ارزان قیمت برای هم وطنان برنامه ریزی شده است.

وی ادامه داد: به دلیل وضعیت اقتصادی کنونی ،سفر از سبد اغلب خانوارهای ایرانی حذف شده که ایجاد صندلی گردشگری که باید از سوی وزارت‌خانه دنبال شود می تواند در این مسیر موثر واقع شود.

سیادتان اضافه کرد: روزانه ۵۰ هواپیما در فرودگاه شیراز به زمین می نشیند که اگر در هر هواپیما ۱۰ صندلی گردشگری با تخفیف مناسب در نظر گرفته شود می توان روزانه ۵۰۰ گردشگر با هزینه سفر ارزان به این شهر وارد کرد و همچنین زمینه گنجاندن سفر در سبد خانوارهای ایرانی را نیز افزایش داد.

وی ادامه داد: این درخواست از سوی فعالین بخش خصوصی گردشگری وجود دارد که دولت تلاش خود را برای لغو روادید ژاپن و کشورهای همسایه انجام دهد که این موضوع در دراز مدت می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

حذف واحدهای اقامتی دولتی

این فعال حوزه گردشگری وجود واحدهای اقامتی دولتی را مشکلی پیش روی بخش خصوصی دانست و گفت: باید دست واحدهای اقامتی دولتی بسته شود و این واحدها یا تعطیل و یا اینکه به بخش خصوصی واگذار شوند.

وی ادامه داد: صنایع دستی یکی از ابزار توسعه گردشگری است و باید این حوزه نیز ارج نهاده شود در صورتی که اکنون فعالین صنایع دستی با مشکل تامین مواد اولیه مواجه هستند بگونه ای که این مواد بسیار گران شده و پیدا هم نمی شود.

میهمان پذیرهای فارس کهنه است

رئیس جامعه هتلداران استان فارس در ادامه سخنان خود اظهار داشت: ۱۳۵ میهمان پذیر در این استان وجود دارد که ۳۰ درصد آن متعلق به زمان رضا شاه و ۴۰ درصد نیز قبل انقلاب ساخته شده است که باید بودجه ای برای بهسازی آن درنظر گرفته تا این اماکن به زیبایی وارد صنعت گردشگری شود.

وی در پایان عنوان کرد: گردشگری صنعتی نامرئی است که باید بصورت ویژه به آن توجه شود.

زمینه ورود ایرانیان خارج از کشور فراهم شود

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این جلسه گفت: گردشگری راه حل مواجهه با تحریم و تهدید است.

علی اکبری افزود: حدود ۷ میلیون ایرانی خارج از کشور زندگی می کنند که بیش از ۹۵ درصد آنها دارای دانش و ثروت و همچنین راغب به بازگشت به ایران هستند که باید زمینه آن فراهم شود و قطعا این کار سختی نیست و باید در سیاستها تجدید صورت پذیرد.

اکبری با تاکید بر اینکه باید موانع از پیش پای بخش خصوصی در حوزه گردشگری برداشته شود،گفت: یکی از مشکلات کنونی در هم تنیدگی ضوابط و قوانین است که باید برداشته و راه برای فعالیت بخش خصوصی باز شود.

در پایان این مراسم از فعالین برگزیده بخش گردشگری استان فارس تجلیل شد و همچنین از مستر سرچر (آقای جستجوگر) که وظیفه معرفی اماکن تاریخی و فرهنگی فارس و شیراز را در فضای مجازی بر عهده دارد نیز رونمایی شد.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار