gardeshban.ir

آیا تاکنون به آداب غذا خوردن در بوفه‌های آزاد فکر کرده‌اید؟ به اینکه در کنار میزهایی که مملو از انواع غذا، چاشنی و نوشیدنی هستند باید چگونه رفتار و از خودتان پذیرایی کنید؟
کد خبر: ۱۷۹۰۶
تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۸-1398 July 13
گردشبان (gardeshban.ir) :
آگاهی از اینکه در مجالس یا رستوران‌هایی که بوفه آزاد دارند چه اصولی را باید رعایت کرد نه تنها برای وجهه اجتماعی شما خوب است بلکه مسایل مربوط به پاکیزگی را نیز در بر می‌گیرد.

در سال‌های اخیر در مهمانی‌های دوستانه و خانوادگی و حتی در رستوران‌ها بسیار باب شده که از سیستم سلف‌سرویسی استفاده شود. این روش کمک می‌کند تا مهمان‌ها از میان خوراکی‌های بسیار متنوع، گزینه‌های محبوب خود را به هر میزان که دوست دارند میل کنند.

ایده‌ی بوفه آزاد بسیار جذاب و کاربردی است اما برخی از آدم‌ها در مقابل این حق انتخاب، به حدی بد و ناراحت‌کننده رفتار می‌کنند که می‌تواند تجربه‌ی ناخوشایندی را برای دیگران یا صاحب مجلس بر جا بگذارد.

به همین خاطر بسیار مهم است که آداب استفاده از بوفه آزاد را بیاموزید تا خاطره‌ای خوب برای خود و اطرافیان رقم بزنید.

بوفه آزاد در رستوران

رستوران‌هایی که بوفه آزاد دارند برای مهمان‌های خانوادگی گزینه بسیار مناسبی هستند. از هر فرد یک مبلغ مشخص به عنوان ورودی دریافت می‌شود و پس از ورود، فرد آزاد است به هر میزان که دوست دارد از خوراکی‌های موجود مصرف کند. مزیت‌ این بوفه این است که تنوع غذا، سالاد، چاشنی و خوراکی در آنها زیاد است و همه اعضای خانواده می‌توانند در مکانی واحد، هرآنچه دوست دارند را میل کنند. یعنی کسی مجبور نیست برای احترام به بقیه از غذای مورد علاقه خود صرف‌نظر کند.
غذا را با دست برندارید.


اما اصول استفاده از بوفه‌های آزاد در رستوران‌ها چیست؟

پیش از برداشتن غذا، اول دور همه میزها قدم بزنید و همه گزینه‌های موجود را ببینید. به این ترتیب می‌توانید تصمیم بگیرید چه غذایی را به چه میزانی بردارید و از اضافه برداشتن غذاها هم پیشگیری می‌شود.

اگر سری اول غذایی که برداشته‌اید تمام شده و می‌خواهید غذای دیگری را تست کنید، توصیه می‌کنیم بشقاب تمیز دیگری بردارید و ظرف قبلی خود را دوباره استفاده نکنید.

وقتی فرد دیگری در حال برداشتن یک غذا یا خوراکی است، بالای سر او نایستید، زیرا این کار اول از همه بی‌نزاکتی محسوب می‌شود و بعد اینکه ممکن است بشقاب‌ها به هم برخورد کنند و برای هر دو نفر شما مشکل ایجاد شود.


صف و حرکت را به هم نریزید. یعنی در کنار پیشخوانی که غذاها سرو شده توقف نکنید. از قبل برای خود مشخص کنید کدام گزینه‌ها را می‌خواهید، غذایتان را بردارید و پشت میز خود بازگردید. اگر مطمئن نیستید که غذایی را می‌خواهید یا خیر، بهتر است بدون توقف رد شوید و بعدا که مطمئن شدید دوباره سراغ آن گزینه بروید. اما مانع از حرکت بقیه نشوید.

از دست خود برای برداشتن هیچ غذا، میوه یا خوراکی استفاده نکنید. در کنار هر گزینه‌ای که در بوفه موجود است یک قاشق، چنگال، کارد یا … وجود دارد و شما حتما باید از آن استفاده کنید. همچنین توجه داشته باشید که اگر انگشت دستتان با غذا تماس پیدا کرد، هرگز آن را در دهان قرار ندهید (لیس نزنید).
وقتی از صندلی خود بلند می‌شوید تا دوباره بشقابتان را پر کنید، بهتر است دستمال را روی صندلی بگذارید تا بقیه بدانند که دوباره بازخواهید گشت.

قاشق و چنگالی که استفاده کرده‌اید را درون بشقاب خودتان قرار دهید نه روی میز.
اگر مجبور هستید سرفه یا عطسه کنید، حتما سرتان را پشت به میز غذاخوری نگه دارید و حتما دستمال جلوی دهان خود بگیرید.

بد نیست به گارسون‌هایی که دایما در حال تمیز کردن میزها و پر کردن ظرف‌های غذا روی پیشخوان هستند، انعام بدهید. البته این امر اختیاری است و شما ملزم به انجام آن نیستید.

توجه داشته باشید که در رستوران‌هایی که بوفه آزاد دارند شما نمی‌توانید باقی‌مانده‌ی غذای خود را ببرید. پس غذا را به اندازه‌ای که میل می‌کنید بردارید.

بوفه آزاد در مهمانی‌های خانوادگی و دوستانه: وقتی شما صاحب مجلس هستید

وقتی تعداد مهمان‌ها زیاد و سلیقه آنها متنوع است، بهترین اقدام استفاده از بوفه آزاد در این مهمانی‌هاست. برای این منظور باید حواستان باشد که میز از هر طرف و هر زاویه‌ای باز باشد تا مهمان‌ها بتوانند آزادانه از خودشان پذیرایی کنند.

آداب پذیرایی از مهمان‌ها با بوفه آزاد چیست؟

برای خوراکی‌های مختلف، مکان مجزایی را سر میز در نظر بگیرید. مثلا سالادها در کنار هم باشند، ماست و چاشنی‌ها در کنار هم، فینگرفودها در یک طرف و غذاهای اصلی در طرفی دیگر. این کمک می‌کند تا مهمان‌ها انتخاب راحت‌تری داشته باشند.

از گذاشتن بشقاب، قاشق و چنگال و لیوان‌های اضافه خودداری کنید. در صورت نیاز می‌توانید برای مهمان‌ها این وسایل را بیاورید اما از قبل میز را شلوغ نکنید. استفاده از وسایل یک بار مصرف کاغذی (غیرپلاستیکی) نیز ایده خوبی است.

حتما روی میز دستمال کاغذی قرار دهید. دستمال‌های پارچه‌ای را نیز در دسترس قرار دهید تا در صورت لزوم (در صورت ریختن لیوان نوشیدنی یا غذا روی زمین) از آنها استفاده کنید.

اگر یکی از مهمان‌ها لیوان یا بشقاب از دستش افتاد، سریعا سراغش بروید و آن را تمیز کنید و طوری رفتار کنید که او از این اتفاق شرمسار نشود.

اگر قصد دارید بستنی برای مهمان‌ها سرو کنید، یک میز یا گوشه‌ای از میز را برای آن در نظر بگیرید اما خود بستنی را تا لحظه‌ای که قصد سرو آن را دارید در فریزر نگه دارید.

در کنار سطل یخ حتما انبر آن را نیز بگذارید تا کسی با دست سراغ یخ‌ها نرود.


بوفه آزاد در مهمانی‌های خانوادگی و دوستانه: وقتی شما مهمان هستید

وقتی به یک مهمانی بوفه آزاد دعوت می‌شوید خوب است دست خالی نروید و یک خوراکی یا نوشیدنی با خود ببرید. یا حتی می‌توانید از صاحب مجلس بپرسید که آیا چیزی لازم دارد که شما برایش تهیه کنید!

فقط غذاها و خوراکی‌هایی را بردارید که مطمئن هستید می‌خورید. اگر پس از تمام کردن بشقاب اول، همچنان احساس گرسنگی داشتید هیچ اشکالی ندارد که دوباره غذای دلخواه خود را بردارید.

وقتی دیگران در حال پذیرایی از خودشان هستند، بالای سر آنها نایستید. با حفظ فاصله اجازه دهید تا دیگران هرآنچه می‌خواهند را بردارند و سپس شما برای پر کردن بشقاب خود اقدام کنید.

وقتی می‌بینید کسی با بشقابی که در دست دارد نمی‌تواند برای خودش نوشیدنی بریزد، حتما به او پیشنهاد کمک بدهید.

اگر کودکی در مجلس هست، بهتر است به آنها کمک کنید تا غذا و نوشیدنی دلخواهشان را بردارند.

با توجه به ایده‌ی «پذیرایی از خود» در چنین مجالسی بسیار عادی و درست است که بلافاصله پس از پر کردن بشقاب و نشستن سر جای خود، غذایتان را شروع کنید. یعنی لازم نیست منتظر بقیه باشید.

اگر فرزندی دارید به هیچ عنوان انتظار نداشته باشید بقیه از او مراقبت کنند و شما به غذای خود برسید. اول از همه مطمئن شوید کودک شما برای دیگران مشکلی ایجاد نمی‌کند و آرام در گوشه‌ای مشغول خوردن غذایش است و سپس سراغ غذای خود بروید.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار