gardeshban.ir

رایزن درجه یک سفارت ایران در تاشکند گفت: محور اصلی گردشگری ازبکستان و ایران جاده ابریشم و اشتراکات فرهنگی است، اما هنوز ارتباط گردشگری دو کشور تقویت نشده است.
کد خبر: ۱۷۹۷۸
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸-1398 July 14
گردشبان (gardeshban.ir) :

غلامحسین ابراهیمی با سابقه فعالیت در بخش های اقتصادی و گردشگری در کشورهای تونس، اردن، لهستان، لیتوانی ، ازبکستان و مالزی گفت: ازبکستان مانند ایران به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم از ظرفیت های بسیار بالایی در حوزه گردشگری برخوردار است  به همین دلیل شوکت میرضیایف رئیس جمهوری این کشور  در دو سال اخیر برنامه های فشرده و تشویقی زیادی برای توسعه این صنعت در زمینه تسهیل و ارزان کردن سفر به ازبکستان، توسعه زیرساخت های اقامتی، توسعه زبان انگلیسی، آموزش نیروی انسانی ورزیده، تعریف و برند کردن جشنواره های بین المللی با محوریت شهرهایی چون سمرقند، بخارا، خوقند و تاشکند،  توسعه ظرفیت فرودگاهی ، ایجاد پلیس گردشگری، توسعه گردشگری فرهنگی و زیارتی، تبلیغات گردشگری در سطح بین المللی ، تسهیل سرمایه گذاری در حوزه گردشگری و مهمتر از همه تسهیل ویزا و استفاده از تجربیات گردشگری کشورهای موفق و حتی جذب مشاوران خارجی را اجرا کرده است به نحوی که آمار گردشگران این کشور از یک میلیون نفر در سال ۲۰۱۶ به بیش از ۵ میلیون نفر در سال ۲۰۱۸ رسید.

وی افزود: تصویب استراتژی گردشگری ازبکستان برای سالهای ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۵ از جمله مهمترین اقدامات رئیس جمهور این کشور است که به موجب آن افزایش تعداد گردشگران ورودی تا سقف ۹ میلیون نفر یکی از هدف گذاری های معقول برای ازبکستان به شمار می رود. علاوه بر این اقداماتی چون اجرای رژیم لغو روادید (۳۰ روزه) برای بیش از ۴۵ کشور و همچنین صدور روادید الکترونیکی برای اتباع ۷۵ کشور از جمله اقدامات مهم در این دو سال گذشته به شمار می رود، به طوری که آمار گردشگری این کشور از یک میلیون نفر در سال ۲۰۱۶ به بیش از ۵ میلیون و سیصد هزار نفر در سال ۲۰۱۸ رسیده است.

کارشناس گردشگری بیان کرد:  تاسیس دانشگاه گردشگری در شهر سمرقند ، تاسیس مرکز تحقیقات گردشگری در شهر بخارا به همراه بهره گیری موثر از گردشگری سمینارها با میزبانی از اتفاقات مهم بین المللی در حوزه اقتصادی‏، سیاسی و فرهنگی و معرفی گردشگری زیارتی و نهایتاَ تعریف اولین نمایشگاه بین المللی صنایع دستی را می توان از  اقدامات شایسته دیگر  در این عرصه در ازبکستان نام برد. موقعیت جغرافیایی ازبکستان درآسیای میانه و مسیر جاده ابریشم به همراه اصلاحات اقتصادی و گردشگری بیان شده، آینده گردشگری این کشور را در نگاهی ده ساله بسیار روشن و روبه رشد نشان می دهد.

ابراهیمی افزود: دو کشور ایران و ازبکستان به طور طبیعی به لحاظ گردشگری مکمل یکدیگر هستند یعنی هر دو کشور، محور اصلی گردشگری شان جاده ابریشم و گردشگری تاریخی و فرهنگی است بنابراین به نوعی توسعه گردشگری متقابل را می توانند تقویت و کمک کنند. چرا که گردشگران خارجی که به ایران سفر می کنند عمدتاً مایل به بازدید از شهرهای سمرقند و بخارا و تکمیل تجربه در مسیر گردشگری جاده ابریشم هستند و متقابلا گردشگران خارجی که به سمرقند و بخارا سفر می کنند نیز مایلند در ادامه به ایران و شهرهای اصفهان و شیراز و یزد و تبریز سفر کنند. شاید به همین دلیل است که برقراری خط پروازی مستقیم مورد توجه متقابل است.

رایزن درجه یک سفارت جمهوری اسلامی ایران  در تاشکند بیان کرد: براین اساس ایجاد خط پروازی مستقیم می تواند نقش موثری در توسعه گردشگری دوجانبه و بالطبع چندجانبه ایفا کند. در حال حاضر دو کشور در نمایشگاههای گردشگری که در تهران و تاشکند برگزار می شود، حضور چندانی ندارند که شاید به دلیل نبود پرواز مستقیم بین دو کشور،‌ نبود تسهیلات ویزای بین دو کشور و یا حتی هزینه بالای فرودگاهی در ازبکستان (هزینه های Landing ) باشد ، به طوری که پروازهای موقت (چارتر) نیز از ایران به مقصد ازبکستان کمتر پرواز می کنند. 

این فارغ التحصیل کارشناسی ارشد روابط بین الملل درباره نمایشگاه گردشگری تاشکند که در روزهای آینده برگزار می شود هم گفت: این نمایشگاه بین المللی با عنوان گردشگری در مسیر جاده ابریشم ، یکی از مهمترین اتفاقات گردشگری در منطقه آسیای میانه به شمار می رود و هر ساله دوستداران مسیر جاده ابریشم از کشورهای منطقه و جهان  در آن  شرکت  می کنند . این نمایشگاه با توجه به اینکه ازبکستان در مسیر ابتکار طرح «یک کمربند و یک جاده» چین قرار گرفته و همچنین در مسیر سنتی جاده ابریشم است،  به تدریج در حال تبدیل شدن به برند گردشگری ازبکستان و آسیای میانه هست بنابراین بخش دولتی و خصوصی به ویژه جامعه تورگردانان ایران لازم است حضور در نمایشگاه گردشگری تاشکند را در برنامه های خود قرار دهند.

ابراهیمی درباره پیشنهاداتش برای توسعه گردشگری دو کشور هم توضیح داد: تجربه جهانی ، بهترین پیشنهادها را به ما می دهد، به ویژه اینکه دو کشور از مشترکات تاریخی و فرهنگی بیشتری برخوردار هستند و طبعاَ این موضوع می تواند انگیزه و موتور محرکه خوبی برای تقویت گردشگری دو جانبه باشد. در این ارتباط همان طور که اشاره شد ایجاد پرواز مستقیم بین دو کشور می تواند منطق اقتصاد گردشگری را بین دو کشور تقویت کند گرچه در گامهای بعدی تسهیلات ویزایی دوجانبه نیز می تواند جریان تبادل گردشگری را بین دو کشور نیز تقویت و توسعه بخشد. البته در گامهای عملی تر بعدی حرکت در جهت شناخت بیشتر مردم دو کشور از فرهنگ یکدیگر است که طبعاَ در این مسیر نقش خبرنگاران و رسانه ها مهم است، تمهید سفر خبرنگاران گردشگری ایران به ازبکستان و متقابلاَ‌ خبرنگاران گردشگری ازبکستان به ایران و یا گروههای تلویزیونی می تواند این خلا عدم شناخت را تا حد زیادی برطرف کند. بعد از انجام این اقدامات اولیه ، زمینه جهت ورود فعالان گردشگری دو کشور اعم از دولتی و بخش خصوصی فراهم می شود بویژه در این میان جامعه تورگردانان ایران به عنوان مهمترین ارگان بخش خصوصی گردشگری می تواند نقش مهمی را در اتصال گردشگری دوجانبه و برگزاری نشست های فنی ـ تورگردانی در دو کشور داشته باشد.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار