gardeshban.ir

بنابراین باید در طول سفر،‌دقت بیشتری در حفظ بهداشت خود داشته باشید.
کد خبر: ۱۸۰۹۰
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۸-1398 July 17
گردشبان (gardeshban.ir) :
کارشناسان می‌گویند با افزایش سفرهای هوایی، محیط هواپیماها و شاید اتاق‌های هتل‌ها آلوده‌تر از سابق شده به گفته آنها این دو محیط ـ که بیشترین تماس گردشگران با آنها است ـ بیشترین میزان آلودگی به باکتری‌ها و ویروس‌ها را دارند که هر یک از این آلودگی‌ها به تنهایی می‌تواند سلامتی شما را به خطر بیندازد. 

سرویس بهداشتی، آلوده‌ترین مکان

طی یک تحقیق که توسط سازمان بهداشت و ایمنی سلامت ایالات متحده آمریکا در مورد بهداشت داخل کابین هواپیما انجام گرفت مشخص شد آلوده‌ترین مکان در داخل هواپیما سرویس بهداشتی آن است. براساس این گزارش در هر پرواز صدها نفر داخل یک فضای محدود قرار می‌گیرند و مجبور هستند در مدت پرواز از ۲ یا ۳ دستشویی مشترک استفاده کنند که این مساله باعث افزایش آلودگی می‌شود.

براساس همین گزارش هنگام پرواز یک هواپیمای متوسط تجاری که قادر به حمل حدود ۱۵۰ مسافر است تقریبا ۵ نفر بیمار وجود دارد که البته درصد زیادی از این بیماران به بیماری‌های ویروسی مثل آنفلوآنزا و سرماخوردگی مبتلا هستند و مجبورند از همان سرویس‌های بهداشتی مشترک استفاده کنند.

طبق اطلاعات این گزارش، به دلیل کوچکی فضای سرویس بهداشتی هواپیما امکان رعایت برخی اصول بهداشتی تا حدودی کاهش می‌یابد. به‌عنوان مثال فضای محدود دستشویی باعث می‌شود که کاربر نتواند به خوبی دست‌های خود را با آب و صابون بشوید. بنابراین انواع وسیله‌هایی که همگی مجبور هستیم به آنها دست بزنیم دارای سطح بالایی از آلودگی خواهند بود.

به همین دلیل کارشناسان عنوان می‌کنند که بهترین راهکار برای جلوگیری از آلودگی دستهای ما استفاده از دستمال‌های مرطوب برای باز و بسته کردن در سرویس‌های بهداشتی داخل کابین هواپیما است، این دستمال‌ها معمولا آغشته به مواد ضد عفونی‌کننده دست هستند بنابراین بهترین گزینه برای نظافت دست‌ها خواهد بود.


مراقب صندلی هم باشید

صندلی هواپیما در مقام دوم از نظر آلودگی و انتقال بیماری قرار دارد. بنابراین ضدعفونی کردن این‌وسیله قبل از نشستن روی آن مهم‌ترین نکته رعایت بهداشت هنگام پرواز است. توجه داشته باشید که ۲ قسمت اصلی این صندلی یعنی دسته‌ها و سینی‌های مخصوص غذا مورد نظر کارشناسان هستند.

شرکت‌های هواپیمایی طبق قوانین عمومی IATAموظف به رعایت نکات بهداشتی در داخل کابین هواپیما هستند، اما به دلیل کثرت کار و کمبود وقت شاید این کار به خوبی انجام نشود، بنابراین با استفاده از یک دستمال مرطوب خودتان می‌توانید این کار را کامل کنید.

در این زمینه یکی از سرمهمانداران خطوط هواپیمایی می‌گوید: من بارها دیده‌ام که برخی از مادران هنگام پرواز، کودکان خود را روی سینی‌های غذا تمیز می‌کنند و در برخی موارد حتی پوشک بچه‌ها را روی آن قرار می‌دهند. هرچند این موارد بسیار نادر اتفاق می‌افتد اما همین اندک باید ما را به دقت بیشتر در رعایت بهداشت رهنمون کند.

نکته مهم دیگری که داخل هواپیما باید رعایت کنید این که جز در مواقع ضروری به کتابچه‌ها و وسایل داخل سبد جلوی صندلی خود دست نزنید. این وسایل در هر پرواز بارها مورد استفاده افراد مختلف قرار می‌گیرند و به همین دلیل می‌تواند آلوده باشد و این آلودگی را به بدن شما انتقال دهد.

در کابین هواپیما از بیماران دوری کنید

اگر هنگام سوار شدن به داخل هواپیما با فردی روبه‌رو شدید که علائم مشهود بیماری را دارد حتما از او فاصله بگیرید و اگر تصادفا این فرد کنار شما نشسته بود از مهماندار بخواهید که در صورت امکان جای شما را تغییر دهد، چون خطر ابتلای مسافران به بیماری‌هایی که از طریق هوا منتقل می‌شوند در طول سفرهای هوایی بسیار بیشتر از شرایط عادی خواهد بود. سرخک، آنفلوآنزا و سرماخوردگی از شایع‌ترین انواع بیماری‌ها هنگام سفرهای هوایی هستند. استفاده از ماسک و رعایت نظافت دست‌ها با دستمال مرطوب در طول پرواز، بهترین راه پیشگیری است.

پتو و بالش داخل کابین هواپیما آلوده هستند

رتبه سوم، انتقال آلودگی به بالش و پتوی داخل هواپیما اختصاص دارد. به همین دلیل طبق قوانین جدید هواپیمایی، این‌گونه وسایل باید صرفا به‌صورت یک‌بار مصرف در اختیار مسافران قرار گیرد اما برخی از شرکت‌ها قادر به تامین هزینه‌های این کار نیستند و شاید در خوشبینانه‌ترین حالت، روزانه این تعویض را انجام دهند؛ بنابراین مرکز تجمع بیشترین ویروس‌ها، بالش و پتو خواهد بود. بهترین روش برای جلوگیری از انتقال میکروب و ویروس، استفاده از پتو و بالش یک‌بار مصرف و اختصاصی است که امروزه با ابعاد و وزنی کم قابل خرید هستند.

ایستگاه‌های بازرسی هم آلوده هستند

اما یکی از مراکز آلوده که تاکنون شاید کمتر به آن توجه شده ایستگاه‌های بازرسی قبل از سوار‌شدن به هواپیماست. اگر دقت کرده باشید تعدادی سبد و دمپایی در این ایستگاه قرار داده شده تا هنگام بازرسی از این وسایل استفاده کنید. 

بنابراین، این وسایل هر روزه چند صدبار توسط مسافران و مراجعان به فرودگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌توانند آلودگی زیادی را در بر داشته باشند به عنوان مثال این دمپایی‌ها می‌توانند اصلی‌ترین عامل انتقال بیماری‌های پوستی و قارچی باشند و سبدها نیز می‌توانند برخی از ویروس‌ها را انتقال دهند. بهترین روش برای جلوگیری از تماس دمپایی با پاهای شما، استفاده از جوراب هنگام به پا کردن دمپایی‌ها است. به یاد داشته باشید که این جوراب‌ها را بشویید و در نور مستقیم آفتاب خشک کنید و در مورد سبدها به یاد داشته باشید که در اولین فرصت پس از عبور از ایستگاه بازرسی، دست هایتان را با آب و صابون بشویید یا با مواد ضدعفونی‌کننده تمیز کنید.

اگر این اصول بسیار ساده را هنگام سفرهای هوایی رعایت کنید، مطمئن باشید که احتمال بیمار شدن‌تان در حد صفر خواهد بود و تعطیلات خوبی را سپری خواهید کرد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار