gardeshban.ir

سفر کردن به مقصدهای جدید بسیار هیجان‌انگیز است؛ ولی آماده شدن برای آن، ممکن است سخت و طاقت‌فرسا باشد. با این نکات، سفری هوشمندانه‌تر و راحت‌تر داشته باشید.
کد خبر: ۱۸۱۱۲
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۸-1398 July 17
گردشبان (gardeshban.ir) :
سفر کردن به یک مکان جدید می‌تواند بسیار شگفت‌انگیز و تجربه‌ای جذاب باشد که زندگیتان را تغییر می‌دهد؛ ولی آماده شدن برای سفر و ماجراجویی، همیشه جالب نیست. خوشبختانه نکات و روش‌هایی وجود دارد که با استفاده کردن از آن‌ها می‌توانید برای پس‌انداز کردن پول، کم کردن استرس سفر و کم کردن هزینه‌های سفر استفاده کنید. با این نکات می‌توانید سفری بی‌دغدغه و تا جای ممکن راحت داشته باشید.

۱. برنامه‌ریزی سفر در فصل‌های خلوت سال
بیشتر مقصدهای گردشگری دنیا فصل آف سیزن یا فصل خلوت دارند که سفر کردن در این ایام، بسیار کم‌هزینه‌تر تمام می‌شود. سفر خود را در این فصل‌های خلوت برنامه‌ریزی کنید تا مقدار زیادی در هزینه‌های سفرتان صرفه‌جویی کنید. وقتی مقصد سفرتان را در نظر گرفتید و شناختید، در فضای آنلاین در مورد آن جست‌وجو کنید تا بفهمید که فصل توریستی و شلوغ آن مقصد چه زمانی است. در این فصل‌ها، کسب و کارها قیمت خدمات خود را افزایش می‌دهند. پس سعی کنید سفرتان را در سایر ایام سال غیر از فصل‌های شلوغ و توریستی برنامه‌ریزی کنید.

فصل خلوت سال، در مقصدهای مختلف متفاوت است؛ ولی معمولا در موارد زیر، مقصدهای گردشگری خلوت‌تر هستند:

زمان‌هایی از سال که بارندگی در مقصد مورد نظر بیشتر است.
فصل‌هایی که احتمال وقوع طوفان، صاعقه، سیل و سایر بلایای طبیعی بیشتر است.
چند هفته بلافاصله بعد از تعطیلات مهم مثلا کریسمس.


۲. تعیین هزینه سفر
برای کاهش دادن هزینه‌های سفر خود، ابتدا باید بودجه و هزینه سفرتان را تعیین کنید. برای اینکه از سفرتان بیشترین بهره را ببرید، ابتدا یک برنامه‌ریزی کامل مالی برای سفر داشته باشید. تصمیم بگیرید که در طول سفر برای هر مورد، چقدر قدرت هزینه کردن دارید؛ مثلا حمل و نقل، اقامتگاه، غذا، تفریحات و خریدهایی که لازم است یا سوغات و خریدهایی که پیش می‌آید.

وقتی برنامه‌ریزی مالی تمام شد، حداقل ده درصد به مبلغ آن اضافه کنید تا برای هزینه‌های غیرمنتظره یا ضروری، دچار مشکل و محدودیت مالی نشوید.

در سایت‌های مختلف می‌توانید بررسی کنید که هر کدام از هزینه‌های سفرتان در مقصدی که در نظر دارید، چقدر تمام خواهد شد.

۳. تهیه کپی فیزیکی از اسناد و مدارک
همیشه از اسناد و مدارک مهم سفر که در طول سفرتان به آن‌ها نیاز پیدا می‌کنید، کپی فیزیکی تهیه کنید. این اسناد و مدارک ممکن است مدرک شناسایی، پاسپورت، ویزای سفری، کارت بیمه سلامتی و بلیط‌های سفر باشد. اگر لازم است، برای دریافت کپی از مدارکی که نمی‌توانید پیدا کنید یا قبلا منقضی شده‌اند، درخواست بدهید.

دریافت برخی مدارک، فرایندی طولانی دارد و مدت‌ها طول می‌کشد. اگر مدرک خاصی را برای سفر نیاز دارید، زودتر برای دریافت آن اقدام کنید تا قبل از سفر بتوانید آن را در اختیار بگیرید.

۴. اطلاع رسانی به بانک در مورد سفر
به بانک در مورد سفری که در آینده پیش رو دارید اطلاع دهید. یکی دو هفته قبل از سفر، به بانکی که از آن کارت پس‌انداز یا کارت اعتباری گرفته‌اید، اطلاع دهید که قصد سفر رفتن دارید. این تذکر باعث می‌شود که مسدودی‌های غیرضروری در طول سفر به خاطر تراکنش‌های مشکوک، پیش نیاید.

اگر قرار است به خارج از کشور محل سکونت خود سفر کنید، حتما از بانک بپرسید که آیا کارمزد اضافه برای انجام تراکنش در کشور دیگر دارد یا خیر. اگر کارمزد دارد از آن‌ها سوال کنید که آیا کارت یا برنامه خاصی برای مشتریان خود که مسافر خارج از کشور هستند، دارند یا نه.

۵. توجه به اطلاعیه‌های مرتبط با سفرهای خارجی

اگر قصد دارید به خارج از کشور سفر کنید، می‌توانید در نت و در وب‌سایت سفارت، شرایط سفر را بررسی کنید و اطلاعیه‌ها و توصیه‌های مرتبط با سفر به مقصد مورد نظرتان را بخوانید. به همه توصیه‌های آن‌ها توجه کنید و حتما اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید.

روش دوم

پیدا کردن وسایل حمل و نقل عمومی و محل اقامت

۱. خرید زودتر بلیط حمل و نقل

برای اینکه بتوانید از بهترین تخفیف‌ها و قیمت‌ها بهره‌مند شوید، بلیط رفت و آمد خود را زودتر بخرید. اگر قصد دارید با هواپیما، قطار، کشتی یا سایر وسایل حمل و نقل عمومی سفر کنید، تا جایی که ممکن است بلیط خود را زودتر تهیه کنید.

بیشتر بلیط‌ها به مرور زمان که به زمان سفر نزدیک می‌شوند، قیمت‌شان افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه، زودتر خریدن بلیط رفت و آمد، کمک می‌کند تا سفر ارزان‌تری داشته باشید و به میزان قابل توجهی در هزینه‌های سفرتان صرفه‌جویی کنید.

برای اینکه باز هم پول بیشتری در هزینه‌های سفر صرفه‌جویی کنید، بلیط‌های خود را در تاریخ‌های خاصی که معمولا شرکت‌های حمل و نقل تخفیف دارند، خریداری کنید.

۲. زودتر رزرو کردن هتل

هتل محل اقامت خود را زودتر رزرو کنید تا مطمئن شوید که حتما در مقصد مورد نظرتان اتاقی دارید. برخلاف بلیط وسایل حمل و نقل عمومی، هزینه کرایه هتل‌ها معمولا در روزهای آخر کمتر می‌شود. یعنی اگر می‌خواهید اتاقی را در ارزان‌ترین زمان ممکن رزرو کنید، یک شب قبل از سفرتان دنبال رزرو اتاق هتل باشید.

زودتر رزرو کردن اتاق هتل به شما اطمینان می‌دهد که حتما محل اقامتی در مقصد مورد نظر دارید و بعدا با مشکلاتی مثل خالی نبودن هتل‌ها و پیدا نکردن جا مواجه نمی‌شوید. مشکل در پیدا کردن محل اقامت می‌تواند کل سفرتان را خراب کند.

۳. مقایسه قیمت‌ها

برای اینکه بتوانید از بهترین قیمت‌ها باخبر شوید و از بهترین فرصت‌های سفر استفاده کنید، قیمت ها را در اینترنت مقایسه کنید. قبل از اینکه بلیط هواپیما بگیرید یا هتل مورد نظر خود را رزرو کنید، وب‌سایت‌های مقایسه قیمت‌ها را بررسی کنید. در این وب‌سایت‌ها می‌توانید بررسی کنید که هر کدام از شرکت‌ها چه هزینه‌هایی برای خدمات خود دریافت می‌کنند. در بسیاری از مواقع معمولا می‌توانید یک گزینه بهتر و ارزان‌تر از آنچه که در نظر داشتید، پیدا کنید. ممکن است بتوانید پیشنهاد ارزانی پیدا کنید که باعث می‌شود هزینه کل سفرتان به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.

۴. پرداخت هزیمه بیمه کنسل کردن بلیط

اگر فکر می‌کنید ممکن است برنامه شما تغییری کند، برای بیمه‌ی کنسل کردن بلیط هزینه کنید. وقتی بلیطی تهیه می‌کنید، در برخی مواقع امکانی فراهم می‌شود که کمی هزینه بیشتر تحت عنوان بیمه کنسلی بپردازید. این نوع از بیمه که هزینه آن را موقع تهیه بلیط می‌پردازید به شما فرصت می‌دهد تا تاریخ سفرتان را تغییر دهید؛ بدون اینکه مجبور باشید یک بلیط جدید بگیرید.

البته این مورد ممکن است غیرضروری به نظر برسد؛ ولی بیمه کنسلی زمانی به دردتان می‌خورد که به دلیل مشکلات کاری، شخصی یا تحصیلی، نتوانید در تاریخ مورد نظرتان سفر کنید. این مشکلات ممکن است درست قبل از سفر پیش بیایند.

برای رزرو کردن هتل‌هایی که پیش‌پرداخت دارند، حتما در مورد قوانین و خط مشی هتل در مورد کنسل کردن رزروها سوال کنید. بپرسید که آیا کنسل کردن هزینه‌ای دارد یا خیر و اگر هزینه دارد، این هزینه چقدر است. گاهی هزینه کنسل کردن هتل‌ها بسیار زیاد است.


۵. استفاده از امتیازات سفر

اگر جزو افرادی هستید که زیاد سفر می‌کنند، می‌توانید از امتیازاتی که در سفرهای قبلی نصیب‌تان شده استفاده کنید. مثلا بسیاری از هتل‌های زنجیره‌ای برای مشتریان همیشگی شعبه‌های خود در سراسر دنیا، برنامه‌های عضویت و تخفیف‌های خوبی دارند.

استفاده از این فرصت‌ها کمک می‌کند که مقدار زیادی در هزینه‌های سفرتان صرفه‌جویی کنید. حتی با توجه به امکانات و خدماتی که این هتل‌ها یا شرکت‌های مسافربری برای مشتریان در نظر گرفته‌اند، ممکن است گزینه‌هایی در اختیارتان قرار بگیرد که سفرتان را ارزان‌تر یا لذت‌بخش‌تر کند.

۶. دسترسی زودتر به بررسی امنیتی در سفرهای هوایی

اگر قرار است سفر هوایی داشته باشید می‌توانید مراحل چک‌این را آنلاین انجام دهید. در کشورها و فوردگاه‌های مختلف برنامه‌های متنوعی برای چک این و ارسال درخواست چک‌این به صورت آنلاین وجود دارد. البته این برنامه‌ها هزینه دارد؛ ولی استرس سفرهای هوایی را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد؛ به‌خصوص در فرودگاه‌های شلوغ که مجبور می‌شوید ساعت‌ها در صف بایستید.

روش سوم

آماده کردن چمدان سفر

۱. برداشتن وسایل ضروری

فقط چیزهایی بردارید که واقعا به آن نیاز دارید. وقتی در حال تصمیم‌گیری برای برداشتن چیزی برای سفرتان هستید، سعی کنید وسایلی را بردارید که ۸۰ درصد احتمال دارد که از آن استفاده کنید. این شامل لباس‌های بزرگ، وسایل بهداشت شخصی و وسایل الکترونیکی ضروری است. اگر فکر می‌کنید که ممکن است از وسیله‌ای استفاده نکنید، آن را در خانه بگذارید. به این ترتیب، بار سفرتان سبک‌تر می‌شود و حمل و نقل کردن آن آسان‌تر است.

این مورد به‌خصوص در سفرهای هوایی بسیار اهمیت دارد؛ چون بعضی از هواپیمایی‌ها قوانین سفت و سختی در مورد وزن بار همراه مسافر دارند.

۲. برداشتن لباس‌های تبادل پذیر

لباس‌هایی را همراه خود ببرید که قابلیت پوشیدن با لباس‌های مختلف را داشته باشند. به جای اینکه چند دست لباس متفاوت ببرید، سعی کنید لباس‌هایی را برای سفر انتخاب کنید که در موقعیت‌های مختلف و با لباس‌های مختلف بتوانید آن را بپوشید. در واقع با چند تکه لباس بتوانید چند دست لباس مناسب داشته باشد. برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید، سعی کنید لباس‌های هم‌رنگ بردارید یا لباس‌هایی که طرح و تم یکسانی دارند.

۳. جمع کردن لباس‌های راحتی در چمدان

برای اینکه لباس‌ها جای کمتری در چمدان بگیرند، لباس‌های راحتی را لوله کنید. وقتی در حال چیدن لباس‌های راحتی در چمدان هستید، مثلا پیژامه، تی‌شرت، جین و... آن‌ها را از وسط تا کنید و بعد لوله کنید. این کار مانع از چروک شدن لباس‌ها می‌شود و جای کمتری در چمدان می‌گیرد.

این روش را برای لباس‌های حجیم‌تر مثلا گرم‌کن و کاپشن یا لباس‌های شیک و رسمی مثل پیراهن و کت و شلوار استفاده نکنید.

۴. برداشت شارژر برای وسایل الکترونیکی

یکی از ضروری‌ترین وسایلی که باید بردارید، شارژر وسایل الکترونیکی است. قبل از ترک خانه، هر شارژری که برای وسایل خود دارید، آداپتور و باتری‌های مورد نیاز را بردارید. در واقع اگر وسیله الکترونیکی‌ای همراهتان می‌برید که قرار است در طول سفر از آن استفاده کنید، همه وسایل مرتبط با آن؛ مثلا باتری و شارژر را هم باید بردارید. کارت حافظه، هارد درایوهای پرتابل و سایر وسایلی که ممکن است در طول سفر به آن نیاز پیدا کنید، حتما بردارید.

شب قبل از سفر، همه وسایل الکترونیکی خود را شارژ کنید.

۵. قرار دادن وسایل گران‌قیمت در کیف دستی

وسایل ارزشمند و گران قیمت خود را در کیف دستی یا در جیب‌های خود نگه دارید. موقع سفر، وسایل گران قیمت خود مثلا تلفن همراه، لپتاپ، کیف پول و پاسپورت‌تان را نزدیک خود نگهداری کنید. اگر از این وسایل فاصله بگیرید، احتمال گم شدن یا دزدیده شدن آن‌ها زیاد است.

فقط در صورتی که واقعا به آن‌ها نیاز دارید، جواهرات گران قیمت را با خود به سفر ببرید.

۶. همراه داشتن غذای حاضری برای صرفه‌جویی در هزینه‌های سفر

غذای حاضری همراه خود داشته باشید تا در هزینه‌های سفرتان صرفه‌جویی شود. بسته به اینکه مقصد سفرتان کجا است، ممکن است پیدا کردن غذای ارزان کار سختی باشد. برای اجتناب از قرار گرفتن در شرایطی که باعث هزینه‌های زیاد می‌شود، همیشه غذای حاضری با موادی که غیرقابل فاسد شدن هستند، در کیف سفری خود داشته باشید تا در صورت لزوم از آن‌ها استفاده کنید و غذای گران نخرید.

همراه داشتن غذای حاضری در سفر، برای مواقعی که سفرهای طولانی با هواپیما یا قطار دارید گزینه خوبی است. البته برای سرویس‌هایی که معمولا پذیرایی رایگان ندارند.

نکات مهم
برای اینکه فرایند برنامه‌ریزی سفر و رزرو کردن بلیط و هتل راحت‌تر شود، می‌توانید از آژانس‌های گردشگری که خدمات آنلاین دارند، کمک بگیرید.

گاهی اوقات ممکن است هزینه کردن زیاد برای هتل گران و امکانات لوکس، اشتباه به نظر برسد؛ ولی مطمئنا نسبت به پولی که هزینه می‌کنید، امکانات خوبی نصیب‌تان می‌شود که باعث می‌شود سفری راحت‌تر و دلپذیرتر داشته باشید.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار