gardeshban.ir

زمانی که مدرسه‌های دولتی به شکل شماره بندی در استان اصفهان در حال تاسیس بود، ششمین مدرسه دولتی استان در اردستان آغاز به کار کرد که امروز این مدرسه ۱۰۰ ساله شده است.
کد خبر: ۱۸۱۱۸
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۸-1398 July 17
گردشبان (gardeshban.ir) :
مردم از قدیم‌الایام به کسب سواد اهمیت می‌دادند و خانواده‌های علاقه مند فرزندان خود را به مکتب خانه می‌بردند؛ در صدر اسلام برای تعامل بین علم و دانش جایگاه معینی نبود و مدرسان علوم مورد نظر در گوشه و کنار مساجد یا خانه‌های خود و گاهی در بازار و محل کار خویش به طلاب تعلیم می‌دادند و از اوایل قرن چهارم بزرگان، خیراندیشان و سلاطین به ساختن مدارس پرداخته‌اند.

در دوره صفوی به دلیل تشویق اهل علم و دانش تعداد طالبان علم رو به فزونی نهاد و مدارس بسیار  در نقاط مختلف ایران ساخته شد؛ نخستین مدرسه ساخته شده در شهر نیشابور مدرسه بیهقی نام گرفت و در همان زمان در اردستان نیز مدرسه طلاب علوم دینی در محله های فهره و محال راه اندازی شده است.

در این ارتباط نویسنده و محقق اردستانی با بیان این‌که مدارس دولتی در سال یک هزار و ۲۹۸ هجری شمسی در بعضی از نقاط کشور راه اندازی شده است، اظهار کرد در استان اصفهان اسدالله مصفا، اولین رئیس فرهنگ اصفهان به طور رسمی بود که با جدیت نسبت به امور مدارس و ساماندهی فرهنگ و تاسیس مدارس دولتی در شهرهای اصفهان پرداخت.

مهدی مشتاقی افزود: در زمان ریاست مصفا در سال ۱۲۹۸ هجری شمسی مدرسه‌های دولتی که به صورت شماره بندی تاسیس می شد شماره های یک تا سه آن در اصفهان و در محله های جویبار و اسحاقیه و شماره چهار آن در نجف آباد و شماره پنج آن در شهرضا و ششمین مدرسه دولتی آن در همان سال در اردستان تاسیس شد.

وی گفت: مدرسه تاسیس شده در اردستان بعدها به نام مدرسه«سینا» نامگذاری شد و اولین مدرسه چهار کلاسه دولتی در منطقه اردستان بود که اثر مطلوب در تعلیم و تربیت فرزندان و ترویج و توسعه فرهنگ در این منطقه را داشت و مدیریت این مدرسه را یکی از علما به نام سیدعبدالحسین شفیعی معروف به میرزا عبدالحسین در اختیار داشت.

محقق و نویسنده اردستانی ابراز کرد: عبدالحسین شفیعی مرجع امور شرعی و امام جماعت مسجد رضوی محله را هم به لحاظ اجتهادی که داشت در اختیار او بود و بعدها در مدارس مادرشاه و دبیرستان کمالی تهران تدریس کرد که بر این اساس در ماه آبان سال یک هزار و ۲۹۸ هری شمسی مدرسه چهار کلاسه پسرانه ابتدایی شماره شش در محله فهره افتتاح شد.

 وی با بیان این‌که ۹ سال بعد کلاس‌های پنجم و ششم ابتدایی به کلاسهای این مدارس اضافه شد، افزود: برای نخستین بار امتحانات ششم ابتدایی با نظارت ممتحنین برگزار شد و تعدادی از  دانش‌آموزان در آن سال قبول شدند.

مشتاقی تاکید کرد: طراحی لباس مدارس از سال ۱۳۰۶ در مدارس اردستان همچون سراسر کشور اجباری شد که برای آن‌ها شلوارهای کوتاه وجورابهای ساق بلند تا زیر زانو را در نظر گرفته بودند.

اوج تحولات فرهنگی اردستان در سال ۱۳۱۳ بوده است

وی اوج تحولات فرهنگی در اردستان را از سال ۱۳۱۳ در دوران وزارت معارف مرحوم علی‌اصغر حکمت وزیر مشهور معارف آن روز دانست و افزود:  در همین سال است که مدرسه اردستان به مرکز حوزه معارفی و مدیر مدرسه به نمایندگی معارف تبدیل می شود و برای نخستین بار کلاس اول متوسطه دختران در شهر اردستان به نام دبیرستان« ابن سینا » با موافقت سید فخرالدین جلالی‌زاده نماینده فرهنگ وقت در محل دبستان ابن سینا اردستان دائر می‌شود.

مشتاقی تصریح کرد: قبل از ایجاد فرهنگ جدید در شهرستان اردستان همانند سایر نقاط کشور تعلیمات عمومی موسوم نبود و تحصیل علوم توسط افرادی که از وضع خوبی برخوردار بودند در مکتب خانه‌ها انجام می‌شد.

جشن ۱۰۰ سالگی مدارس دولتی اردستان در اسفندماه برگزار می‌شود

مدیر آموزش و پرورش اردستان اظهار کرد: افتخار می‌کنم که به عنوان مدیر آموزش و پرورش در سالی فعالیت دارم که مقارن با یکصدمین سال تاسیس اولین مدرسه دولتی در اردستان است.

علی‌اصغر مومنیان گفت: بر این اساس در مراسمی که در اولین روز مهر در دبیرستان حضرت امام خمینی(ره) برگزارشد، نمایشگاهی از تصاویر یکصدمین سال تاسیس مدرسه دولتی در اردستان به نمایش گذاشته شد و مورد استقبال دعوت شدگان قرار گرفت.

وی با توجه به دعوت از پیشکسوتان و فرهیختگان آموزش و پرورش در این مراسم، افزود: ضمن نواخته شدن زنگ مقاومت با حضور دعوت شدگان نمایشگاه دفاع مقدس هم رونمایی شد و با توجه به اهمیت تاسیس اولین مدرسه دولتی در اردستان و همچنین یکصدمین سال آن، مراسم ویژه‌ای  برای این موضوع در اسفندماه برگزار خواهد شد.
 
مهر






پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار