gardeshban.ir

روستای «زرین دشت» از توابع فیروزکوه به دلیل برخورداری از موقعیت ویژه اقلیمی و در برگرفتن باغات، کوهستان و چشمه های زیبا، مقصد بسیاری از گردشگران به ویژه در بهار است .
کد خبر: ۱۸۱۴۱
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۸-1398 July 18
گردشبان (gardeshban.ir) :
این روستا به دلیل زیبایی خاصی که در مناظر طبیعی خود دارد، در فصول بهار و تابستان که هوا گرم است مورد استقبال طبیعت دوستان و گردشگران قرار می‌گیرد و مطمئن باشید که از سفر به این روستا خاطراتی خوب و تکرار ناشدنی برای شما به جا خواهد ماند .

در آستانه فصل بهار و در اوج آلودگی هوا در پایتخت، شاید کم تر کسی فکر کند، که با طی ۱۲۰ کیلومتر از تهران بتواند طبیعتی زیبا و خارق العاده را مشاهده کند، جایی در ۴۰ کیلومتری جنوب فیروزکوه، روستایی زیبا به نام «زرین دشت» واقع شده است . «زرین دشت» در یک دشت زرین، میان کوه های البرز قرار دارد و از موهبت آب رودخانه «حبله رود» بهره می برد.

آن چه این روستا را به یکی از مقاصد گردشگری و توریستی به خصوص در فصول بهار و تابستان تبدیل کرده، هوای پاک، آرامش و دوری از هیاهوی شهر و مناظر سرسبز و چشم نواز آن است .طبیعت چشم نواز و زیبای «خُمِده» آن قدر جذاب است، که دشواری پیچ و خم های راه را فراموش کرده و به استفاده از طبیعت خواهید پرداخت.استخر آب معدنی «خمبوبه» بارزترین مکان گردشگری «خُمِده» است، که در ساخت آن تنها و تنها مصالح طبیعی و بومی نقش داشته اند.آب این استخر طبیعی زیبا از چشمه ای در کنار آن تامین می شود، منابع محلی و ساکنان روستا اعتقاد دارند، که آب معدنی استخر «خمبوبه» خواص درمانی برای بهبود امراض پوستی و مفصلی دارد.

شفافیت و صافی پوست اهالی روستا به برکت خواص درمانی «خمبوبه» است، چرا که از گذشته این اعتقاد در میان افراد روستا وجود داشته که در فصول گرم سال ماهی چند بار در این استخر شنا کنند .کم تر کسی از افراد کهنسال اهالی این روستا را می توانید بیابید، که از درد مفصل و بیماری های مفصلی رنج ببرند .این آب برای ایجاد آرامش و حذف آلودگی های پوست و نیز کاهش درد مفاصل سودمند است . تحریک جریان خون یکی از موثرترین اقداماتی است، که آب معدنی برای بدن انجام می دهد و به رفع خستگی و آرامش در انسان کمک می کند.


به گفته گردشگران بهترین فصل برای سفر به «خُمِده» بهار و تابستان است، چرا که فیروزکوه سردترین و کوهستانی ترین نقطه استان تهران بوده و در فصول پاییز و زمستان مورد استقبال گردشگران قرار نمی گیرد.

روستای زرین دشت فیروزکوه

اما «خُمِده» تنها چشمه «زرین دشت» نیست، اگر ۲۰ کیلومتر در مسیر فرعی به سوی روستای «آتشان» حرکت کنید، به چشمه «دریابک» خواهید رسید، که در دل کوه قرار داشته و آب آن باغ های اطراف را سیراب می کند.هوای خنک و دل انگیز این منطقه، باغ های سرسبز، آب گوارا و طبیعت بکر آن گردشگران را به وجد می آورد، آب این چشمه حتی در اوج گرمای تابستان نیز بسیار خنک و دل انگیز است، شاید در بهار به دلیل سرما نتوانید، در «دریابک» آب بازی کنید، اما هرگز به سادگی از کنار آب خنک و پر خاصیت آن عبور نکنید و برای لحظاتی هم که شده پای خود را داخل آب فرو برده و آرامش را حس کنید.یکی از زیبایی‌های روستای زرین دشت، رودخانه حبله رود است که جاذبه خاصی دارد و  از دیگر جاذبه‌های آن نیز می‌توان به چشمه‌های آب معدنی مانند خمده و دریابک اشاره کرد که بر اساس گفته کارشناسان آب این چشمه‌ها خواص درمانی نیز دارند.

روستای زرین دشت

روستای زرین دشت دارای چهار بخش مزداران، آتشان، دهگردان، انزاها است و  هر کدام از این بخش‌ها  نمادی از زیبایی‌های خداوند است و روستای مزداران مرکزیت این بخش را بر عهده دارد.روستای زرین دشت شهدای زیادی در حدود ۴۵۰ شهید تقدیم انقلاب نمود که این شهدا عاشقانه در جبهه های جنگ حضور پیدا کردند و همگام با دیگر رزمندگان به دفاع از میهن اسلامی پرداختند و چه خوب معامله ای با خدا کردند و رستند و نجات یافتند. این دنیا نتوانست آنان را مجذوب و شیفته خود کند زیرا شهدای ما از اولیا الله هستند و همچنین به فرموده حضرت امام یک شبه ره صد ساله را طی کردند،  و خانواده های این شهدا نیز با رضایت دادن به فرزندان برای حضور در جبهه سهم به سزایی در دفاع مقدس از دین و ناموس کشورشان ایفا کردند، مردم دیگراین روستا در کمک رسانی به جبهه نیز همیشه در صحنه بوده و مردم با همه بضاعت خود به رزمندگان امداد می رساندند.

روستای زرین دشت از نظر دینی قوی است و روستایی مذهبی و سنتی است که فرزندان دینی اعم از روحانیت  نیز پرورش داده است. در این روستا مردم آداب و سنن قدیم خود را حفظ کرده و برای آن ارزش قائلند.یکی از آداب و سنتها در روستای زریندشت مراسم اجرای تعزیه خوانی در روستا است که در ایام محرم برگزار می شود و دارای شور خاصی است به نحوی که اکثر مردو و جوانان که از روستا به شهر رفته اند در این ایام به زریندشت رفته تا بتوانند در مراسم عزاداری به خصوص عاشورا و تاسوعا شرکت کنند.

در ایام محرم همه جا سیاهپوش است و مردم آن، چه بومی و غیر بومی لباسهای مشکی خود را به تن کرده اند. مسجد این روستا مرکز تمام اتفاقات فرهنگی و مذهبی است. تعزیه، سینه زنی و دسته روی از مراسم های عزاداری مردم زریندشت در روزهای ماه محرم است.زن و مرد، پیر و جوان، شیعه و سنی حماسه عاشورا را که توسط تعزیه خوانها اجرا می شود تماشا می کنند. جمعیت سنی این روستا را مردم افغانستانی تشکیل می دهند که برای انجام کار به این روستا مهاجرت کرده اند؛ اما در روز عاشورا در کنار مردم شیعی روستای آتشان در سوگ حضرت زینب (س) گریه می کنند.

مردم این روستا هرساله به رسم و سنت سالیان دور که سابقه ۱۵۰ ساله دارد، برای عزاداری سیدالشهدا (ع) در کنارهم جمع می شوند و به اجرای مراسم تعزیه می پردازند. اشعاری که بازیگران تعزیه می خوانند در دستگاه موسیقی ایرانی بوده و امروز متولیان برگزاری این مراسم در دنیا نیستند و سندی دقیقی از چگونگی دستیابی به این اشعار که به آن «فرد» گفته می شود در دست نیست.به گفته اهالی روستا تمامی اشعار توسط پیشینیان همین روستا گفته شده و فرزندان آنان ادامه دهنده راه آنان بوده اند. شاید بتوان نمونه کم نظیری از اشعار را به لحاظ روایت داستان و ریتم موسیقی آن در تعزیه های این روستا شنید که با نمونه های رایج آن متفاوت است.

روستای زرین دشت از نظر محصولات کشاورزی پر رونق است و می شود گفت همه نوع میوه از آلبالو و گیلاس و توت و غیره تا باغات گردو در این روستا موجود است و لازم به ذکر است که امور مردم محلی این روستا از همین محصولات کشاورزی تامین میشود که گردو بیشترین سهم را در برآوردن نیازهای مالی روستا را دارد.در فصل بهار و تابستان میوه های خوش آب و رنگ و خوشمزه در این روستا به وفور یافت می شود که بیننده را بر سر شوق می آورد.


آب و هوای روستای زرین دشت معتدل و از آلودگی هوا به دور است و در فصل بهار و تابستان میوه‌های خوش آب و رنگ و خوشمزه در این روستا به وفور یافت می‌شود و گردشگران را با طبیعت بکر و ناب و سرسبز خود سر ذوق می‌آورد.


برای دیدن طبیعت زیبای روستای زرین دشت کافی است اراده کنید و قدم در جاده تهران – فیروزکوه بگذارید. بعد از گذشتن از شهرهای دماوند،آبسرد،جابان و سربندان از ۲ تونل که عبور کرده و سپس با توجه به تابلوی  (به سمت زریندشت ) با طی کردن مسیری ۱۸ کیلومتری و عبور از روستای انزاها  به روستا وارد شوید .

معرفی روستای زرین دشت فیروزکوه+تصاویر

معرفی روستای زرین دشت فیروزکوه+تصاویر

معرفی روستای زرین دشت فیروزکوه+تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار