gardeshban.ir

یک موزه آلمانی واقع در «هامبورگ» یک کتیبه باستانی را به افغانستان بازمی‌گرداند.
کد خبر: ۱۸۱۴۵
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۸-1398 July 18
گردشبان (gardeshban.ir) :
این کتبیه در گذشته بخشی از یک کتیبه بسیار عظیم‌تر متعلق به قرن دوازدهم بوده که در قصر سلطنتی سلطان مسعود غزنوی سوم واقع در شهر «غزنین» نصب شده بود. این اثر در دهه ۷۰ میلادی از موزه‌ هنرهای اسلامی «‌غزنین» ربوده شده و حالا قرار است تا زمان رسیدن به موزه‌ هنرهای اسلامی «غزنین»‌، در موزه ملی افغانستان واقع در کابل نگهداری شود.
 
با این که چندی است موزه‌های آلمانی و دیگر موزه‌های سراسر اروپا روند استرداد آثار باستانی کشورهای استعمارشده و آثار باستانی غارت‌شده در دوران نازی‌ها به خاستگاه اصلی‌شان را آغاز کرده‌اند، اما موزه هنر و خلاقیت هامبورگ (MKG) یکی از اولین موزه‌های آلمانی است که برای بازگرداندن آثار هنری یا باستانی به افغانستان اقدام می‌کند. بازگشت این کتیبه نیز به لطف تحقیقات مسئولان این موزه و محققان دانشگاه هامبورگ درباره خاستگاه اصلی آثار باستانی مجموعه‌های مختلف میسر شده است.

موزه هامبورگ این اثر را در سال ۲۰۱۳ و دریک حراجی واقع در پاریس خریداری کرد، اما از سال ۲۰۱۴ تاکنون قصد داشته این اثر را به افغانستان بازگرداند.

چندی پیش نیز موزه بریتانیا از بازگرداندن تعدادی مجسمه بودایی متعلق به قرن چهارم و پنجم میلادی به افغانستان خبر داده بود.




پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار