gardeshban.ir

باغ ارم شیراز یکی از نمونه های باغ ایرانی است که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌است.
کد خبر: ۱۸۲۰۰
تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸-1398 July 20
گردشبان (gardeshban.ir) :
باغ ارم در شمال غربی شیراز در خیابان ارم قرار دارد. قدمت این باغ به سده پنجم هجری‌قمری یعنی دوران حکومت اتابک قراچه سلجوقی و قدمت عمارت آن به دوره قاجار می‌رسد. 

در اواخر دوره زندیه و اوایل دوران قاجاریه این باغ مقر سران ایل قشقایی بود و نخستین بنای این باغ هم در همین زمان، در دوره جانی خان،  ساخته‌شد. سپس در دوره ناصرالدین‌شاه، حاج حسنعلی‌خان نصیرالملک این عمارت را خریداری کرد و ساختمان کنونی آن را ساخت اما تکمیل تزئینات این عمارت به علت فوت حسنعلی‌خان نصیرالملک در زمان او ناتمام باقی ماند و بعد از او تکمیل شد.

این باغ تا پیش از آنکه در سال 1345 در اختیار دانشگاه شیراز قرار بگیرد، دو صاحب جداگانه دیگر به نام‌های عبدالله قوامی و ناصرخان قشقایی داشت. پس از آنها تا کنون،  این باغ و عمارت در اختیار دانشگاه شیراز است و بعد از آنکه مدتی  کتابخانه، باشگاه و دانشکده حقوق بود از سال 59 به باغ گیاهشناسی تغییر کاربری پیدا کرد.

عمارت اصلی باغ ارم  دارای تزئینات معماری همانند نقاشی، حجاری ، کاشی کاری هفت رنگ، گچبری، خوشنویسی و آجرکاری است این عمارت 3 طبقه است که طبقه زیرین آن حوض خانه وآب نما دارد و جوی آبی هم از وسط آن می گذرد.

باغ ارم در پرونده باغ ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌است.

باغ ارم شیراز با قدمتی بیش از 900 سال/تصاویر

باغ ارم شیراز با قدمتی بیش از 900 سال/تصاویر

باغ ارم شیراز با قدمتی بیش از 900 سال/تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار