gardeshban.ir

برخی از گردشگران ایرانی باشیشه‌ای پر شده از خاک هرمز گردنبند درست می‌کنند و در دیگر کشورها می‌فروشند.
کد خبر: ۱۸۲۱۹
تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸-1398 July 20
گردشبان (gardeshban.ir) :
برخی از گردشگران که معمولا به صورت هیچهایک یا بک پکری سفر می‌کنند در سفرهای خود اقداماتی را برای کسب درآمد انجام می‌دهند. یکی از محبوب‌ترین کارها برای کسب درآمد در سفر درست کردن زیورآلات، دستبافته‌ها مانند با دستنبدهای نخی یا گردنبند و چیزهایی از این قبیل است.

اخیرا در یکی از برنامه‌های مستند در مورد باتومی (برنامه‌ای در شبکه بی بی سی) یکی از شهرهای مقصد گردشگری گرجستان نشان‌ داده‌ شد که برخی گردشگران ایرانی برای تامین هزینه سفر خود اقدام به ساخت و فروش زیورآلات می‌کنند. این گردشگران با خاک سواحل نقره‌ای جزیره هرمز گردنبند درست کرده‌اند و این گردنبندها را در کنار دیگر دست‌سازه‌ها در بساط خود می‌فروشند.

این در شرایطی است که بارها در مورد محدودیت خاک هرمز هشدار داده‌ شده‌ است که این خاک حتی در جزیره هرمز هم نباید جابه‌جا شود چرا که این خاک نامحدود و بی انتها نیست و اگر هر کدام از گردشگران بخواهند مقداری از خاک نقره‌ای یا خاک‌های رنگی دیگر جزیره را از آن خارج کنند به زودی این خاک منحصر به فرد تمام می‌شود. در مورد خاک ساحل نقره‌ای هم حتی انتقال آن به دیگر بخش‌های جزیره سبب می‌شود که این قسمت محدود از ساحل، منحصر به فرد بودن خود را از دست بدهد و به همین خاطر طراحی و ساخت فرش با خاک در ساحل هرمز که توسط هنرمندان هرساله انجام می‌شد با انتقادات گسترده‌ای روبرو شده است. 

با آغاز فصل سرما که فصل پر سفر مناطق جنوبی ایران است، باید تمهیداتی انجام شود تا گردشگری بی‌ضابطه بیش از این به جزیره هرمز که چندسالی است بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفته، آسیب نزند. آموزش و آگاهی بخشی به گردشگران و در نهایت ممنوعیت خروج خاک هرمز از این جزیره می‌تواند از جمله این اقدامات باشد. خاک نقره‌ای جزیره هرمز در طی سال‌های طولانی بر اثر فعالیت‌های آتشفشانی درست شده و از آنجا که دیگر آتش‌فشان فعالی در آن منطقه قرار ندارد، این خاک نیز تولید نمی‌شود.

چمدان















پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار